Tantárgyi adatlap
Teljesítési követelmények
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Útpályaszerkezetek fejlődése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVTUE2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 18 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Ambrus Kálmán |
beosztás | Címzetes egyetemi docens |
ambrus.kalman@labor.iutak.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja az aszfalt, beton és térkőburkolatú pályaszerkezetek felépítésének, az egyes pályaszerkezet típusok történeti fejlődésének megismeréséhez szükséges ismeretek elsajátítása. A tárgy oktatása során az ókori utak pályaszerkezeteitől indulva eljutunk a mai pályaszerkezetek felépítéséig. Megismerve az időjárási, és forgalmi igénybevételeknek való megfeleltetés folyamatát, az úthasználók elvárásainak kielégítését. Ezen keresztül bővül a gazdaságosabb és fenntarthatóbb útpályaszerkezet tervezéséhez szükséges ismeret.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az pályaszerkezetek fejlődéstörténetét,
- ismeri az útpályaszerkezet típusok célszerű alkalmazási területeit,
- ismeri a pályaszerkezet egyes rétegeinek elvárt jellemzőit,
- ismeri az új aszfaltburkolatok alkalmazását a rétegszerkezetben,
- ismeri a betonburkolatok igénybevételi kérdéseit,
- ismeri a kiselemes burkolatú utak pályaszerkezetének kialakításával kapcsolatos technológiai részleteket,
- ismeri a útburkolatoktól elvárt használati jellemzőket,
- ismeri az aszfaltkeverékek használati jellemzők biztosításához alkalmazott korszerű vizsgálati módszereket,
- ismeri a betonburkolatok tervezésével kapcsolatos kérdéseket,
- ismeri kiselemes burkolatok tervezzési és működési elveit.
B. Képesség
- képes útpályaszerkezet típusának kiválasztására,
- képes az útpályaszerkezet rétegeiben szükséges tulajdonságok meghatározására,
- képes az útburkolat elvárásainak megfelelő szerkezet tervezésére,
- képes különböző útpályaszerkezetek műszaki egyenértékűségének meghatározására,
- képes az igénynek megfelelő aszfaltburkolat megtervezésére,
- képes az igénynek megfelelő betonburkolat megtervezésére,
- képes az igénynek megfelelő kiselemes burkolat megtervezésére,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- a részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
- írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
- felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
- önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, önállóan készített otthoni szakirodalom kutatás feladat, kommunikáció írásban és szóban (teljesítményértékelés és vizsga során).
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Útpályaszerkezetek kialakulása, fejlődése és felépítése. Utak az ókorban Római utak Szerkezet fejlődés főbb állomásai |
2. | Makadám utak fejlődése, vizes és kötőanyagos makadám. Aszfalt pályaszerkezet kialakulása és fejlődése. A pályaszerkezet tervezés, méretezés első kísérletei |
3. | Korszerű pályaszerkezet felépítés és a rétegek áttekintése. Földműszerkezet rétegei. Burkolatalaprétegek típusai, anyagai és tulajdonságuk. Aszfaltburkolat rétegeinek elvárt tulajdonságai |
4. | Hajlékony és félmerev útpályaszerkezet viselkedése, hőmérséklet a pályaszerkezetben Útburkolatok felületi jellemzőinek mérései, az eljárások fejlődése |
5. | Aszfaltkeverékek vizsgálatának, tervezésének fejlődése Melegviselkedés vizsgálatai Közepes hőmérséklet, merevség és fáradás vizsgálatok Alacsony hőmérséklet vizsgálatai |
6. | SHRP vizsgálatok Igénybevételi jellemzők mérése a pályaszerkezetben. |
7. | Beton pályaszerkezetek kialakulása és fejlődése Betonszerkezetben keletkező hőmérsékleti igénybevételek, feszültségek. Betonburkolatok hézagképzése és a hézagnélküli burkolatok tervezése. |
8. | Kiselemes pályaszerkezetek történeti áttekintése Természetes kőburkolatok típusai, szerkezeti kialakítása. Betonkő, klinker burkolatok és szerkezeti kialakításuk. Vízáteresztő burkolatok és alkalmazásuk. Kiselemes burkolatok speciális kérdései, problémái. |
9. | Az egyes burkolattípusok fenntartási igénye és módjai. Újra használat, felújítás lehetőségei. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Dr. Törőcsik Frigyes (szerkesztő): 150 éves a Magyar aszfaltútépítés – történelmi szakkönyv 1. rész. Kiadó: Magyar Aszfaltipari Egyesülés; 2017. ISBN: 9786150003337
- Dr. Törőcsik Frigyes (szerkesztő): 150 éves a Magyar aszfaltútépítés – történelmi szakkönyv 2. rész. Kiadó: Magyar Aszfaltipari Egyesülés; 2019. ISBN: 9786150040776
- Dr. Nemesdy Ervin: Utak és autópályák pályaszerkezete Műszaki könyvkiadó (Budapest), 1971
- Dr. Nemesdy Ervin: Útpályaszerkezetek. Útépítéstan II. Tankönyvkiadó Vállalat (Budapest) , 1989
- dr. Gáspár László - Dr. Keleti Imre (szerkesztő): Betonburkolatok. Kiadó: Magyar Betonburkolat Egyesület. 2012. ISBN: 9789630845854
- Útügyi Műszaki Előírások
2.6 Egyéb tudnivalók
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki ennél több alkalommal hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi önálló részteljesítmény-értékelés (otthoni feladat), az előadásokon tanúsított részvétel, valamint írásbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.10; B.1-B.8; C.1-C.4; D.1-D.3 |
Vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.10; B.1-B.8; C.1-C.4; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 25% |
V | 75% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, mind az egyes egyedi teljesítményértékelésekre, mind az összegzett pontszámra vonatkozólag. Emellett az előadások és gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
HF sikeressége az összpontszám 50%-ának megfelelő eredménye elérése. A végső érdemjegyet a félévközi teljesítményértékelések és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk: A végső osztályzat az egyes értékelésekre kapott osztályzatok 3.3. pont szerinti súlyozása szerint, és a kerekítés általános szabályait betartva alakul.
HF sikeressége az összpontszám 50%-ának megfelelő eredménye elérése. A végső érdemjegyet a félévközi teljesítményértékelések és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk: A végső osztályzat az egyes értékelésekre kapott osztályzatok 3.3. pont szerinti súlyozása szerint, és a kerekítés általános szabályait betartva alakul.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az otthoni feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontokban adhatók be.
- A szintfelmérő teljesítményértékelés első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
- Amennyiben a 2. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen szintfelmérő teljesítményértékelés első pótlásának javítására a pótlási időszakban.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 4×4+2=18 |
házi feladat elkészítése | 8 |
felkészülés vizsgára | 154 |
Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak