Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vezetési ismeretek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVTUE1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 18
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Putnoki Zsuzsanna
beosztás Tanársegéd
email putnoki.zsuzsanna@uni-obuda.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a vezetés alapjainak elméleti megismertetése a hallgatókkal. A coaching technika alapján modern gyakorlati módszerek elsajátítása, gyakorlása, amelyek segítik a vezetői döntéshozatalt, csoportmunkát, a csoportok vezetését és az eredmények megfelelő kommunikációját. A tantárgy során a hallgatók a módszereket gyakorlati feladatok megoldásával komplex módon ismerik meg és sajátítják el, ami alapján valós helyzetekben ismerhetik meg a jó vezető, coach ismeréveit és eszköztárát.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a vezetés elméleti alapjait,
  2. ismeri a főbb vezetési modelleket,
  3. ismeri a szervezetek kialakítását, működését és rendszerét,
  4. ismeri vezetési tevékenység elemeit,
  5. ismeri a vezetési funkciókat,
  6. ismeri a stratégiaalkotás lépéseit, időtávjait, tervezési feladatait,
  7. ismeri a vezetési stílusokat és modelleket,
  8. ismeri az alapvető döntéshozatali módszereket,
  9. ismeri a csoportok létrehozásának és vezetésének kérdéseit, a szervezeti kommunikáció legfontosabb elemeit.
B. Képesség
  1. képes alapszinten használni a főbb vezetési modelleket, beleértve a lean rendszert is,
  2. képes a szervezeti rendszerek értelmezésére, a kontingenciáknak megfelelő modellek kiválasztására és használatára,
  3. képes alapvető szinten stratégiák (személyes és szervezeti) megalkotására,
  4. képes alapvető munka-, folyamat- és feladattervezésre,
  5. képes a személyes vezetéshez kapcsolódó motivációelemzésre és -értékelésre,
  6. képes csoportok létrehozására és vezetésére,
  7. képes kreatív döntéshozatalt segítő eljárások alkalmazására és képes a vezetői kommunikációra.
C. Attitűd
  1. Alkalmazkodik a csoportos feladatmegoldás kihívásaihoz a csoportdinamikához,
  2. a részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval,
  3. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra és szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra.
D. Önállóság és felelősség
  1. felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
  2. önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat,
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket és gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, gyakorlati feladatok egyéni és csoportos megoldása az óra keretében, a feltárt hibákra megoldásai javaslatok kidolgozása, kommunikációs feladatok gyakorlása.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Vezetéselmélet. A vezetés, mint tudományterület kialakulás. Tudományos menedzsment, adminisztratív menedzsment, strukturalista iskola, Weber bürokratikus rendszere, a neoklasszikus és a modern irányzat. A vezetés, mint tevékenység. A vezetők típusai és a vezetési stílusok. A vezetői karrier és a karriertervezés gyakorlata.
2.A Toyota féle eredeti modell, a TPS: Jidok és Just in time; a toyota filozófia: kainzen és kanban, az ember tisztelete és a 4M, a muda, mint vesztesés és kapcsolta a muri és mura típusú veszteségekkel, azaz a 3Mu; anyagmozgatás; értékfolyamat-térkép. A Toyota és a lean modell összefüggése, a lean modell elmélete. A google modell elmélete.
3.Célfókusz meghatározás és ehhez kapcsolódó gyakorlati feladatok. A lebontás módszere, CATWOE, chunking, fel és le módszere, kontextus térkép, is-is not módszer, 5W1H azaz a Kipling módszer, Toyota 5 kérdéses módszere, Ishikawa diagram. Gyakorlati feladat minden módszerhez, egyéni illetve csoport munkában. Bevezetés a csoport működésébe.
4.A csoport, ellenőrzés és a konfliktus kezelése. A csoportok tipológiája egy szervezetben. A csoport létrejötte, működése, a hatékonyságot befolyásoló tényezők. Szervezeti hierarchikus viszonyok és az ezekhez kapcsolódó irányítási és felügyeleti módszerek. Csoport- és szerepdinamika. Az ellenőrzés területei és típusai. A konfliktus kialakulása, kezelése. A Mintzberg modell. Vezetői modellek a konfliktusok kezeléséhez.
5.Döntéshozatali módszerek és gyakorlati feladatok. Brainstorming és altípusai: round-robin, charette, questorming és a fordított brainstorming. A létratechnika. Brainwriting típusai: 6-3-5, pool és a Crawford-féle cédulamódszer. A mind map módszer. A mandala módszer. Minden döntéshozatali módszer gyakorlati feladattal történő szimulációja csoportmunkában. A csoportdinamika és csoportszerepek, konfliktusok gyakorlati elemzése a döntéshozatal során. Kommunikációs alapok. Metakommunikáció és játszmaelemzés. Barbara és Allan Pease testbeszédre vonatkozó elmélete. Eric Berne emberi játszmákra vonatkozó elmélete. Kommunikációs tréning gyakorlati feladat megoldásával
Záró komplex feladat.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
  1. Antal Zsuzsanna és Dobák Miklós: Vezetés és szervezés. Akadémiai Kiadó, 2016. ISBN: 978 963 05 9826 2. 484 oldal.
  2. Edward de Bono: A kreatív elme. HVG Könyvek kiadó, 2009. ISBN: 9789639686762. 184 oldal.
  3. Eric Berne: emberi játszmák. Háttér Kiadó Kft., 2013. ISBN: 9786155124457. 224 oldal.
b) Segédletek, számítási segédletek:
  1. Órai háttéranyagok és feladatok.
2.6 Egyéb tudnivalók
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki ennél több alkalommal hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév végén egy összetett feladat meghatározott feltételek szerinti megoldása és prezentálása keretében történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Évközi vizsgafeladat (összegző teljesítményértékelés)FA.1-A.9; B.1-B.7; C.1-C.3; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
F100%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató és a gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
A vizsgafeladat órán történő megoldásának pótlása, javítása a pótlási időszakban egyénileg kiadott feladat keretében történik.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon18
felkészülés a számonkérésre162
Összesen180
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak