Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vezetési ismeretek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVTUE1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 18 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Putnoki Zsuzsanna |
beosztás | Tanársegéd |
putnoki.zsuzsanna@uni-obuda.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a vezetés alapjainak elméleti megismertetése a hallgatókkal. A coaching technika alapján modern gyakorlati módszerek elsajátítása, gyakorlása, amelyek segítik a vezetői döntéshozatalt, csoportmunkát, a csoportok vezetését és az eredmények megfelelő kommunikációját. A tantárgy során a hallgatók a módszereket gyakorlati feladatok megoldásával komplex módon ismerik meg és sajátítják el, ami alapján valós helyzetekben ismerhetik meg a jó vezető, coach ismeréveit és eszköztárát.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a vezetés elméleti alapjait,
- ismeri a főbb vezetési modelleket,
- ismeri a szervezetek kialakítását, működését és rendszerét,
- ismeri vezetési tevékenység elemeit,
- ismeri a vezetési funkciókat,
- ismeri a stratégiaalkotás lépéseit, időtávjait, tervezési feladatait,
- ismeri a vezetési stílusokat és modelleket,
- ismeri az alapvető döntéshozatali módszereket,
- ismeri a csoportok létrehozásának és vezetésének kérdéseit, a szervezeti kommunikáció legfontosabb elemeit.
B. Képesség
- képes alapszinten használni a főbb vezetési modelleket, beleértve a lean rendszert is,
- képes a szervezeti rendszerek értelmezésére, a kontingenciáknak megfelelő modellek kiválasztására és használatára,
- képes alapvető szinten stratégiák (személyes és szervezeti) megalkotására,
- képes alapvető munka-, folyamat- és feladattervezésre,
- képes a személyes vezetéshez kapcsolódó motivációelemzésre és -értékelésre,
- képes csoportok létrehozására és vezetésére,
- képes kreatív döntéshozatalt segítő eljárások alkalmazására és képes a vezetői kommunikációra.
C. Attitűd
- Alkalmazkodik a csoportos feladatmegoldás kihívásaihoz a csoportdinamikához,
- a részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra és szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra.
D. Önállóság és felelősség
- felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
- önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket és gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, gyakorlati feladatok egyéni és csoportos megoldása az óra keretében, a feltárt hibákra megoldásai javaslatok kidolgozása, kommunikációs feladatok gyakorlása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Vezetéselmélet. A vezetés, mint tudományterület kialakulás. Tudományos menedzsment, adminisztratív menedzsment, strukturalista iskola, Weber bürokratikus rendszere, a neoklasszikus és a modern irányzat. A vezetés, mint tevékenység. A vezetők típusai és a vezetési stílusok. A vezetői karrier és a karriertervezés gyakorlata. |
2. | A Toyota féle eredeti modell, a TPS: Jidok és Just in time; a toyota filozófia: kainzen és kanban, az ember tisztelete és a 4M, a muda, mint vesztesés és kapcsolta a muri és mura típusú veszteségekkel, azaz a 3Mu; anyagmozgatás; értékfolyamat-térkép. A Toyota és a lean modell összefüggése, a lean modell elmélete. A google modell elmélete. |
3. | Célfókusz meghatározás és ehhez kapcsolódó gyakorlati feladatok. A lebontás módszere, CATWOE, chunking, fel és le módszere, kontextus térkép, is-is not módszer, 5W1H azaz a Kipling módszer, Toyota 5 kérdéses módszere, Ishikawa diagram. Gyakorlati feladat minden módszerhez, egyéni illetve csoport munkában. Bevezetés a csoport működésébe. |
4. | A csoport, ellenőrzés és a konfliktus kezelése. A csoportok tipológiája egy szervezetben. A csoport létrejötte, működése, a hatékonyságot befolyásoló tényezők. Szervezeti hierarchikus viszonyok és az ezekhez kapcsolódó irányítási és felügyeleti módszerek. Csoport- és szerepdinamika. Az ellenőrzés területei és típusai. A konfliktus kialakulása, kezelése. A Mintzberg modell. Vezetői modellek a konfliktusok kezeléséhez. |
5. | Döntéshozatali módszerek és gyakorlati feladatok. Brainstorming és altípusai: round-robin, charette, questorming és a fordított brainstorming. A létratechnika. Brainwriting típusai: 6-3-5, pool és a Crawford-féle cédulamódszer. A mind map módszer. A mandala módszer. Minden döntéshozatali módszer gyakorlati feladattal történő szimulációja csoportmunkában. A csoportdinamika és csoportszerepek, konfliktusok gyakorlati elemzése a döntéshozatal során. Kommunikációs alapok. Metakommunikáció és játszmaelemzés. Barbara és Allan Pease testbeszédre vonatkozó elmélete. Eric Berne emberi játszmákra vonatkozó elmélete. Kommunikációs tréning gyakorlati feladat megoldásával Záró komplex feladat. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Antal Zsuzsanna és Dobák Miklós: Vezetés és szervezés. Akadémiai Kiadó, 2016. ISBN: 978 963 05 9826 2. 484 oldal.
- Edward de Bono: A kreatív elme. HVG Könyvek kiadó, 2009. ISBN: 9789639686762. 184 oldal.
- Eric Berne: emberi játszmák. Háttér Kiadó Kft., 2013. ISBN: 9786155124457. 224 oldal.
- Órai háttéranyagok és feladatok.
2.6 Egyéb tudnivalók
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki ennél több alkalommal hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév végén egy összetett feladat meghatározott feltételek szerinti megoldása és prezentálása keretében történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Évközi vizsgafeladat (összegző teljesítményértékelés) | F | A.1-A.9; B.1-B.7; C.1-C.3; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
F | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató és a gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A vizsgafeladat órán történő megoldásának pótlása, javítása a pótlási időszakban egyénileg kiadott feladat keretében történik.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 18 |
felkészülés a számonkérésre | 162 |
Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak