Subject Datasheet
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Design of Water Utilisation Structures
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVMV61
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Csoma Rózsa |
beosztás | Egyetemi docens |
csoma.rozsa@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Víz- és vízi környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Recommended prerequisites:
- Water Damage Prevention, Water Utilisation (BMEEOVVMV61)
- Hydraulic Engineering Project Work (BMEEOVVA-FP)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
The course introduces the hydraulic engineering structures for water level regulation, their hydrological, hydraulic, soil mechanical, structural, constructional and operational problems and their solution possibilities demonstrated with a design project.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- to be aware of the general terminology of water level regulation structures,
- to be aware of the most important methods in the field of hydraulic engineering structures, and their application possibilities
- to be aware of the basic relationships stability and safety in case of large hydraulic engineering structures
- to be aware of the basic concepts of the seepage calculations around structures
- to be aware of the most important aims of water level regulation structures in Hungary and all over the world
B. Képesség
- to be able to choose the best structure for a given aim of water utilisation, based on the comparison of their advantages and disadvantages,
- to be able to identify and analyse the hydraulic process going on in compound systems of structures, and to choose the best method available for the dimensioning
- to be able to determone seepage parameters around structures
- to be able to prove the stability of river barrages,
- based on the knowledge collected in the field of informatics to be able to solve problems of medium size computational requirements,
- to be able to present the results in clear technical drawings,
- to be able to present his/her results in proper written form,
C. Attitűd
- to collaborate with the teachers and his/her mates in gaining knowledge,
- to follow the lectures, to make effort to understand the study material,
- to be open to the use of IT tools and equipment
- to strive for the proper identification of water level regulation problems and their proper solution,
- to strive for accuracy in his/her calculations/solutions,
- to realize the importance of the effects of human activities on the environment.
D. Önállóság és felelősség
- to be independent in problem statements and solutions in case of water level regulation problems,
- to be open to careful and deep going critique,
- to understand the complexity, comprehensiveness of the problems and recognizing the synergies.
2.3 Oktatási módszertan
Theoretical lectures, design guidelines and continuous consultation, oral and written communication, the application of IT tools and technics, to prepare a larger project work, the organisation of the work.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | The aim of water level regulation, the most important types of structures in Hungary, and around the world, introduction of the design work |
2. | Main parts of the water level regulation structutes, the control of flood capacity |
3. | Hydraulical backgrounds |
4. | The control of the stilling basin |
5. | Supplementary elements of the structure |
6. | Preliminary dimensioning, preliminary design |
7. | The discussion on the preliminary design |
8. | Stability of the structure: loads and resistance, design conditions, uplift and sliding |
9. | Seepage around the structure, The control of the hydraulic stability |
10. | Soil reaction, connections to the designers of other specializations (steel, RC) |
11. | Soil reaction. connections to the designers of other specialization (steel, RC) |
12. | Drawings of the project |
13. | Written elements of the project, the contents of the technical description |
14. | Summary |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Textbooks:
- CHANSON, Hubert: The Hydraulics of Open Channel Flow: An Introduction. Elsevier, 2004.
- CHANSON, Hubert: Energy Dissipation in Hydraulic Structures. CRC Press, 2020.
- Lecture notes, electronic lecture notes,
- Slides of lectures and practices,:
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
The instructors are available for consultation during their office hours, as advertised on the department website at the beginning of the semester.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
The assessment of the learning outcomes specified in Clause 2.2 above and the evaluation of student performance occurs via one midterm presentation, a test and the final project work.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
presentation of the preliminary design | PREZ | A.1-A.2; B.1-B.2, B.5-B.7; C.1, C.4; D.1-D.2 |
Project work | HW | A.1-A.5; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.3 |
Midterm test | T | A.1-A.5; B.1-B.4; C.2 |
Activity during the classes | A | A.1; B.7; C.1-C.6; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
Prez | 10 |
HW | 55 |
T | 25 |
A | 10 |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
No signature can be obtained.
3.5 Érdemjegy megállapítása
At least 70% of the attendance of lectures and seminars are expected.
In case of fulfilling the attendance requirements and project work assignments with the grade at least „satisfactory”, the final grade is the average value of the grade of the presentations and the homework assignments and the class activity weighted according to the clause 3.3.
In case of fulfilling the attendance requirements and project work assignments with the grade at least „satisfactory”, the final grade is the average value of the grade of the presentations and the homework assignments and the class activity weighted according to the clause 3.3.
3.6 Javítás és pótlás
- The project work – after the payment of the fee as described in the Regulations – can be submitted with delay until the last day of the supplementary week, until 12:00 a.m..
- The submitted and accepted homework can be corrected without any fee until the deadline described in the point 1.
- The two midterm presentations have no minimum requirements, therefore they cannot be retaken.
- “Class activity” A cannot be repeated, cannot be substituted with other forms of activity.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Activity | Hours/semester |
Contact hours | 14×3=42 |
Preparation for the classes | 5 |
Preparation for the presentations | 23 |
Project work | 45 |
Home studying of the written material | 5 |
Sum | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses