Subject Datasheet

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Building energy modelling (BEM)
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMDT87
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Szalay Zsuzsa
beosztás Egyetemi docens
email szalay.zsuzsa@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
angol
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
The goal of the subject is to give an overview on energy calculation based on Building Information Modelling (BIM). Building Energy Modelling (BEM) assists the design of low energy and sustainable buildings and provides information on the comfort and energy use of buildings. Students will learn how to conduct a dynamic energy simulation and evaluate energy efficiency measures.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. understands the energy balance of a building,
  2. is informed about building energy calculation methods,
  3. has a knowledge about the connection of Building Information Models and energy calculation,
  4. knows the main parameters influencing the energy balance of buildings,
  5. is able to build an energy model of a building,
  6. has an overview about possible energy saving measures.
B. Képesség
  1. efficiently uses information sources for learning (study aids, lecture notes, internet),
  2. applies the basic design principles to save energy in buildings,
  3. understands the methods for calculating energy use and comfort in buildings,
  4. is able to interpret the results of building simulation,
  5. is able to use energy calculation software tools.
C. Attitűd
  1. is open to sustainable architecture and environmentally conscious thinking,
  2. cooperates with the teacher and students to gain knowledge,
  3. is willing to expand knowledge through continuous learning and is open to new learning methods,
  4. strives to use professional terminology.
D. Önállóság és felelősség
  1. can prepare a task individually or in a small group,
  2. is open to well-founded criticism.
2.3 Oktatási módszertan
Lectures, seminars, written and oral communication, IT tools and techniques, individual and group work.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Introduction, energy calculation methods in buildings
2.Basic principles of heat balance in buildings
3.Geometry modelling
4.Principles of zoning
5.Activities, occupancy, set-points
6.Modelling of building constructions
7.Modelling of openings and shading, surroundings
8.Time schedules, user profiles
9.Natural ventilation
10.Modelling of HVAC systems and lighting
11.Simulation outputs and interpretation
12.Consultation of student works
13.Summary
14.Presentations of student works

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Books:
  1. Clarke, J.A.: Energy Simulation In Building Design, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2004.
  2. Hensen and Lamberts (ed.): Building Performance Simulation for Design and Operation, Spon Press, 2011.
b) Electronic materials at edu.epito.bme.hu
2.6 Egyéb tudnivalók
The use of a private laptop is recommended. Presence at 70% of the classes is compulsory.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Consultation time:

according to the information on the department website, or

agreed in e-mail: szalay.zsuzsa@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
A.1-A.6; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)
jó (4)
közepes (3)
elégséges (2)
elégtelen (1)
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Összesen
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses