Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geotechnikai numerikus módszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMMG63
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 1
Laboratóriumi gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Mahler András
beosztás Egyetemi docens
email mahler.andras@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Kizáró feltétel:
  • Geotechnikai numerikus módszerek (BMEEOGMMC05)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje és elsajátítsa a geotechnikai és mérnökgeológiai tervezést segítő numerikus módszerek használatát. A hallgató szoftverek használatán keresztül ismeri meg az analitikus módszerek előnyeit és korlátait, valamint azt, hogy a végeselemes módszer miként alkalmazható speciális, geotechnikai és mérnökgeológia gyakorlatban fontos problémák megoldásához. Utóbbi területen elsajátítja a mélyépítési feladatok modellezésében gyakran használt elemtípusok és anyagmodellek használatát. Megismeri a kőzetmechanikai gyakorlatban tagolt kőzetkörnyezet modellezésére leggyakrabban használt módszereket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a geotechnikai és mérnökgeológia modellalkotás folyamatát,
  2. ismeri az analitikus megoldásokat használó geotechnikai szoftverek előnyeit és korlátait,
  3. ismeri a mélyépítési szerkezetek modellezésére használt speciális elemtípusokat,
  4. ismeri a repedezett kőzetek anizotróp viselkedésének számítási lehetőségeit,
  5. ismeri a talajok nemlineáris viselkedését figyelembe vevő főbb anyagmodelleket.
B. Képesség
  1. képes az analitikus módszereket használó szoftverek használatára,
  2. képes a talajmechanikai és/vagy mérnökgeológiai mérések eredményei alapján a megfelelő anyagmodell kiválasztására és a paramétereinek meghatározására,
  3. képes a geotechnikai, mérnökgeológia folyamatok végeselemes modellezésére.
C. Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a geotechnikai és mérnökgeológiai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben - csapat részeként - együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Bevezetés a geotechnikai végeselemes modellezésbe. Az elasztoplaszticitás fogalmának használata és a fejlett anyagmodellek fontossága
2.Rézsűállékonyság vizsgálata véges elemes módszerrel
3.Tengelyszimmetrikus alaptest süllyedésszámítása lineáris és nemlineáris módszerrel. A számítás célja, hogy meghatározza a síkalap terhelés-süllyedés görbéjét és demonstrálja az elasztoplaszticitás hatását.
4.Az izotróp felkeményedő anyagmodell geotechnikai paraméterei. Mélymunkagödör határolásának végeselemes elemzése, szerkezeti elemek modellezése (támszerkezet, horgony).
5.Időfüggő talajviselkedés, konszolidációszámítás. A töltés konszolidációs süllyedéseinek végeselemes számítása.
6.Drénezett és drénezetlen talajviselkedés, kapcsolt áramlás-deformáció számítás.
7.Bevezetés a kőzetmechanikai modellezési módszerekbe, szoftverekbe
8.A tagoltságok tájolása, sztereografikus vetítés, sziklarézsűk kinematikai elemzése
9.Sziklarézsűk állkonysági vizgálata, Barton-Bandis modell, határegyensúly vizsgálatok, tönkrementeli módok
10.Bevezetés az alagútépítés modellezési kérdéseibe, elmozdulások egy alagút körül, alagutak meghibásodása: szerkezetileg szabályozott meghibásodások, feszültség okozta meghibásodások
11.Alagutak körüli ékek vizsgálata, stabil és nem stabil közettestek meghatározása, kőzetcsavarok
12.Alagútszerkezet analitikus vizsgálata. ágyazási tényező analitikus meghatározása oldata, elmozdulások meghatározása a főténél
13.Egy kőzettömegben lévő alagút 2D végeselemes elemzése általánosított Hoek-Brown anyagmodell segítségével, elmozdulás meghatározása
14.ZH
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
  1. Elektronikus jegyzet: Czap Z., Geotechnikai numerikus módszerek
  2. Segédlet: Borbély et al. (2013). Töréskép-optimalizálás alkalmazása a geotechnikában. Magyar Építőipar 63:3 pp114-120.
2.6 Egyéb tudnivalók
  1. Az órai munkát és a képességek elsajátítását nagyban segíti, ha a hallgató az órákon laptoppal tud részt venni.
  2. Az órán használt szoftverekhez hallgatói szintű hozzáférést biztosítunk.
2.7 Konzultációs lehetőségek

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e‐mail‐ben egyeztetve; e‐mail: mahler.andras@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.5; B.1-B.3
2. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés)HF1A.1-A.5; B.1-B.3; C.1-C.4; D.1-D.4
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH160%
HF140%
Összesen100%
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át. A félév teljesítésének feltétele, hogy a szorgalmi időszakban részfeladatonként és összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
  1. házi feladat - szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett - késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
  2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés az utolsó gyakorlati héten díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
  3. Amennyiben a 2 pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy - szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett - második alkalommal, a pótlási héten ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×2=28
félévközi készülés a gyakorlatokra14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre1×10=10
házi feladat elkészítése24
Összesen90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak