Subject Datasheet
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Sediment transport modelling
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVDT83
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Baranya Sándor |
beosztás | Egyetemi docens |
baranya.sandor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
angol
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
Recommended prerequisites:
- Modelling of Hydrosystems (BMEEOVVMV-1)
- Hydromorphology (BMEEOVVMV-2)
- Hydrology II (BMEEOVVAI41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
The course focuses on the numerical modelling of sediment transport in rivers. Starting from the initiation of sediment motion, the course will cover the modeling of bedload transport as well as suspended sediment transport. Large scale, 1D approach to more sophisticated 3D methods will be overviewed.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Knows the theoretical and empirical description of fluvial sediment transport.
- Knows the conditions of the threshold of sediment movement.
- Knows the state-of-the-art measurement methods of fluvial sediment transport.
- Knows the calculation methods of fluvial sediment load.
- Knows the role of bedforms in fluvial sediment transport.
- Knows the natural morphological processes of rivers.
- Knows how to model bedload transport and suspended sediment transport in 1D.
B. Képesség
- Able to assess which simplified description of flows can be used for solving specific engineering tasks.
- Provides an empirical estimate of the fluvial suspended sediment load
- Provides an empirical estimate of the fluvial bedload transport.
- Able to set up schematized 1D sediment transport model of rivers.
C. Attitűd
- Collaborates with the instructors and fellow students to expand knowledge.
- Constantly acquires knowledge.
- Continuously and actively seeks ways of gaining knew knowledge even beyond the required curriculum and employs the internet for finding intuitive answers to research problems.
- Open to learn new software skills.
- Attempts to perform precise problem solutions.
D. Önállóság és felelősség
- Resolution to solving homework on one’s own within feasible limits.
- Accepts substantiated critical remarks.
2.3 Oktatási módszertan
Lectures on theory. Practical guidance about the steps needed for setting up schematized numerical sediment transport models. Consultation of the homework individually or in groups using one’s own laptop on top of written (e-mail) and personal oral communication during consultation hours.
2.4 Részletes tárgyprogram
Week | Topics of lectures and/or exercise classes |
1. | Introduction, basics of sediment transport |
2. | Problems related to sediment transport |
3. | Measurement methods of sediment transport |
4. | Schematized modeling of river flow |
5. | Threshold of movement |
6. | Modelling of bedload transport 1. |
7. | Modelling of bedload transport 2. |
8. | Modelling of suspended sediment transport |
9. | Role of bedforms |
10. | Hydraulic resistance |
12. | Modelling of river morphodynamics |
13. | Multi-dimensional modeling of ST |
14. | Consultation with homework |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Sedimentation Engineering: Processes, Measurements, Modeling, and Practice. Edited by Marcelo Garcia , Ph.D., P.E.
- 1D SEDIMENT TRANSPORT MORPHODYNAMICS with applications to RIVERS AND TURBIDITY CURRENTS by Gary Parker. http://hydrolab.illinois.edu/people/parkerg/morphodynamics_e-book.htm
- Numerical modelling and hydraulics by Nils Reidar Olsen. https://folk.ntnu.no/nilsol/tvm4155/flures6.pdf
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
Evaluation of the participant’s learning progress described in A 2.2. is performed by a written final test and one homework assignment.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Evaluation form | Abbreviation | Assessed learning outcomes |
Homework | HW | A.2, A.4, A.5, A.7; B.2, B.3, B.4; C.1, C.4; D.1, D.2 |
Written exam | E | A.1-A.7; B.1; C.2, C.3, C.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Abbreviation | Score |
HW | 50% |
E | 50% |
Sum | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Not-relevant.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Grade | Points (P) |
excellent (5) | 85%<=P |
good (4) | 70<=P<85% |
satisfactory (3) | 55<=P<70% |
passed (2) | 40<=P<55% |
failed (1) | P<40% |
3.6 Javítás és pótlás
- The homework is due back within two weeks always.
- The homework can be corrected within that time limit.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Activity | Hours/semester |
participation in contact classes | 14×2=28 |
preparation for the final test | 22 |
preparation for homework | 25 |
study from notes, textbooks | 15 |
Sum | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses