Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Tartók statikája I.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMAT43
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 4 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Lengyel András |
beosztás | Egyetemi docens |
lengyel.andras@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Elemi szilárdságtan (BMEEOTMAT42)
- Matematika A1a (BMETE90AX00)
- Matematika A2a (BMEETE90AX02)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a rugalmas rúdszerkezetek elmozdulásaival kapcsolatos alapfogalmakat, az elmozdulások számítását az egyenértékűségek módszerével és a virtuális erők módszerével, a hatásábrák fogalmát, az erő- és elmozdulási hatásábrák számítását statikailag határozott szerkezetek esetén, a hatásábrák alkalmazását maximális igénybevételi ábrák előállítására, a statikailag határozatlan szerkezetek alapvető jellemzőit, az erőmódszer alkalmazását statikailag határozatlan szerkezetekre állóteher és hatásábrák esetén, a klasszikus elmozdulásmódszer alkalmazását statikailag határozatlan szerkezetekre állóteher esetén.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a síkbeli rúdszerkezetek elmozdulásainak alapfogalmait és összefüggéseit,
- ismeri az elmozdulási egyenértékűségek módszerét és a virtuális erők módszerét,
- ismeri a hatásábrák fogalmát és azok tulajdonságait,
- ismeri az erő- és elmozdulási hatásábrák számításának módszereit,
- ismeri a statikailag határozatlan szerkezetek alapvető jellemzőit és mérnöki jelentőségét,
- ismeri az erőmódszer elvét, számítási eljárását és alkalmazását síkbeli rúdszerkezetekre statikus terhek és hatásábrák esetén,
- ismeri az elmozdulásmódszer elvét, számítási eljárását és alkalmazását síkbeli rúdszerkezetekre statikus terhek esetén,
- ismeri az igénybevételi maximális ábrák fogalmát és számítási eljárását,
B. Képesség
- hajlítónyomatékkal igénybevett statikailag határozott rúdszerkezetek elmozdulásait számítja az egyenértékűségek módszerével,
- hajlítónyomatékkal és normálerővel igénybevett statikailag határozott rúdszerkezetek elmozdulásait számítja a virtuális erők módszerével,
- képes statikailag határozott rúdszerkezetek erőhatásábráinak meghatározására,
- meghatározza hajlítónyomatékkal és normálerővel igénybevett statikailag határozott rúdszerkezetek elmozdulási hatásábráit,
- képes statikailag határozatlan rúdszerkezetek elemzésére, a határozatlanság fokszámának meghatározására,
- alkalmazza az erőmódszert statikailag határozatlan rúdszerkezetek számítására állóteher esetén,
- alkalmazza az erőmódszert statikailag határozatlan rúdszerkezetek erőhatásábráinak számítására,
- statikailag határozatlan rúdszerkezeteket számít állóteher esetén elmozdulásmódszerrel,
- gondolatait rendezett formában szóban és írásban tudja kifejezni,
C. Attitűd
- törekszik a szerkezeti mechanikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a szerkezeti mechanikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel és számítási feladatokkal, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan készített gyakorlófeladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások témaköre |
1. | Kis elmozdulások elve, merev testek elmozdulásai, rugalmas szerkezetek elmozdulásai |
2. | Elmozdulások számítása az egyenértékűségek módszerével |
3. | Elmozdulások számítása a virtuális erők módszerével |
4. | Statikailag határozott tartók igénybevételi hatásábrái |
5. | Statikailag határozott tartók igénybevételi és elmozdulási hatásábrái |
6. | Statikailag határozatlan tartók megoldása erőmódszerrel állóteher esetén |
7. | Statikailag határozatlan tartók megoldása erőmódszerrel állóteher esetén |
8. | Statikailag határozatlan tartók megoldása erőmódszerrel hatásábrák esetén |
9. | Statikailag határozatlan tartók megoldása erőmódszerrel hatásábrák esetén |
10. | Statikailag határozatlan tartók megoldása elmozdulásmódszerrel állóteher esetén |
11. | Statikailag határozatlan tartók megoldása elmozdulásmódszerrel állóteher esetén |
12. | Statikailag határozatlan tartók megoldása elmozdulásmódszerrel állóteher esetén |
13. | Statikailag határozatlan tartók megoldása elmozdulásmódszerrel állóteher esetén |
14. | Mértékadó igénybevételek, igénybevételi maximális ábrák |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Jegyzet(ek): Lengyel A. - Hincz K.: Tartók Statikája I.
2.6 Egyéb tudnivalók
- Az előadásokon a részvétel kötelező.
- Nem kaphat a "Megtagadva", ill. "Nem teljesítette" eredménytől különböző bejegyzést az a hallgató, aki hiányzásai alapján nem vett részt az előadások legalább 70%-án.
- A teljesítményértékelésen résztvevő hallgató a teljesítményértékelés ideje alatt külön engedély nélkül nem kommunikálhat másokkal, és nem lehet nála kommunikációra alkalmas elektronikus vagy egyéb eszköz bekapcsolt állapotban.
- Az az érvényes aláírással rendelkező hallgató, aki nem vizsgakurzusra veszi fel a tárgyat, aláírását és vizsgajogát nem vesztheti el, de a végeredmény számításánál az újonnan elért zárthelyi eredményeket vesszük alapul.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
- a tárgy oktatója által a tanszéki honlapon meghirdetett időpontban, VAGY
- előzetes egyeztetés szerint (email: hortobagyi.zsolt@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
- A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés és a vizsgaidőszakban tett írásbeli teljesítménymérés alapján történik.
- Az egyes zárthelyi dolgozatok időtartama 60 perc, az írásbeli vizsga időtartama 105 perc.
- Az értékelések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1-B.3, B.9 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.1-A.6; B.1-B.7, B.9 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.1-A.2, A.5, A.7; B.1-B.2, B.8-B.9 |
írásbeli vizsga (összegző értékelés) | V | A.1-A.8; B.1-B.9; C.1-C.3; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 15% |
ZH2 | 15% |
ZH3 | 15% |
V | 70% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
- Aláírást kaphat és vizsgára bocsátható, akinek a legmagasabb pontértékkel rendelkező kettő zárthelyi átlaga eléri, vagy meghaladja a(z) 50%-ot.
- A korábban megszerzett aláírás a tárgy újrafelvételekor nem veszhet el, de mindenképpen az új eredmény számít.
3.5 Érdemjegy megállapítása
- A jelenléti feltételeket teljesítők eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
- A zárthelyi dolgozatok sikerességére nem írunk elő feltételt.
- A féléves eredményt a két legjobb zárthelyi eredménye alapján számítjuk.
- A(z) 50%-nál gyengébb írásbeli vizsga sikertelen, a vizsgaeredmény "Elégtelen".
- Sikeres vizsga esetén a végső eredményt a két legjobb zárthelyi és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti Á súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Érdemjegy | Pontszám (Á) |
jeles (5) | 85%<=Á |
jó (4) | 75%<=Á<85% |
közepes (3) | 65%<=Á<75% |
elégséges (2) | 50%<=Á<65% |
elégtelen (1) | Á<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A tárgyból írt zárthelyik nem pótolhatók.
- A TVSz 122§(8) szerinti "nem szerzett Aláírva aláírásbejegyzést" vizsgálatának összehasonlítási alapja a tárgyat az adott félévben első alkalommal felvevők száma. Amennyiben az adott félévben aláírást szerzők ehhez viszonyított aránya kisebb kétharmadnál és a tanszék a TVSz 122§(8) utolsó mondata szerinti pótlási lehetőséget köteles biztosítani, úgy azt egy, a pótlási időszakban tartott pótzárthelyi formájában teszi.
- Ezen a díjköteles pótláson csak azok vehetnek részt, akiknek addigi eredményük elégtelen és egyik zárthelyin legalább 30%-os eredményt értek el. E pótlás eredménye felülírja a javított zárthelyi eredményét.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
kontakt óra | 28×2=56 |
félévközi felkészülés az órákra | 28×1=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 6×2=12 |
vizsgafelkészülés | 24 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév