Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Törésmechanika
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMDTV2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Lakatos Éva |
beosztás | Egyetemi docens |
lakatos.eva@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja a szerkezetekben meglévő/keletkező repedések mechanikai hatásának vizsgálatát elemző elméleti háttér ismertetése, illetve az ehhez kapcsolódó gyakorlati (laboratóriumi, helyszíni) vizsgálatok részleteinek bemutatása.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- A tárgyat hallgató megismeri azokat a mechanikai modelleket, amelyeket repedések vizsgálatára peremértékfeladat- illetve energiaelvű vizsgálati módszerek felhasználásával a kontinuummechanika az elmúlt évtizedekben létrehozott. Erre a tudásra építve megismerkedik a törésmechanika alapvető fogalmaival és vizsgálati módszereivel, beleértve a laboratóriumi vizsgálati technikákat és a számítógépes (végeselemes) modellezés részleteit.
B. Képesség
- A tanultak képessé teszik a hallgatót arra, hogy a mérnöki szerkezetekben meglévő repedések hatását elemezni tudja, becslést tudjon adni azok veszélyességére, továbbá a szerkezet várható élettartamára (a kvázistatikus hatások mellett ciklikus terhelések esetére is).
C. Attitűd
- A Törésmechanika tárgy elsősorban a mérnök látáskörét bővíti, gondolkodásmódját teszi érzékenyebbé, hiszen felhívja a figyelmet olyan veszélyes fizikai jelenségekre, amelyek figyelembevétele a rutinszerű mérnöki munka során néha háttérbe szorul.
D. Önállóság és felelősség
- A tárgyban tanult módszereket a hallgatók a későbbi mérnöki tervezési/ellenőrzési munkájuk során önállóan és felelőségteljesen képesek lesznek alkalmazni.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások + cikkek és tanulmányok egyéni feldolgozása során elkészült anyagok közös megbeszélése.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A törésmechanika alapvető célkitűzései és története. |
2. | A törés és az anyagszerkezet kapcsolata. |
3. | Rugalmas szerkezetekben levő repedéscsúcs környezetének vizsgálata feszültségfüggvényekkel (Koloszov-megoldás). Heterogén és anizotrop anyagok. |
4. | A feszültségintenzitási tényező. |
5. | Repedéscsúcs környezetének energiaelvű vizsgálata (Griffith-féle megoldás). |
6. | Rugalmas-képlékeny anyagú szerkezetek repedéseinek vizsgálata (J-integrál). Egyéb módszerek. |
7. | Laboratóriumi modellkísérletek K, J és CTOD meghatározására. Helyszíni vizsgálatok. |
8. | Numerikus módszerek a törésmechanikában. |
9. | Törésmechanikai alapú szilárdságtani vizsgálatok. Különleges hatások. |
10. | Ciklikus terhelés figyelembevétele. |
11. | Kvázi-rideg (beton, kőzet, stb.) szerkezetek törései. |
12. | Faszerkezetek töréseinek vizsgálata. |
13. | Önállóan készített tanulmányok bemutatása. |
14. | Vizsgafelkészítés. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Bojtár : Törésmechanika, előadásjegyzet.
- Anderson: Fracture Mechanics, CRC Press
- Mushelisvili: Some basic problems of mathematical theory of elasticity.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
A félév folyamán bármikor lehetséges a konzultáció előzetes egyeztetés után.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
Szóbeli vizsga a félév végén.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Szóbeli vizsga | 1 | A.1; B.1; C.1; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
1 | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Sikeres vizsga.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 100-86 |
jó (4) | 85-70 |
közepes (3) | 69-60 |
elégséges (2) | 59-50 |
elégtelen (1) | <50 |
3.6 Javítás és pótlás
A sikertelen vizsgát meg kell ismételni.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Önálló tanulás | 40 |
Összesen | 40 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak