Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Reológiai és hőmérsékletfüggő anyagtulajdonságok
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMDT85
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Majorosné Dr. Lublóy Éva Eszeter |
beosztás | Egyetemi docens |
lubloy.eva@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy során a hallgatók megismerkednek az egyes anyagok magas és
alacsony hőmérsékleten való viselkedésesével. A tantárgy keretein belül
kitérünk a reológia tehát időtől függő tulajdonságokra is mint a kúszás, zsugorodás és a relaxáció. foglalkozunk az öntömörödő betonok
reológiai tulajdonságaival is.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az építőanyagok magas és alacsony hőmérsékleten való viselkedéséét
- ismeri a hőmérséklet hatását az anyagok tulajdonságainak változására
- ismeri az anyagok reológia tulajdonságait (relaxáció, kúszás, zsugorodás)
- ismeri az öntömörödő betonokra vonatkozó mérési módszereket azoknak alapelveit és reológia vonatkozásait
B. Képesség
- képes felismerni és azonosítani az építőanyagok tűz illetve alacsony hőmérséklet alatti veszélyességét,
- a különböző mérési és értékelési módszerek kiválasztását hatékonyan és észszerűen alkalmazza,
- Ismeri az építőanyagok időbeni alakváltozásának típusait, tud velük számolni és ismeri a szerkezetre gyakorolt hatását.
- képes alkalmazni tudását konkrét feladatok megoldása során.
C. Attitűd
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- törekszik az elvben tanított szerkezetek konkrét helyszíni megismerésére és a helyszíni kutatás gyakorlatának alkalmazására,
- törekszik a pontos és hibamentes probléma-felismerésre és- értékelésre
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a problémák értékelését,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások,
kommunikáció írásban és szóban. Esettanulmányok
feldolgozása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, fogalmak áttekintés |
2. | Reológiai alapmodelek |
3. | Kúszás |
4. | Zsugorodás |
5. | Relaxáció |
6. | Rheometer |
7. | Az építőanyagok tűzvédelmi osztályba sorolása a szabvány szerint és minősítésének lehetőségei. A minősítéshez használt vizsgálati módszerek |
8. | A beton magas hőmérsékleten való viselkedése (szilárdsági jellemzők, porozitás, alakváltozás). A betonban a magas hőmérsékleten lejátszódó kémiai és fizikai folyamatok hatása a mechanikai jellemzőkre. |
9. | Az acél magas hőmérsékleten való viselkedése. Az acélszerkezetek tűz elleni védelmének lehetőségei. |
10. | A fa magas hőmérsékleten való viselkedése. |
11. | A műanyagok magas hőmérsékleten való viselkedése. Műanyagok alkalmazásának lehetőségei és korlátai. |
12 | A vasbetonszerkezetek magas hőmérsékleten való viselkedése. |
13 | - |
14 | Számonkérés |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Balázs L. Gy., Lublóy É. (2009), "Magas hőmérséklet hatása a vasbeton szerkezetek anyagaira" VASBETONÉPÍTÉS 2009/2, pp. 48-54, www.fib.bme.hu/vb2009_2_cikk/Vb2009_2.pdf
- fib bulletin 38, (2007), "Fire design of concrete structures - materials, structures and modelling", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-078-9
- fib bulletin 46, (2008), "Fire design of concrete structures - materials, structural behaviour and assessment", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-086-4.
2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: lubloy.eva@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A
2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző
zárthelyi dolgozat és egy tanulmányterv alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.4; B.1-B.4 |
tanulmányterv | T | B.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
V | 60% |
Zh | 40 % |
Szorgalmi időszakban összesen | 40% |
Összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85 % <= T |
jó (4) | 74 % <= T < 85% |
közepes (3) | 63 % <= T <74% |
elégséges (2) | 50 % <= T < 63% |
elégtelen (1) | T < 50 % |
3.6 Javítás és pótlás
- Az zárthelyi a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
- Amennyiben a 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
félévközi készülés a ZH-ra | 25 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak