Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Reológiai és hőmérsékletfüggő anyagtulajdonságok
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMDT85
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Majorosné Dr. Lublóy Éva Eszeter
beosztás Egyetemi docens
email lubloy.eva@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy során a hallgatók megismerkednek az egyes anyagok magas és alacsony hőmérsékleten való viselkedésesével. A tantárgy keretein belül kitérünk a reológia tehát időtől függő tulajdonságokra is mint a kúszás, zsugorodás és a relaxáció. foglalkozunk az öntömörödő betonok reológiai tulajdonságaival is.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri az építőanyagok magas és alacsony hőmérsékleten való viselkedéséét
  2. ismeri a hőmérséklet hatását az anyagok tulajdonságainak változására
  3. ismeri az anyagok reológia tulajdonságait (relaxáció, kúszás, zsugorodás)
  4. ismeri az öntömörödő betonokra vonatkozó mérési módszereket azoknak alapelveit és reológia vonatkozásait
B. Képesség
  1. képes felismerni és azonosítani az építőanyagok tűz illetve alacsony hőmérséklet alatti veszélyességét,
  2. a különböző mérési és értékelési módszerek kiválasztását hatékonyan és észszerűen alkalmazza,
  3. Ismeri az építőanyagok időbeni alakváltozásának típusait, tud velük számolni és ismeri a szerkezetre gyakorolt hatását.
  4. képes alkalmazni tudását konkrét feladatok megoldása során.
C. Attitűd
  1. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  2. törekszik az elvben tanított szerkezetek konkrét helyszíni megismerésére és a helyszíni kutatás gyakorlatának alkalmazására,
  3. törekszik a pontos és hibamentes probléma-felismerésre és- értékelésre
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a problémák értékelését,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban. Esettanulmányok feldolgozása.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1. Bevezetés, fogalmak áttekintés
2. Reológiai alapmodelek
3. Kúszás
4. Zsugorodás
5. Relaxáció
6. Rheometer
7. Az építőanyagok tűzvédelmi osztályba sorolása a szabvány szerint és minősítésének lehetőségei. A minősítéshez használt vizsgálati módszerek
8. A beton magas hőmérsékleten való viselkedése (szilárdsági jellemzők, porozitás, alakváltozás). A betonban a magas hőmérsékleten lejátszódó kémiai és fizikai folyamatok hatása a mechanikai jellemzőkre.
9. Az acél magas hőmérsékleten való viselkedése. Az acélszerkezetek tűz elleni védelmének lehetőségei.
10. A fa magas hőmérsékleten való viselkedése.
11. A műanyagok magas hőmérsékleten való viselkedése. Műanyagok alkalmazásának lehetőségei és korlátai.
12 A vasbetonszerkezetek magas hőmérsékleten való viselkedése.
13 -
14 Számonkérés

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  1. Balázs L. Gy., Lublóy É. (2009), "Magas hőmérséklet hatása a vasbeton szerkezetek anyagaira" VASBETONÉPÍTÉS 2009/2, pp. 48-54, www.fib.bme.hu/vb2009_2_cikk/Vb2009_2.pdf
  2. fib bulletin 38, (2007), "Fire design of concrete structures - materials, structures and modelling", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-078-9
  3. fib bulletin 46, (2008), "Fire design of concrete structures - materials, structural behaviour and assessment", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-086-4.

2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: lubloy.eva@emk.bme.hu


Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző zárthelyi dolgozat és egy tanulmányterv alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZHA.1-A.4; B.1-B.4
tanulmánytervTB.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
V 60%
Zh 40 %
Szorgalmi időszakban összesen 40%
Összesen 100%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 85 % <= T
jó (4) 74 % <= T < 85%
közepes (3) 63 % <= T <74%
elégséges (2) 50 % <= T < 63%
elégtelen (1) T < 50 %
3.6 Javítás és pótlás
  1. Az zárthelyi a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
  2. Amennyiben a 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés az órákra 14×0,5=7
félévközi készülés a ZH-ra 25
Összesen60
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak