Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Reológiai és hőmérsékletfüggő anyagtulajdonságok
1.2 Code
BMEEOEMDT85
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name Dr. Majorosné Dr. Lublóy Éva Eszeter
academic rank Associate professor
email lubloy.eva@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Construction Materials and Technologies
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
Ph.D.
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
1 September 2022

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgy során a hallgatók megismerkednek az egyes anyagok magas és alacsony hőmérsékleten való viselkedésesével. A tantárgy keretein belül kitérünk a reológia tehát időtől függő tulajdonságokra is mint a kúszás, zsugorodás és a relaxáció. foglalkozunk az öntömörödő betonok reológiai tulajdonságaival is.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. ismeri az építőanyagok magas és alacsony hőmérsékleten való viselkedéséét
  2. ismeri a hőmérséklet hatását az anyagok tulajdonságainak változására
  3. ismeri az anyagok reológia tulajdonságait (relaxáció, kúszás, zsugorodás)
  4. ismeri az öntömörödő betonokra vonatkozó mérési módszereket azoknak alapelveit és reológia vonatkozásait
B. Skills
  1. képes felismerni és azonosítani az építőanyagok tűz illetve alacsony hőmérséklet alatti veszélyességét,
  2. a különböző mérési és értékelési módszerek kiválasztását hatékonyan és észszerűen alkalmazza,
  3. Ismeri az építőanyagok időbeni alakváltozásának típusait, tud velük számolni és ismeri a szerkezetre gyakorolt hatását.
  4. képes alkalmazni tudását konkrét feladatok megoldása során.
C. Attitudes
  1. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  2. törekszik az elvben tanított szerkezetek konkrét helyszíni megismerésére és a helyszíni kutatás gyakorlatának alkalmazására,
  3. törekszik a pontos és hibamentes probléma-felismerésre és- értékelésre
D. Autonomy and Responsibility
  1. önállóan végzi a problémák értékelését,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások, kommunikáció írásban és szóban. Esettanulmányok feldolgozása.
2.4 Course outline
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1. Bevezetés, fogalmak áttekintés
2. Reológiai alapmodelek
3. Kúszás
4. Zsugorodás
5. Relaxáció
6. Rheometer
7. Az építőanyagok tűzvédelmi osztályba sorolása a szabvány szerint és minősítésének lehetőségei. A minősítéshez használt vizsgálati módszerek
8. A beton magas hőmérsékleten való viselkedése (szilárdsági jellemzők, porozitás, alakváltozás). A betonban a magas hőmérsékleten lejátszódó kémiai és fizikai folyamatok hatása a mechanikai jellemzőkre.
9. Az acél magas hőmérsékleten való viselkedése. Az acélszerkezetek tűz elleni védelmének lehetőségei.
10. A fa magas hőmérsékleten való viselkedése.
11. A műanyagok magas hőmérsékleten való viselkedése. Műanyagok alkalmazásának lehetőségei és korlátai.
12 A vasbetonszerkezetek magas hőmérsékleten való viselkedése.
13 -
14 Számonkérés

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
  1. Balázs L. Gy., Lublóy É. (2009), "Magas hőmérséklet hatása a vasbeton szerkezetek anyagaira" VASBETONÉPÍTÉS 2009/2, pp. 48-54, www.fib.bme.hu/vb2009_2_cikk/Vb2009_2.pdf
  2. fib bulletin 38, (2007), "Fire design of concrete structures - materials, structures and modelling", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-078-9
  3. fib bulletin 46, (2008), "Fire design of concrete structures - materials, structural behaviour and assessment", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-086-4.

2.6 Other information
-
2.7 Consultation

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: lubloy.eva@emk.bme.hu


This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző zárthelyi dolgozat és egy tanulmányterv alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZHA.1-A.4; B.1-B.4
tanulmánytervTB.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.3

The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
JeleRészarány
V 60%
Zh 40 %
Szorgalmi időszakban összesen 40%
Összesen 100%
Összesen100%
3.4 Requirements and validity of signature
tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Grading system
Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 85 % <= T
jó (4) 74 % <= T < 85%
közepes (3) 63 % <= T <74%
elégséges (2) 50 % <= T < 63%
elégtelen (1) T < 50 %
3.6 Retake and repeat
  1. Az zárthelyi a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
  2. Amennyiben a 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés az órákra 14×0,5=7
félévközi készülés a ZH-ra 25
Összesen60
3.8 Effective date
1 September 2022
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak