Subject Datasheet

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Rheological and temperature dependent material properties
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMDT85
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Majorosné Dr. Lublóy Éva Eszter
beosztás Egyetemi docens
email lubloy.eva@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
During the course, students become acquaineted with the behavior of each material at high and low temperetures. Within the framwork of the course, we als cover rheology with time-dependent properties such as creep, shrinkage and relexation, we also deal with the reological propertise of self-compacting concretes.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. knows the behavior of buildings materials at high and low temeperatures
  2. know the effect of tempereture on changes in the properties of materials
  3. know the reollogical properties of materials (relaxation, creep, shrinkage)
  4. know the measurment methodes for self-compacting concretes, tehier principles and reological aspects
B. Képesség
  1. is able to recognize and identify the hazards of building materials under fire or low temperatures,
  2. apply the selection of different measurement and evaluation methods efficiently and reasonably,
  3. knows the types of deformation of building materials over time, can count on them and knows their effect on the structure.
  4. is able to apply his / her knowledge in solving specific tasks.
C. Attitűd
  1. eeks to learn about the structures taught in principle on the ground and
  2. to apply the practice of field research,
  3. trives for accurate and error-free problem identification and assessment
D. Önállóság és felelősség
  1. independently assesses problems,
  2. openly accepts substantiated critical remarks,
  3. takes a systemic approach to its thinking.
2.3 Oktatási módszertan
Lectures, communication in writing and orally. Case study processing.
2.4 Részletes tárgyprogram
WeekTopics of lectures and/or exercise classes
1Introduction, concepts overview
2Basic rheological models
3Creep
4Shrinkage
5Relaxation
6Rheometer
7Classification of building materials according to the standard and the possibilities of their classification. Test methods used for qualification
8Behavior of concrete at high temperatures (strength characteristics, porosity, deformation). Effect of chemical and physical processes at high temperatures in concrete on mechanical properties.
9Behavior of steel at high temperatures. Possibilities of fire protection of steel structures.
10Behavior of wood at high temperatures.
11Behavior of plastics at high temperatures. Possibilities and limitations of using plastics.
12Behavior of reinforced concrete structures at high temperatures.
13-
14Accountability

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  1. Balázs L. Gy., Lublóy É. (2009), "Magas hőmérséklet hatása a vasbeton szerkezetek anyagaira" VASBETONÉPÍTÉS 2009/2, pp. 48-54, www.fib.bme.hu/vb2009_2_cikk/Vb2009_2.pdf
  2. fib bulletin 38, (2007), "Fire design of concrete structures - materials, structures and modelling", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-078-9
  3. fib bulletin 46, (2008), "Fire design of concrete structures - materials, structural behaviour and assessment", Lausanne, ISBN: 978-2-88394-086-4.

2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek

e-mail: Lubloy.eva@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. The assessment of the learning outcomes set out in point 1 is based on a summary dissertation and a study plan.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Evaluation formJeleAssessed learning outcomes
testTA.1-A.4; B.1-B.4
homeworkHB.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
AbbreviationScore
test60%
hmework40%
Sum100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
no signature can be obtrained
3.5 Érdemjegy megállapítása
GradePoints (P)
excellent (5)85% =<T
good (4)74 % <= T < 85%
satisfactory (3)63 % <= T <74%
passed (2)50 % <= T < 63%
failed (1)50% <T
3.6 Javítás és pótlás
For the first time during the diligence period, the locker can be replaced or repaired free of charge. In case of correction, the more favorable of the previous and the new result for the student is taken into account.
If the student is not able to obtain a grade other than insufficient with the replacement according to point 1, he / she - in addition to paying the fee specified in the regulations - will make a second attempt to correct the unsuccessful first replacement.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
ActivityHours/semester
contact hours14×2=28
home studying of the written materia14×0,5=7
home studying for exam25
Sum60
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses