Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szerkezetek tűzvédelmi tervezése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMM64
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Majorosné Dr. Lublóy Éva Eszter |
beosztás | Egyetemi docens |
lubloy.eva@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy elvégzésével a mesterképzés hallgatói a szerkezetek tűzvédelmi tervezésre lesznek képesek. A tantárgy során a hallgatók megismerik a jelenlegi szabályozásokat, az épületek tűzvédelmi szempontú építészeti, illetve tartószerkezeti kialakítását. A tantárgy során a hallgatók a tűzvédelmi építészeti és statikai kérdéseket is megismerik, illetve útmutatást kapnak a helyes anyagválasztásra és szerkezeti kialakításokra. Megismerik az Eurocode tűzvédelmi tervezésre vonatkozó elveit és méretezési módszereit.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik a tűzvédelmi szempontból megfelelő építészeti és tartószerkezeti kialakításokkal kapcsolatban.
- Ismeri az építőanyagok tűz alatti viselkedését.
- Megérti a tűzvédelmi tervezés alapelveit.
- Ismeri a különböző szerkezetek tűzteher alatti méretezési módszereit.
B. Képesség
- Szakszerűen, a rajzi jelrendszer és a szakmai szókincs korrekt használatával kommunikál az adott témakörökről.
- Különböző műszaki szempontok szerint a tűzvédelem szempontjából értékelni tudja a szerkezeti kialakítást.
- Megbízhatóan értékeli a különböző szerkezetek tűz alatti viselkedését.
- Alkalmazza a tűzvédelmre vonatkozó -a félév során elsajátított- ismereteit az épületek és a szerkezetek tűzvédelmi tervezésénél.
- Képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott tervfeladat elkészítésekor.
C. Attitűd
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára.
- Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan elvégzi a választott tanulmány/téma feldolgozását.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés a tűzteherre való tervezés fontossága |
2. | Építészeti tűzvédelmi tervezés |
3. | Tartószerkezeti tervezés elhelyezése a tűzvédelembe |
4. | Tervezés tűzteherre (biztonsági tényezők, tűzhatás felvétele, aktív és passzív tűzvédelem) |
5. | Tűzhatás modellezése. Izotermák jelentése és megadási módjuk |
6. | Az építőanyagok anyagtani jellemzői (fa, acél, műanyag) |
8. | Az építőanyagok anyagtani jellemzői (tégla, beton) |
9. | Szerkezetek viselkedése tűzhatásra. Az Eurocode alapelvei |
10. | Vasbetonszerkezet tervezése tűzteherre az MSZ EN 1992-1-2 szerint |
11. | Acélszerkezetek és öszvérszerkezetek tervezése tűzteherre az MSZ EN 1993-1-2 és az MSZ EN 1994-1-2 szerint |
12. | Fa- és falazott szerkezetek tervezése tűzteherre az MSZ EN 1995-1-2 és MSZ EN 1996-1 szerint (alapelvek) |
13. | összefoglalás |
14. | Tűz utáni rekonstrukció kérdései |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Balázs L Gy, Horváth L, Kulcsár B, Lublóy É, Maros J, Mészöly T, Sas V, Takács L, Vígh L G Szerkezetek tervezése tűzteherre az MSZ-EN szerint (vasbeton, acél, fa) Budapest: Magyar Mérnöki Kamara, 2010. 174 p. (ISBN:978-615-5093-02-9)
2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek
e-mail: lubloy.eva@epito.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy vizsga dolgozat (V), és egy házi feladat (HF1), valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (A; részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
házifeladat | H | A.1-A.4; B.1-B.5 |
aktivitás az órákon | A | C.1-C.3; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
házifeladat | 30% |
activiaktivitás az órákon | 10% |
Szorgalmi időszakban összesen | 40 % |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból félévközi aláírás szerezhető.
3.5 Érdemjegy megállapítása
satisfactory (3
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85%<=P |
jó(4) | 74%<=P<85% |
közepes | 63<=P<74% |
elégséges (2) | 50%<=P<63% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első napja 12:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a vizsgára | 15 |
házifeladat | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév