Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezetmérnöki alapismeretek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKTVS9
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 12
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Clement Adrienne
beosztás Egyetemi docens
email clement.adrienne@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja természettudományos és környezetmérnöki ismeretek nyújtása a mérnöki tevékenység műveléséhez szükséges tájékozottság megszerzéséhez. Főbb témakörök: Az emberi tevékenységek és a környezet kapcsolata. Rendszerdinamikai alapfogalmak, elemek anyagforgalma a természetben. Az ökológiai lábnyom, vízlábnyom, szénlábnyom fogalma. Környezeti hatások fogalma, jellemzése, az építőmérnöki tevékenység környezeti hatásai (víz-, levegő- és talajszennyezések, haváriák). Környezetgazdaságtani és környezetjogi alapfogalmak, környezeti tervezés és hatáselemzés. Energiatermelés és megújuló energiaforrások.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Értelmezni tudja az ember és környezete, valamint a gazdaság és a környezet viszonyát.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a dinamikus környezeti rendszerek elemeiről és működéséről.
  3. Tudomást szerez a főbb geokémiai körfolyamatokról és az emberi tevékenységek azokra gyakorolt hatásairól.
  4. Ismereteket szerez a főbb szennyezőanyagokról, a környezetszennyezés folyamatáról és szennyezésekre adott válaszlehetőségek fejlődéséről.
  5. Tisztában van a legfontosabb víz- és légszennyezési problémákkal.
  6. Tájékozott az ökológiai rendszerek és az ökoszisztéma szolgáltatások fontosságát illetően.
  7. Ismereteket szerez a környezeti katasztrófák értékeléséről.
  8. Megismeri a szennyezők terjedését leíró modelleket és azok egyszerűsített alkalmazásait
  9. Áttekintéssel rendelkezik a környezeti szabályozás céljairól és eszközrendszeréről.
  10. Tájékozott az energiatermelés és -hasznosítás környezeti vonatkozásairól.
B. Képesség
  1. Képes értelmezni és megkülönböztetni a környezeti hatások és jólét indikátorait.
  2. Képes felismerni az eltérő szmog típusokat és rámutatni azok kiváltó okaira.
  3. Képes pontforrásokból származó szennyezés terjedését leíró modellek alkalmazás szintű használatára
C. Attitűd
  1. Felismeri az emberi tevékenységek környezeti hatásainak fontosságát.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, internetes forrásokból keres választ a kérdéseire.
D. Önállóság és felelősség
  1. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Környezetvédelem alapjai, ember és környezet viszonya
2.Geokémiai anyagforgalmak (C,N,O,P)
3.Szennyezés fogalma, típusai
4.Ökológiai alapismeretek, állapotértékelés
5.Vízszennyezések
6.Légkör, levegő szennyezés
7.Környezeti hatások elemzésének módszerei
8.Szennyezés terjedés leírása matematikai modellekkel
9.Szennyezés elkeveredési csóva számítása (példa)
10.Szennyezés hullám levonulása folyóban (példa)
11.Környezet szabályozás eszközei
12.Kibocsátás szabályozás tervezése, LP (példa)

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

Előadások diasorai, Moodle-be feltöltött számítási segédletek.

2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

Előadóval egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Írásbeli vizsgaVA.1-A.10; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
v100
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Órai részvétel (70%)
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)> 80%
jó (4)70-80%
közepes (3)60-70%
elégséges (2)50-60%
elégtelen (1)< 50%
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Kontaktóra12
Önálló tanulás108
Összesen120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak