Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezetmérnöki alapismeretek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKTVS9
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 12 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Clement Adrienne |
beosztás | Egyetemi docens |
clement.adrienne@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja természettudományos és környezetmérnöki ismeretek nyújtása a mérnöki tevékenység műveléséhez szükséges tájékozottság megszerzéséhez. Főbb témakörök: Az emberi tevékenységek és a környezet kapcsolata. Rendszerdinamikai alapfogalmak, elemek anyagforgalma a természetben. Az ökológiai lábnyom, vízlábnyom, szénlábnyom fogalma. Környezeti hatások fogalma, jellemzése, az építőmérnöki tevékenység környezeti hatásai (víz-, levegő- és talajszennyezések, haváriák). Környezetgazdaságtani és környezetjogi alapfogalmak, környezeti tervezés és hatáselemzés. Energiatermelés és megújuló energiaforrások.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Értelmezni tudja az ember és környezete, valamint a gazdaság és a környezet viszonyát.
- Áttekintéssel rendelkezik a dinamikus környezeti rendszerek elemeiről és működéséről.
- Tudomást szerez a főbb geokémiai körfolyamatokról és az emberi tevékenységek azokra gyakorolt hatásairól.
- Ismereteket szerez a főbb szennyezőanyagokról, a környezetszennyezés folyamatáról és szennyezésekre adott válaszlehetőségek fejlődéséről.
- Tisztában van a legfontosabb víz- és légszennyezési problémákkal.
- Tájékozott az ökológiai rendszerek és az ökoszisztéma szolgáltatások fontosságát illetően.
- Ismereteket szerez a környezeti katasztrófák értékeléséről.
- Megismeri a szennyezők terjedését leíró modelleket és azok egyszerűsített alkalmazásait
- Áttekintéssel rendelkezik a környezeti szabályozás céljairól és eszközrendszeréről.
- Tájékozott az energiatermelés és -hasznosítás környezeti vonatkozásairól.
B. Képesség
- Képes értelmezni és megkülönböztetni a környezeti hatások és jólét indikátorait.
- Képes felismerni az eltérő szmog típusokat és rámutatni azok kiváltó okaira.
- Képes pontforrásokból származó szennyezés terjedését leíró modellek alkalmazás szintű használatára
C. Attitűd
- Felismeri az emberi tevékenységek környezeti hatásainak fontosságát.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, internetes forrásokból keres választ a kérdéseire.
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Környezetvédelem alapjai, ember és környezet viszonya |
2. | Geokémiai anyagforgalmak (C,N,O,P) |
3. | Szennyezés fogalma, típusai |
4. | Ökológiai alapismeretek, állapotértékelés |
5. | Vízszennyezések |
6. | Légkör, levegő szennyezés |
7. | Környezeti hatások elemzésének módszerei |
8. | Szennyezés terjedés leírása matematikai modellekkel |
9. | Szennyezés elkeveredési csóva számítása (példa) |
10. | Szennyezés hullám levonulása folyóban (példa) |
11. | Környezet szabályozás eszközei |
12. | Kibocsátás szabályozás tervezése, LP (példa) |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Előadások diasorai, Moodle-be feltöltött számítási segédletek.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Előadóval egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Írásbeli vizsga | V | A.1-A.10; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
v | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Órai részvétel (70%)
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | > 80% |
jó (4) | 70-80% |
közepes (3) | 60-70% |
elégséges (2) | 50-60% |
elégtelen (1) | < 50% |
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Kontaktóra | 12 |
Önálló tanulás | 108 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak