Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízminőségszabályozás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKTVSI
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 12 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Clement Adrienne |
beosztás | Egyetemi docens |
clement.adrienne@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgatók módszereket sajátítanak el a vízi környezetet érő szennyezőanyag terhelések meghatározásához és következményeik hatáselemzéséhez. A tananyag hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók képesek legyenek vízminőség-védelmi projektek tervezésére és irányítására, vízgyűjtő léptékű problémák megoldására. Témakörök: a vízminőség és vízminősítés. A felszíni vizek minősége hazánkban, főbb problémák bemutatása esettanulmányokon keresztül. Szennyezőanyag források és a szennyezőanyagok transzportja. Szervesanyag szennyezés, eutrofizáció, bakteriológiai problémák, toxikus szennyezések. A vízminőségszabályozás módszerei és eszközei. Monitoring, állapotfelmérés, emisszióbecslés. Vízminőségi modellek alkalmazása és azok korlátai. Tervezési módszerek alkalmazása a gyakorlati órákon.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Tisztában van a vízminőségszabályozás feladatával és ismeri alapvető eszközrendszerét.
- Ismeri a vízminőség védelemhez kapcsolódó jogi szabályozás alapjait
- Ismeri és összefüggéseiben átlátja a vízminőség jellemzésére használatos paraméterek rendszerét.
- Ismeri a szennyezés terjedés leírására és a vízszennyezések hatáselemzésére alkalmas módszerek elvi alapjait.
- Tisztában van a kommunális szennyvizek tisztításának műveleteivel és műtárgyaival.
- Összefüggéseiben ismeri az állóvizek anyagforgalmi jellemzőit és birtokában van a tavak minőségének javítására alkalmas módszereknek.
- Ismeri a diffúz szennyezés fogalmát és meghatározásának módszereit.
B. Képesség
- Rutinszerűen alkalmazza a szennyezések elkeveredésének és terjedésének számítási módszereit.
- Képes egyszerű vízminőségi modellek alkalmazás szintű használatára.
- Képes szennyezőanyag terhelés csökkentésén alapuló vízminőség szabályozási javaslatok kidolgozására.
C. Attitűd
- Írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
- A vízi környezetet érintő problémák felismerésében azok megoldásában képes önálló véleményalkotásra.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezető, vízminőségi problémák történeti áttekintése |
2. | Vízminőség fogalma |
3. | Minősítés, Víz Keretirányelv |
4. | Vízminőségi modellezés alapjai |
5. | Nem konzervatív anyagok viselkedése, lebomlási modell |
6. | Folyóvizi oxigén háztartás számítása |
7. | Terhelhetőség meghatározása |
8. | Példa: szennyvíz bevezetés hatáselemzése |
9. | Vízfolyások vízminőségének javítása |
10. | Tavi anyagforgalom, eutrofizáció |
11. | Állóvizek vízminőség javításának eszközei, példák |
12. | Vízgyűjtőről származó diffúz terhelés meghatározása és szabályozása |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Előadás diasorok, számítási segédletek, mintapéldák.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Előadóval egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Írásbeli vizsga | V | A.1-A.7; B.1-B.3; C.1; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
v | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Órai részvétel (70%)
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | >80% |
jó (4) | 70-80% |
közepes (3) | 60-70% |
elégséges (2) | 50-60% |
elégtelen (1) | <50% |
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Kontaktóra | 12 |
Önálló tanulás | 108 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak