Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építőanyagok I.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMA7L1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Majorosné Dr. Lublóy Éva Eszter
beosztás Egyetemi docens
email lubloy.eva@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A legszélesebb körben használt építőanyagok fő tulajdonságainak bemutatása: fizikai, hidrotechnikai és hőtechnikai jellemzők, szilárdságtani alapfogalmak, alakváltozási jellemzők, fáradás, kúszás, relaxáció, szívósság, ridegség, keménység. Kötőanyagok. Mész, gipsz. Cementek előállítása és tulajdonságai, klinkerásványok. Beton. Adalékanyagok, adalékszerek, frissbeton, konzisztencia, betontervezés, szilárdság értelmezése és vizsgálata. Fémek, vas, acél, folyási határ, szakítószilárdság, szakadó nyúlás, hőmérséklet hatása, hegeszthetőség. Fa. Mechanikai tulajdonságok, zsugorodás, duzzadás.
Építőanyagok megválasztásának szempontjai. Az építőanyagok különleges felhasználási területei.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri az alapvető anyagtani fogalmakat,
  2. ismeri az építőanyagok alapvető tulajdonságait és azok vizsgálati módszereit,
  3. áttekintéssel rendelkezik a fémek a beton, a kerámiák, a fa, az üveg és a műanyagok területein,
  4. tájékozott az építőanyagok területén,
  5. ismeri az adott szerkezetek, ill. szerkezeti elemekhez alkalmazható építőanyagokat és kiválasztásuk lehetséges szempontjait és módjait.
B. Képesség
  1. használja és tudja értelmezni a megfelelő anyagtani jelöléseket,
  2. rutinszerűen tudja értelmezni és összehasonlítani az anyagok alapvető jellemzőit,
  3. kiválasztja a (tantárgy témakörének megfelelő) szerkezethez megfelelő építőanyagot,
  4. lényegre törően, a terminológia helyes használatával képes ismertetni szóban és írásban a tantárgy bármely témakörét,
  5. képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott feladat elkészítésekor.
C. Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti kommunikációs készségét, tudását és szakmai szókincsét,
  3. törekszik pontos terminológia használatára,
  4. otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült jegyzőkönyvek, katalógusok, online források).
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kapott feladatait,
  2. munkáját érő megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe,
  3. egyes helyzetekben – pl. laborgyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. aktívan részt vesz szakmai vitában, véleményét indoklással együtt fejti ki.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Építőanyagok története.
2. Természetes anyagok, mint építőanyagok, és azoknak tulajdonságai.
3. Szilárd anyagok, porózus anyagok, halmazok.
4. Kötőanyagok fogalma Cement ásványi összetétele, klinkerásványok, hidratáció.
5. Beton fogalma, típusai, alkotói.
6. Friss beton és megszilárdult beton tulajdonságai.
7. Vas. Acél. Acélfajták. Acélok mechanikai jellemzői. Korrózió
8. Fa, mint építőanyag és tulajdonságai.
9. Tégla, mint építőanyag és tulajdonságai.
10. Üveg összetevői és tulajdonságai.
11. Műanyag típusai, tulajdonságai.
12. A szilárdság karakterisztikus értékének definíciója. Építőanyagaink minősítése
13. Építőanyagok a tervezés és a kivitelezés folyamatában.
14. Összefoglalás

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
1. Balázs György: Építőanyagok és kémia
b) Jegyzetek
1. Balázs L. György: Építőanyagok HEFOP jegyzet
c) Letölthető anyagok
1. Előadás vetített anyaga, ppt
2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek

tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: lubloy.eva@epito.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat,, 1 db házi feladat, és egy félév végi írásbeli és utána fakultatív szóbeli vizsga alapján történik. A hallgatói jelenléti követelmény a kontaktórákon min. 70%.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1 db ellenőrző dolgozat (szintfelmérő értékelés) ED1 A.1-A.4; B.1-B.2, B.4-B.5; C.3; D.3
1 db házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF1-HF2 A.1-A.5; B.1-B.5; C.3-C.4; D.1-D.2
Vizsga V A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.3; D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
ED1 20%
HF1 30%
Szorgalmi időszakban 50%
V 50%
Vizsga időszakban 50%
Összesen 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A félévközi követelmény (ED1, HF) és a jelenléti követelmények) legalább elégséges (min. 50%) teljesítésével szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85 % <= T
jó (4) 74 % <= T < 85%
közepes (3)63% <= T <74%
elégséges (2)50 % <= T < 63%
elégtelen (1)50% < T
3.6 Javítás és pótlás
  1. Az ED a szorgalmi időszakban egyszer pótolható térítési díj megfizetése nélkül.
  2. A házi feladatok pótbeadása pótdíj megfizetése mellett, késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
házi feladatok elkészítése 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 35
Vizsgára való felkészülés 35
Összesen150
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak