Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Építőanyagok I.
1.2 Code
BMEEOEMA7L1
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
Seminar 2
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
4
1.7 Coordinator
name Dr. Majorosné Dr. Lublóy Éva Eszter
academic rank Associate professor
email lubloy.eva@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Construction Materials and Technologies
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Optional in the Civil Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
1 September 2022

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A legszélesebb körben használt építőanyagok fő tulajdonságainak bemutatása: fizikai, hidrotechnikai és hőtechnikai jellemzők, szilárdságtani alapfogalmak, alakváltozási jellemzők, fáradás, kúszás, relaxáció, szívósság, ridegség, keménység. Kötőanyagok. Mész, gipsz. Cementek előállítása és tulajdonságai, klinkerásványok. Beton. Adalékanyagok, adalékszerek, frissbeton, konzisztencia, betontervezés, szilárdság értelmezése és vizsgálata. Fémek, vas, acél, folyási határ, szakítószilárdság, szakadó nyúlás, hőmérséklet hatása, hegeszthetőség. Fa. Mechanikai tulajdonságok, zsugorodás, duzzadás.
Építőanyagok megválasztásának szempontjai. Az építőanyagok különleges felhasználási területei.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. ismeri az alapvető anyagtani fogalmakat,
  2. ismeri az építőanyagok alapvető tulajdonságait és azok vizsgálati módszereit,
  3. áttekintéssel rendelkezik a fémek a beton, a kerámiák, a fa, az üveg és a műanyagok területein,
  4. tájékozott az építőanyagok területén,
  5. ismeri az adott szerkezetek, ill. szerkezeti elemekhez alkalmazható építőanyagokat és kiválasztásuk lehetséges szempontjait és módjait.
B. Skills
  1. használja és tudja értelmezni a megfelelő anyagtani jelöléseket,
  2. rutinszerűen tudja értelmezni és összehasonlítani az anyagok alapvető jellemzőit,
  3. kiválasztja a (tantárgy témakörének megfelelő) szerkezethez megfelelő építőanyagot,
  4. lényegre törően, a terminológia helyes használatával képes ismertetni szóban és írásban a tantárgy bármely témakörét,
  5. képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott feladat elkészítésekor.
C. Attitudes
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti kommunikációs készségét, tudását és szakmai szókincsét,
  3. törekszik pontos terminológia használatára,
  4. otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült jegyzőkönyvek, katalógusok, online források).
D. Autonomy and Responsibility
  1. önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kapott feladatait,
  2. munkáját érő megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe,
  3. egyes helyzetekben – pl. laborgyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. aktívan részt vesz szakmai vitában, véleményét indoklással együtt fejti ki.
2.3 Methods
Előadások, laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
2.4 Course outline
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Építőanyagok története.
2. Természetes anyagok, mint építőanyagok, és azoknak tulajdonságai.
3. Szilárd anyagok, porózus anyagok, halmazok.
4. Kötőanyagok fogalma Cement ásványi összetétele, klinkerásványok, hidratáció.
5. Beton fogalma, típusai, alkotói.
6. Friss beton és megszilárdult beton tulajdonságai.
7. Vas. Acél. Acélfajták. Acélok mechanikai jellemzői. Korrózió
8. Fa, mint építőanyag és tulajdonságai.
9. Tégla, mint építőanyag és tulajdonságai.
10. Üveg összetevői és tulajdonságai.
11. Műanyag típusai, tulajdonságai.
12. A szilárdság karakterisztikus értékének definíciója. Építőanyagaink minősítése
13. Építőanyagok a tervezés és a kivitelezés folyamatában.
14. Összefoglalás

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek
1. Balázs György: Építőanyagok és kémia
b) Jegyzetek
1. Balázs L. György: Építőanyagok HEFOP jegyzet
c) Letölthető anyagok
1. Előadás vetített anyaga, ppt
2.6 Other information
-
2.7 Consultation

tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: lubloy.eva@epito.bme.hu

This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat,, 1 db házi feladat, és egy félév végi írásbeli és utána fakultatív szóbeli vizsga alapján történik. A hallgatói jelenléti követelmény a kontaktórákon min. 70%.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1 db ellenőrző dolgozat (szintfelmérő értékelés) ED1 A.1-A.4; B.1-B.2, B.4-B.5; C.3; D.3
1 db házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF1-HF2 A.1-A.5; B.1-B.5; C.3-C.4; D.1-D.2
Vizsga V A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.3; D.4

The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele Részarány
ED1 20%
HF1 30%
Szorgalmi időszakban 50%
V 50%
Vizsga időszakban 50%
Összesen 100%
3.4 Requirements and validity of signature
A félévközi követelmény (ED1, HF) és a jelenléti követelmények) legalább elégséges (min. 50%) teljesítésével szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85 % <= T
jó (4) 74 % <= T < 85%
közepes (3)63% <= T <74%
elégséges (2)50 % <= T < 63%
elégtelen (1)50% < T
3.6 Retake and repeat
  1. Az ED a szorgalmi időszakban egyszer pótolható térítési díj megfizetése nélkül.
  2. A házi feladatok pótbeadása pótdíj megfizetése mellett, késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be.
3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
házi feladatok elkészítése 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 35
Vizsgára való felkészülés 35
Összesen150
3.8 Effective date
1 September 2022
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak