Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Víztisztítási technológiák I.
1.2 Code
BMEEOVKTVSJ
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 18 |
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
8
1.7 Coordinator
name | Dr. Laky Dóra |
academic rank | Associate professor |
laky.dora@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Sanitary and Environmental Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Postgradual
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
1 September 2022
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat az ivóvízellátás céljára szolgáló vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok káros hatásaival. A tantárgy bemutatja az ivóvizek előállítására szolgáló technológiák alapjait, majd részletezi a felszín alatti vízbázisok kezelési lehetőségeit: az ivóvízként szolgáló nyersvízben található vas, mangán, ammónium, arzén, és oldott gázok eltávolítására szolgáló műszaki megoldásokat, valamint a vízlágyítás alapjait.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- Tisztában van az ivóvízellátás céljára szolgáló vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok káros hatásaival
- Ismeri az ivóvizek előállítására szolgáló technológiák alapjait
- Tisztában van a felszín alatti vizek kezelési lehetőségeivel: vas, mangán, ammónium, arzén, és oldott gázok eltávolítási lehetőségeivel, valamint a vízlágyítás alapjaival
B. Skills
- Ivóvíz minőségét értékeli
- Összeállít oldott gázok, ammónium, vas, mangán és arzént tartalmazó nyersvizek tisztítására alkalmas technológiákat
- Felszín alatti víz kezelésére szolgáló technológiák esetén szükség esetén javaslatot tesz a tisztítási hatásfok növelésére
C. Attitudes
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire
- Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére
D. Autonomy and Responsibility
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Methods
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Ivóvízbázisok típusai és az azokban található szennyezőanyagok, eltávolításuk jelentősége (közvetett és közvetlen egészségügyi és egyéb hatások). Az Ivóvízminőség Javító Program szükségessége, célkomponensek, határidők. |
2. | Fázisszétválasztás az ivóvíztisztításban. Gáz-folyadék és szilárd-folyadék fázisszétválasztási technológiák. Levegőztetési és gázmentesítési eljárások. Durva és finom fázis-szétválasztás. Vas és mangán eltávolítása ivóvízből: a főbb technológiai lépések, a lehetséges technológiai megoldások a nyersvíz vas- és mangántartalmának függvényében, minta-technológiai sorok kialakítása. |
3. | A koagulációs technológia alkalmazása az ivóvíztisztításban. Arzén eltávolítása ivóvízből a koagulációs, illetve adszorpciós technológia alkalmazásával. Mintatechnológiai sorok kialakítása a nyersvíz vas-, mangán- és arzéntartalmának függvényében. |
4. | Ammónium ion eltávolítása ivóvízből. A törésponti klórozás és a biológiai ammónium ion eltávolítás technológiai lépései, a két technológia előnyei és hátrányai. Vízlágyítás kicsapatással és ioncserével. |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek:
- Öllős Géza (1987) - Vízellátás (K+F eredmények);
- Öllős Géza (1998) - Víztisztítás, üzemeltetés;
- Máttyus S., Tolnai B. (2008) - Vízellátás
- Laky Dóra – Licskó István: Víztisztítás (elektronikus jegyzet; BME – Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék)
- Előadások diái
2.6 Other information
2.7 Consultation
Az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (laky.dora@emk.bme.hu)
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsga alapján történik a félév végén.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.3; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
V | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
-
3.5 Grading system
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 70<=P<85% |
közepes (3) | 57<=P<70% |
elégséges (2) | 45<=P<57% |
elégtelen (1) | P<45% |
3.6 Retake and repeat
Sikertelen vizsga esetén pótlási lehetőség rendelkezésre áll.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 18 |
félév-közi otthoni tanulás, felkészülés az órákra, oktatási segédanyagok tanulmányozása | 30 |
vizsga felkészülés | 50 |
Összesen | 98 |
3.8 Effective date
1 September 2022
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak