Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Víztisztítási technológiák I.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKTVSJ
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 18 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
8
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Laky Dóra |
beosztás | Egyetemi docens |
laky.dora@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat az ivóvízellátás céljára szolgáló vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok káros hatásaival. A tantárgy bemutatja az ivóvizek előállítására szolgáló technológiák alapjait, majd részletezi a felszín alatti vízbázisok kezelési lehetőségeit: az ivóvízként szolgáló nyersvízben található vas, mangán, ammónium, arzén, és oldott gázok eltávolítására szolgáló műszaki megoldásokat, valamint a vízlágyítás alapjait.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Tisztában van az ivóvízellátás céljára szolgáló vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok káros hatásaival
- Ismeri az ivóvizek előállítására szolgáló technológiák alapjait
- Tisztában van a felszín alatti vizek kezelési lehetőségeivel: vas, mangán, ammónium, arzén, és oldott gázok eltávolítási lehetőségeivel, valamint a vízlágyítás alapjaival
B. Képesség
- Ivóvíz minőségét értékeli
- Összeállít oldott gázok, ammónium, vas, mangán és arzént tartalmazó nyersvizek tisztítására alkalmas technológiákat
- Felszín alatti víz kezelésére szolgáló technológiák esetén szükség esetén javaslatot tesz a tisztítási hatásfok növelésére
C. Attitűd
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire
- Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Ivóvízbázisok típusai és az azokban található szennyezőanyagok, eltávolításuk jelentősége (közvetett és közvetlen egészségügyi és egyéb hatások). Az Ivóvízminőség Javító Program szükségessége, célkomponensek, határidők. |
2. | Fázisszétválasztás az ivóvíztisztításban. Gáz-folyadék és szilárd-folyadék fázisszétválasztási technológiák. Levegőztetési és gázmentesítési eljárások. Durva és finom fázis-szétválasztás. Vas és mangán eltávolítása ivóvízből: a főbb technológiai lépések, a lehetséges technológiai megoldások a nyersvíz vas- és mangántartalmának függvényében, minta-technológiai sorok kialakítása. |
3. | A koagulációs technológia alkalmazása az ivóvíztisztításban. Arzén eltávolítása ivóvízből a koagulációs, illetve adszorpciós technológia alkalmazásával. Mintatechnológiai sorok kialakítása a nyersvíz vas-, mangán- és arzéntartalmának függvényében. |
4. | Ammónium ion eltávolítása ivóvízből. A törésponti klórozás és a biológiai ammónium ion eltávolítás technológiai lépései, a két technológia előnyei és hátrányai. Vízlágyítás kicsapatással és ioncserével. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Öllős Géza (1987) - Vízellátás (K+F eredmények);
- Öllős Géza (1998) - Víztisztítás, üzemeltetés;
- Máttyus S., Tolnai B. (2008) - Vízellátás
- Laky Dóra – Licskó István: Víztisztítás (elektronikus jegyzet; BME – Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék)
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (laky.dora@emk.bme.hu)
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsga alapján történik a félév végén.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.3; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
V | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 70<=P<85% |
közepes (3) | 57<=P<70% |
elégséges (2) | 45<=P<57% |
elégtelen (1) | P<45% |
3.6 Javítás és pótlás
Sikertelen vizsga esetén pótlási lehetőség rendelkezésre áll.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 18 |
félév-közi otthoni tanulás, felkészülés az órákra, oktatási segédanyagok tanulmányozása | 30 |
vizsga felkészülés | 50 |
Összesen | 98 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak