Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Víz- és szennyvíztisztítás II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKMV-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 3
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Laky Dóra
beosztás Egyetemi docens
email laky.dora@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Víz- és vízi környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
  • Víz- és szennyvíztisztítás (BMEEOVKA-H1)
Kizáró feltétel:
  • Víz- és szennyvíztisztítási technológiák (BMEEOVKMHT1)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja az ivóvíz- és szennyvíztisztítási technológiák során lejátszódó komplex folyamatok bemutatása a hallgatóknak. Ivóvíz tisztítására alkalmas technológiai sorok megismerése, elsősorban mélységi vízbázis esetében, különös tekintettel a vas, mangán, arzén és ammónium ion eltávolítására. Hálózatban lejátszódó vízminőség-változások. Esettanulmányok elemzése (technológiai hiányosságok, hálózati vízminőség-változás). Szennyvíztisztítás lehetséges technológiái nagy, közepes és kis szennyvíztisztító telepek esetében. Eleveniszapos módszerek, biofilmes módszerek, esettanulmányok, iszapkezelés, biogázhasznosítás, szennyvíztisztító telepek energiamérlege.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Tisztában van a mélységi vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok eltávolítására szolgáló technológiákkal.
  2. Érti a szennyvíztisztító telepeken alkalmazott technológiákat.
  3. Átlátja az ivóvízellátó hálózatban lejátszódó másodlagos vízminőség-romlási folyamatokat, azok hatásait.
  4. Tisztában van az eleveniszapos és biofilmes szennyvíztisztítás alapjaival.
  5. Ismeri a nagy szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
  6. Ismeri a közepes szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
  7. Ismeri a kis szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
  8. Ismeri a szennyvíztelepen képződő iszap kezelési lehetőségeit, a biogázhasznosítás feltételeit és alapjait.
  9. Érti a szennyvíztisztító telepek energiamérlegének alapjait.
B. Képesség
  1. Összeállít komplex ivóvíz-kezelési technológiákat.
  2. Mélységi vízbázisból történő vízkivétel esetén értékeli esettanulmány terület vízminőségi problémáit, és javaslatokat vázol fel azok megoldásra.
  3. A szennyvíztisztító telep méretétől függően képes technológiai sorok összeállítására.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és csoporttársaival.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
  3. Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
  1. Csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
  2. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák
használata. Esettanulmány feladatok megoldása közösen, illetve csoportmunkában.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Ivóvízben található szennyezőanyagok, ivóvíztisztítási technológiák blokksémái
2.Szennyvíztisztítási alapismeretek, szennyvíztisztító telepek blokksémái
3.Esettanulmány terület ivóvízminőségi problémájának értékelése, megoldási
javaslatok. – Esettanulmány I.
4.Esettanulmány terület ivóvízminőségi problémájának értékelése, megoldási
javaslatok. – Esettanulmány II.
5.Esettanulmány terület ivóvízminőségi problémájának értékelése, megoldási
javaslatok. – Esettanulmány III.
6.Esettanulmány terület ivóvíz-minőségi problémájának értékelése, megoldási
javaslatok. – Esettanulmány IV.
7.Ivóvízminőség változás folyamatai a vízellátó hálózatban.
8.Eleveniszapos és biofilmes szennyvíztisztítási technológiák
9.Nagy telepek szennyvíztisztítási technológiái
10.Kis és közepes telepek szennyvíztisztítási technológiái
11.Szennyvíztelepen képződő iszap kezelése, biogázhasznosítás – általános ismeretek
12.Szennyvíztisztító telepek energiamérlege – általános ismeretek
13.Szennyvíztisztító telepek – Esettanulmány I.
14.Szennyvíztisztító telepek – Esettanulmány II.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

a) Tankönyvek
1. Öllős Géza: Csatornázás – Szennyvíztisztítás I., II.;
2. Öllős Géza: Vízellátás
3. Henze M., Harremoes P., Cour Jansen J. la, Arvin E. (2002) Wastewater Treatment
– Biological and Chemical Processes (Springer)

b) Jegyzetek
-
c) Letölthető anyagok
1. Laky Dóra – Licskó István: Víztisztítás (elektronikus jegyzet; BME – Vízi Közmű
és Környezetmérnöki Tanszék)
2. Előadások diái

2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról
hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:
Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában
vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (laky.dora@emk.bme.hu; patziger.
miklos@emk.bme.hu)

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a zárthelyi dolgozat és a vizsgaidőszakban tett írásbeli és szóbeli teljesítménymérés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.4; B.1-B.2; C.1-C.3; D.1-D.2
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés)VA.1-A.9; B.1-B.3; C.1-C.3; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH130%
Szorgalmi időszakban összesen30%
V70%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha nem éri el a 45%-ot.
A vizsgán mind az ivóvíz-, mind a szennyvíztisztítás témakörében legalább elégséges szintű
felelet szükséges ahhoz, hogy a vizsga sikeres legyen.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak az új félévközi eredménye felülírja a korábbi
félévben megszerzett eredményét.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85<=P
jó (4)70<=P<85%
közepes (3)57<=P<70%
elégséges (2)45<=P<57%
elégtelen (1)P<45%
3.6 Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat egy alkalommal díjmentesen pótolható vagy javítható, második pótlásra
különeljárási díj ellenében van lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×3=42
felkészülés a teljesítményértékelésekre50
vizsga felkészülés28
Összesen120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév