Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Víz- és szennyvíztisztítás II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKMV-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Laky Dóra |
beosztás | Egyetemi docens |
laky.dora@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Víz- és vízi környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Víz- és szennyvíztisztítás (BMEEOVKA-H1)
- Víz- és szennyvíztisztítási technológiák (BMEEOVKMHT1)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja az ivóvíz- és szennyvíztisztítási technológiák során lejátszódó komplex folyamatok bemutatása a hallgatóknak. Ivóvíz tisztítására alkalmas technológiai sorok megismerése, elsősorban mélységi vízbázis esetében, különös tekintettel a vas, mangán, arzén és ammónium ion eltávolítására. Hálózatban lejátszódó vízminőség-változások. Esettanulmányok elemzése (technológiai hiányosságok, hálózati vízminőség-változás). Szennyvíztisztítás lehetséges technológiái nagy, közepes és kis szennyvíztisztító telepek esetében. Eleveniszapos módszerek, biofilmes módszerek, esettanulmányok, iszapkezelés, biogázhasznosítás, szennyvíztisztító telepek energiamérlege.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Tisztában van a mélységi vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok eltávolítására szolgáló technológiákkal.
- Érti a szennyvíztisztító telepeken alkalmazott technológiákat.
- Átlátja az ivóvízellátó hálózatban lejátszódó másodlagos vízminőség-romlási folyamatokat, azok hatásait.
- Tisztában van az eleveniszapos és biofilmes szennyvíztisztítás alapjaival.
- Ismeri a nagy szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
- Ismeri a közepes szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
- Ismeri a kis szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
- Ismeri a szennyvíztelepen képződő iszap kezelési lehetőségeit, a biogázhasznosítás feltételeit és alapjait.
- Érti a szennyvíztisztító telepek energiamérlegének alapjait.
B. Képesség
- Összeállít komplex ivóvíz-kezelési technológiákat.
- Mélységi vízbázisból történő vízkivétel esetén értékeli esettanulmány terület vízminőségi problémáit, és javaslatokat vázol fel azok megoldásra.
- A szennyvíztisztító telep méretétől függően képes technológiai sorok összeállítására.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és csoporttársaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
- Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
- Csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák
használata. Esettanulmány feladatok megoldása közösen, illetve csoportmunkában.
használata. Esettanulmány feladatok megoldása közösen, illetve csoportmunkában.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Ivóvízben található szennyezőanyagok, ivóvíztisztítási technológiák blokksémái |
2. | Szennyvíztisztítási alapismeretek, szennyvíztisztító telepek blokksémái |
3. | Esettanulmány terület ivóvízminőségi problémájának értékelése, megoldási javaslatok. – Esettanulmány I. |
4. | Esettanulmány terület ivóvízminőségi problémájának értékelése, megoldási javaslatok. – Esettanulmány II. |
5. | Esettanulmány terület ivóvízminőségi problémájának értékelése, megoldási javaslatok. – Esettanulmány III. |
6. | Esettanulmány terület ivóvíz-minőségi problémájának értékelése, megoldási javaslatok. – Esettanulmány IV. |
7. | Ivóvízminőség változás folyamatai a vízellátó hálózatban. |
8. | Eleveniszapos és biofilmes szennyvíztisztítási technológiák |
9. | Nagy telepek szennyvíztisztítási technológiái |
10. | Kis és közepes telepek szennyvíztisztítási technológiái |
11. | Szennyvíztelepen képződő iszap kezelése, biogázhasznosítás – általános ismeretek |
12. | Szennyvíztisztító telepek energiamérlege – általános ismeretek |
13. | Szennyvíztisztító telepek – Esettanulmány I. |
14. | Szennyvíztisztító telepek – Esettanulmány II. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
1. Öllős Géza: Csatornázás – Szennyvíztisztítás I., II.;
2. Öllős Géza: Vízellátás
3. Henze M., Harremoes P., Cour Jansen J. la, Arvin E. (2002) Wastewater Treatment
– Biological and Chemical Processes (Springer)
b) Jegyzetek
-
c) Letölthető anyagok
1. Laky Dóra – Licskó István: Víztisztítás (elektronikus jegyzet; BME – Vízi Közmű
és Környezetmérnöki Tanszék)
2. Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról
hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában
vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (laky.dora@emk.bme.hu; patziger.
miklos@emk.bme.hu)
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a zárthelyi dolgozat és a vizsgaidőszakban tett írásbeli és szóbeli teljesítménymérés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1-B.2; C.1-C.3; D.1-D.2 |
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.9; B.1-B.3; C.1-C.3; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 30% |
Szorgalmi időszakban összesen | 30% |
V | 70% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha nem éri el a 45%-ot.
A vizsgán mind az ivóvíz-, mind a szennyvíztisztítás témakörében legalább elégséges szintű
felelet szükséges ahhoz, hogy a vizsga sikeres legyen.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak az új félévközi eredménye felülírja a korábbi
félévben megszerzett eredményét.
A vizsgán mind az ivóvíz-, mind a szennyvíztisztítás témakörében legalább elégséges szintű
felelet szükséges ahhoz, hogy a vizsga sikeres legyen.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak az új félévközi eredménye felülírja a korábbi
félévben megszerzett eredményét.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 70<=P<85% |
közepes (3) | 57<=P<70% |
elégséges (2) | 45<=P<57% |
elégtelen (1) | P<45% |
3.6 Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat egy alkalommal díjmentesen pótolható vagy javítható, második pótlásra
különeljárási díj ellenében van lehetőség.
különeljárási díj ellenében van lehetőség.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 50 |
vizsga felkészülés | 28 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév