Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építőmérnöki ábrázolás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMA7L3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 8
Gyakorlat 8
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név Vajnáné Dr. Horn Valéria
beosztás Egyetemi docens
email horn.valeria@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Nem az építőmérnöki program része
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A hallgatók térlátásának megalapozása és fejlesztése, továbbá a műszaki élet kommunikációs kifejező rendszerének. A tárgy keretében a hallgatók Monge-féle két képsíkos rendszert ismernek meg.
A félév során a hallgatók a következő témaköröket ismerik meg:
Képalkotás és rekonstrukció, térelemek ábrázolása általános és speciális helyzetben, illeszkedés, láthatóság, térelemek transzformálása, metszési feladatok, síklapú testek és forgásfelületek síkmetszése, síkba fejtés, síklapú testek és forgásfelületek áthatása.
A féléves munka során a hallgatók a fenti témakörökben megszerzett ismereteket alkalmazzák, ezek alapján készítik a házi feladatokat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. A két képsíkos vetítési rendszerben megismeri a térelemek ábrázolását.
  2. Alapszerkesztéseket végez, megismeri a térelemek illeszkedési szabályait.
  3. Síklapú testről, forgásfelületről, új nézetet készít, láthatóság szerint ábrázolja azt.
  4. Transzformációval meg tudja állapítani az alakzat méreteit.
  5. Általános és speciális helyzetű síkok metszésvonalát, egyenes és sík, továbbá egyenes és forgásfelület döféspontját megszerkeszti. Eltérő és azonos hajlásszögű tetőidomok síkjainak leforgatását elvégzi
  6. Síklapú test általános síkkal való metszését, forgásfelület síkmetszését elkészíti, a síkmetszetet képsíkba tudja forgatni
  7. Síklapú testek, valamint forgásfelületek egymással való áthatását megszerkeszti. A kifejthető felületet síkba tudja fejteni.
B. Képesség
  1. Alkalmazza az alapszerkesztéseket, térlátás alapján egyszerűen megállapítja a láthatóságot.
  2. Logikus gondolkodással több lépéssel összeállítja a szerkesztés menetét.
  3. A házi feladatokban alkalmazza az előadáson ismertette, a gyakorlatokon begyakorlott szerkesztési eljárásokat.
  4. Felismeri a hibás megoldásokat, és képes a helyes megoldások ismertetésére.
  5. Megfelelően alkalmazza a szakkifejezéseket.
  6. Mérlegelni képes a megoldások közötti különbségeket.
C. Attitűd
  1. Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
  2. A tanulás folyamatában geometriai ismereteit bővíti, a szakkifejezések birtokában megfogalmazza a szerkesztés lépéseit, megindokolja annak helyességét.
  3. Törekszik pontos szerkesztések és hibátlan rajzok készítésére.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kijelölt rajzok szerkesztését.
  2. Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, javítja, illetve azokat a további feladataiba beépíti.
  3. A felismert törvényszerűségek alapján átlátja a szerkesztés menetét.
  4. Véleményét indoklással együtt kifejti.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, szerkesztési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Műszaki ábrázolás szabályai, térelemek, két képsíkos ábrázolás alapjai, illeszkedési feladatok
2.Alapszerkesztések, transzformáció, méretfeladatok megoldása transzformációval
3.Metszési feladatok, speciális és általános helyzetű síkok metszése, döféspont szerkesztése, fedélidom szerkesztése, leforgatás
4.Síklapú testek és forgásfelületek síkmetszése, síkmetszet valódi nagyságának meghatározása, affinitás.
Síklapú testek és forgásfelületek áthatása

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Letölthető anyagok:
  1. Elektronikus jegyzet: Segédlet az Építőmérnöki ábrázolás tárgyhoz I. jegyzet
  2. Példatár, feladatgyűjtemény: Nika-Tömböly-V. Horn: Ábrázoló feladatok az Építőmérnöki ábrázolás című tantárgyhoz – ábragyűjtemény (95057)
  3. Baráti: Térlátás fejlődését segítő gyakorló feladatok
2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: horn.valeria@emk.bme.hu


Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy összegző zárthelyi dolgozat, 2 otthoni feladat és előadáson és gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
zárthelyi dolgozat - összegző értékelésZHA.1-A.6; B.1-B.3; C.3
1.házi feladat - egyszeri részteljesítmény-értékelésHF1A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.2
2. házi feladat - egyszeri részteljesítmény-értékelésHF2A.5-A.7; B.1-B.6; C.1-C.3; D.1-D.4
aktív részvétel - folyamatos részteljesítmény-értékelésAA.1-A.7; B.1-B.6; C.1-C.3; D.1-D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH50%
HF120%
HF220%
A10%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)90≤P
jó (4)75≤P<90
közepes (3)63≤P<75
elégséges (2)50≤P<63
elégtelen (1)P<50
3.6 Javítás és pótlás
  1. A zárthelyi pótlására és javítására díjköteles pótlást biztosítunk a pótlási időszakban.
  2. A 1. házi feladat (HF1) pótbeadása a rendes beadást követő héten pótdíj megfizetése nélkül lehetséges. Pótbeadási határidőn túli beadással a tárgy nem teljesíthető.
  3. A 2. házi feladat (HF2) – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be.
  4. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon16
félévközi készülés a gyakorlatokra8
felkészülés a teljesítményértékelésekre16
házi feladat elkészítése10
Összesen50
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak