Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építőmérnöki ábrázolás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMA7L3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 8 |
Gyakorlat | 8 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Vajnáné Dr. Horn Valéria |
beosztás | Egyetemi docens |
horn.valeria@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Nem az építőmérnöki program része
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A hallgatók térlátásának megalapozása és fejlesztése, továbbá a műszaki élet kommunikációs kifejező rendszerének. A tárgy keretében a hallgatók Monge-féle két képsíkos rendszert ismernek meg.
A félév során a hallgatók a következő témaköröket ismerik meg:
Képalkotás és rekonstrukció, térelemek ábrázolása általános és speciális helyzetben, illeszkedés, láthatóság, térelemek transzformálása, metszési feladatok, síklapú testek és forgásfelületek síkmetszése, síkba fejtés, síklapú testek és forgásfelületek áthatása.
A féléves munka során a hallgatók a fenti témakörökben megszerzett ismereteket alkalmazzák, ezek alapján készítik a házi feladatokat.
A félév során a hallgatók a következő témaköröket ismerik meg:
Képalkotás és rekonstrukció, térelemek ábrázolása általános és speciális helyzetben, illeszkedés, láthatóság, térelemek transzformálása, metszési feladatok, síklapú testek és forgásfelületek síkmetszése, síkba fejtés, síklapú testek és forgásfelületek áthatása.
A féléves munka során a hallgatók a fenti témakörökben megszerzett ismereteket alkalmazzák, ezek alapján készítik a házi feladatokat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- A két képsíkos vetítési rendszerben megismeri a térelemek ábrázolását.
- Alapszerkesztéseket végez, megismeri a térelemek illeszkedési szabályait.
- Síklapú testről, forgásfelületről, új nézetet készít, láthatóság szerint ábrázolja azt.
- Transzformációval meg tudja állapítani az alakzat méreteit.
- Általános és speciális helyzetű síkok metszésvonalát, egyenes és sík, továbbá egyenes és forgásfelület döféspontját megszerkeszti. Eltérő és azonos hajlásszögű tetőidomok síkjainak leforgatását elvégzi
- Síklapú test általános síkkal való metszését, forgásfelület síkmetszését elkészíti, a síkmetszetet képsíkba tudja forgatni
- Síklapú testek, valamint forgásfelületek egymással való áthatását megszerkeszti. A kifejthető felületet síkba tudja fejteni.
B. Képesség
- Alkalmazza az alapszerkesztéseket, térlátás alapján egyszerűen megállapítja a láthatóságot.
- Logikus gondolkodással több lépéssel összeállítja a szerkesztés menetét.
- A házi feladatokban alkalmazza az előadáson ismertette, a gyakorlatokon begyakorlott szerkesztési eljárásokat.
- Felismeri a hibás megoldásokat, és képes a helyes megoldások ismertetésére.
- Megfelelően alkalmazza a szakkifejezéseket.
- Mérlegelni képes a megoldások közötti különbségeket.
C. Attitűd
- Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- A tanulás folyamatában geometriai ismereteit bővíti, a szakkifejezések birtokában megfogalmazza a szerkesztés lépéseit, megindokolja annak helyességét.
- Törekszik pontos szerkesztések és hibátlan rajzok készítésére.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kijelölt rajzok szerkesztését.
- Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, javítja, illetve azokat a további feladataiba beépíti.
- A felismert törvényszerűségek alapján átlátja a szerkesztés menetét.
- Véleményét indoklással együtt kifejti.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, szerkesztési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Műszaki ábrázolás szabályai, térelemek, két képsíkos ábrázolás alapjai, illeszkedési feladatok |
2. | Alapszerkesztések, transzformáció, méretfeladatok megoldása transzformációval |
3. | Metszési feladatok, speciális és általános helyzetű síkok metszése, döféspont szerkesztése, fedélidom szerkesztése, leforgatás |
4. | Síklapú testek és forgásfelületek síkmetszése, síkmetszet valódi nagyságának meghatározása, affinitás. Síklapú testek és forgásfelületek áthatása |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Letölthető anyagok:
- Elektronikus jegyzet: Segédlet az Építőmérnöki ábrázolás tárgyhoz I. jegyzet
- Példatár, feladatgyűjtemény: Nika-Tömböly-V. Horn: Ábrázoló feladatok az Építőmérnöki ábrázolás című tantárgyhoz – ábragyűjtemény (95057)
- Baráti: Térlátás fejlődését segítő gyakorló feladatok
2.6 Egyéb tudnivalók
-
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: horn.valeria@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy összegző zárthelyi dolgozat, 2 otthoni feladat és előadáson és gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
zárthelyi dolgozat - összegző értékelés | ZH | A.1-A.6; B.1-B.3; C.3 |
1.házi feladat - egyszeri részteljesítmény-értékelés | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.2 |
2. házi feladat - egyszeri részteljesítmény-értékelés | HF2 | A.5-A.7; B.1-B.6; C.1-C.3; D.1-D.4 |
aktív részvétel - folyamatos részteljesítmény-értékelés | A | A.1-A.7; B.1-B.6; C.1-C.3; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 50% |
HF1 | 20% |
HF2 | 20% |
A | 10% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 90≤P |
jó (4) | 75≤P<90 |
közepes (3) | 63≤P<75 |
elégséges (2) | 50≤P<63 |
elégtelen (1) | P<50 |
3.6 Javítás és pótlás
- A zárthelyi pótlására és javítására díjköteles pótlást biztosítunk a pótlási időszakban.
- A 1. házi feladat (HF1) pótbeadása a rendes beadást követő héten pótdíj megfizetése nélkül lehetséges. Pótbeadási határidőn túli beadással a tárgy nem teljesíthető.
- A 2. házi feladat (HF2) – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 8 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 16 |
házi feladat elkészítése | 10 |
Összesen | 50 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak