Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Vízi közmű rendszerek modellezése
1.2 Code
BMEEOVKMV63
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
Seminar 1
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
4
1.7 Coordinator
name Dr. Fülöp Roland
academic rank Associate professor
email fulop.roland@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Sanitary and Environmental Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Recommended elective in the Specialization in Water and Hydro-Environmental Engineering (MSc) programme
1.12 Prerequisites
Ajánlott előkövetelmény:
  • Hidrológia II. (BMEEOVVAI41)
  • Hidraulika II. (BMEEOVVAI42)
  • Közművek II. (BMEEOVKAI41)
1.13 Effective date
1 September 2022

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a hagyományos települési csapadékvíz elvezetés ismeretanyagát meghaladó, korszerű, települési csapadékvíz gazdálkodás elméleti alapjait, az éghajlatváltozás várható következményeinek figyelembevételével. Ismertesse a hallgatókkal a nemzetközi jó gyakorlat módszereit és az azokhoz tartozó, szimulációs modellezésen alapuló tervezési eljárásokat. A tárgy további célja, hogy a hallgatók megtanulják a nyomás alatti és gravitációs közműhálózatok tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükséges hálózatmodellezési ismereteket. A hallgatók felkészítése a hálózat modellezési szoftverek készség szintű alkalmazásra. Főbb témakörök: nyomás alatti rendszerek modellezése; gravitációs csatornahálózatok hidraulikai modellezése; modell készítés, kalibráció; tervezési és üzemirányítási célú optimalizáció.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. érti a városi hidrológia alapfolyamatait
  2. átlátja az időben változó modellcsapadékok és a méréseken alapuló történeti csapadékesemények alkalmazhatóságát a modellezésben,
  3. tisztában van a dinamikus hálózati árhullám számítás elméleti összefüggéseivel és a gyakorlatban alkalmazott, legalább egy, települési csapadékvíz gazdálkodás vizsgálatára alkalmazható szoftver számítási módszerének korlátaival,
  4. ismeri a szivárgás hidraulika elméleti alapjait és azok gyakorlati alkalmazását városi környezetben,
  5. ismeri egy városi vízgyűjtő és az azon található csapadékcsatorna rendszer lefolyási és áramlási folyamatainak kalibrálási célú monitoring hálózatának kijelölési elveit,
  6. ismeri a települési felszínről a csapadék által lemosható szennyezőanyagok körét, keletkezési és lemosódási folyamatát,
  7. tisztában van a vízellátó és csapadékvíz elvezető hálózatok matematikai modellezési lehetőségeivel
  8. ismeri az egyes modell fajtákat (topológiai, fizikai, fogyasztási)
  9. ismeri a topológiai modell egyes alapelemeit és tisztában van alkalmazásával
  10. érti a fizikai (hidraulikai) modell egyszerű elemeit
  11. tisztában van a vízigények meghatározásának módszertanával
  12. ismeri a csapadékterhelések meghatározásának módszertanát és ebből terhelési modell készítését
  13. átlátja a modellezés szintjeit és tisztában van létrehozásuk szabályával
  14. ismeri a modell kalibrációjának módszereit
B. Skills
  1. elkészít valós városi környezet leírására alkalmas szimulációs modellt,
  2. értékeli a szimulációs szoftver által adott eredményeket
  3. megtervezi egy megadott település/településrész (városi vízgyűjtő) monitoring hálózatát az azon található csapadékcsatorna rendszer lefolyási és áramlási folyamatainak kalibrálása céljából,
  4. 4. képes a térinformatikai szoftverek valamelyikének alkalmazására a települési csapadékvíz gazdálkodás modellezésben,
  5. 5. képes fogyasztási modell készítésére,
  6. elkészíti valós vízhálózat és csapadékvíz elvezető hálózat matematikai modelljét,
  7. elkészíti a matematikai modellekkel leírt hálózatok folyamatainak modelljét,
  8. képes a vízellátó és csapadékvíz hálózat komplex analízisére,
  9. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitudes
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a rutinszerű megoldásoktól eltérőek keresésére.
  5. törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének vízellátó hálózatok modellezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Autonomy and Responsibility
  1. csekély oktatói támogatással önállóan végzi a csapadékvíz gazdálkodási feladatok értelmezését
  2. önállóan végzi a vízellátó és csapadékvíz elvezető hálózat modellalkotását a rendelkezésre álló adatok alapján,
  3. nyitott és alkalmas a csoportmunkában való részvételre,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Course outline
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.A csapadékvíz gazdálkodás elve, szükségszerűsége, alkalmazásának jelenlegi akadályai a hazai jogi, műszaki és gazdasági szabályozásban.
Az éghajlatváltozás következményei a települési csapadékcsatornázásban.
2.Az integrált városi vízgazdálkodás és benne a települési csapadékvíz gazdálkodás szerepe. Az új és a régi, hagyományos csapadékcsatornázás különbségei. Mire alkalmazható és mire nem a racionális módszer. Storm Water Management Model (SWMM) dinamikus lefolyásszimuláció elmélet.
3.A jó gyakorlat I: a városi éves csapadékvíz mérleg módosítására, a felszíni lefolyás és a hálózati lefolyások szabályozására szolgáló módszerek.
SWMM gyakorlat.
4.SWMM gyakorlat. A féléves számítási feladat kiadása és ismertetése.
5.A jó gyakorlat II: mit kezdjünk az extrém, felhőszakadás-szerű csapadékok lefolyásaival? Külföldi példák a megoldásokra. A számítási feladat órai konzultációja.
6.Zöld tetők, zöld falak: műszaki megoldások és hatékonyságuk a lefolyás szabályozásban. A számítási feladat órai konzultációja.
7.A számítási feladat órai konzultációja.
8.A városi elöntések szimulációja. A számítási feladat konzultációja.
9.Részösszefoglaló az eddig tanultakról.
A féléves tananyag összefoglaló áttekintése és a számítási feladat beadás.
10.Vízellátó hálózat modellezésének alapismeretei
11.Vízellátó hálózat topológia és fizikai modellje
Vízellátó hálózat fizikai modelljének elemei (valódi ág, tározó, szivattyú, szűrő, kút, hidráns, négyzetes veszteségű ág, lineáris veszteségű ág stb.)
12.Vízellátó hálózat fogyasztási modelljének készítése (koncentrált és megoszló fogyasztás súly számai, súly számok aktualizálása stb.)
13.Vízellátó hálózat mérő adatgyűjtő (SCADA) rendszerből kinyerhető adatok értékelése
Vízellátó rendszerek kalibrációjának módszertana
14.Vízellátó rendszer modelljének futtatási eredmény értékelése

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek:
  1. Buzás Kálmán: Víz a városban: alkalmazkodás a klímaváltozáshoz
  2. Dr. Öllős Géza: Vízellátás
  3. Fővárosi Önkormányzat: Zöldinfrastruktúra füzetek
b) Jegyzetek:
  1. Buzás Kálmán: Útmutató a települési csapadékvíz gazdálkodáshoz
  2. Tervezési lépések, C3D SSA, segédlet
c) Letölthető anyagok:
  1. Órákon megadandó internet címek
  2. Walski, P. et al.: Advanced Water Distribution Modeling and Management (2003, HaestadPress)
  3. HYDROCONSULT: HCWP dokumentáció
  4. USAEPA: EPANET V 2.0 - Program and Documentation Download (www.epa.gov)
  5. Rossman, L.A.: Storm Water Management Model, User’s Manual, Version 5.1, U.S. Environmental Protection Agency, 2015.
  6. Rossman, L.A, Huber, W.C.: Storm Water Management Model Reference Manual Volume 1 – Hydrology, 2016, EPA No. 600/R-15/162A.
2.6 Other information
2.7 Consultation

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve;

e-mail:  varga.laura@emk.bme.hu, darabos.peter@emk.bme.hu, bodi.gabor@emk.bme.hu


This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, egy számítási feladat elkészítése során tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés), és egy házi feladat beadott dokumentációja alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1-A.6
1. számítási feladat (aktív részvétel, folyamatos teljesítményértékelés a számítási gyakorlatok idejében, amely a feladat végső értékelésével zárul) HF1 A.5, A.7-A.14; B.1-B.9; C.1-C.5; D.1-D.4
2.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) HF2 A.5, A.7-A.14; B.1-B.9; C.1-C.5; D.1-D.4

The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
JeleRészarány
ZH140%
HF130%
HF230%
Összesen100%
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha a szerzett pontszám nem éri el az összes pont 50%-át.
3.4 Requirements and validity of signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, tehát a zárthelyi dolgozaton legalább 50%-ot elérjen, és az órák alatti számítási gyakorlaton is legalább 50%-ot teljesítsen, valamint a beadott dokumentáció is 50%-osan értékelhető legyen.
3.5 Grading system
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
A jelenléti feltételeket teljesítők eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
A zárthelyi dolgozat legalább elégséges kell, hogy legyen.
A végső eredményt a két teljesítményértékelés átlaga alapján számítjuk.
3.6 Retake and repeat
  1. A zárthelyi dolgozat egy alkalommal díjmentesen pótolható vagy javítható.
  2. Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási héten, különeljárási díj ellenében ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×3=42
félévközi készülés a számítási gyakorlatra14×1=14
felkészülés a teljesítményértékelésre12
a számítási feladat elkészítéséhez órán kívüli munkaidő igény12
házi feladat elkészítése (külön konzultációval együtt)40
Összesen120
3.8 Effective date
1 September 2022
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak