Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízi közmű rendszerek modellezése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKMV63
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 2 |
| Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Fülöp Roland |
| beosztás | Egyetemi docens |
| fulop.roland@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Víz- és vízi környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Hidrológia II. (BMEEOVVAI41)
- Hidraulika II. (BMEEOVVAI42)
- Közművek II. (BMEEOVKAI41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a hagyományos települési csapadékvíz elvezetés ismeretanyagát meghaladó, korszerű, települési csapadékvíz gazdálkodás elméleti alapjait, az éghajlatváltozás várható következményeinek figyelembevételével. Ismertesse a hallgatókkal a nemzetközi jó gyakorlat módszereit és az azokhoz tartozó, szimulációs modellezésen alapuló tervezési eljárásokat. A tárgy további célja, hogy a hallgatók megtanulják a nyomás alatti és gravitációs közműhálózatok tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükséges hálózatmodellezési ismereteket. A hallgatók felkészítése a hálózat modellezési szoftverek készség szintű alkalmazásra. Főbb témakörök: nyomás alatti rendszerek modellezése; gravitációs csatornahálózatok hidraulikai modellezése; modell készítés, kalibráció; tervezési és üzemirányítási célú optimalizáció.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- érti a városi hidrológia alapfolyamatait
- átlátja az időben változó modellcsapadékok és a méréseken alapuló történeti csapadékesemények alkalmazhatóságát a modellezésben,
- tisztában van a dinamikus hálózati árhullám számítás elméleti összefüggéseivel és a gyakorlatban alkalmazott, legalább egy, települési csapadékvíz gazdálkodás vizsgálatára alkalmazható szoftver számítási módszerének korlátaival,
- ismeri a szivárgás hidraulika elméleti alapjait és azok gyakorlati alkalmazását városi környezetben,
- ismeri egy városi vízgyűjtő és az azon található csapadékcsatorna rendszer lefolyási és áramlási folyamatainak kalibrálási célú monitoring hálózatának kijelölési elveit,
- ismeri a települési felszínről a csapadék által lemosható szennyezőanyagok körét, keletkezési és lemosódási folyamatát,
- tisztában van a vízellátó és csapadékvíz elvezető hálózatok matematikai modellezési lehetőségeivel
- ismeri az egyes modell fajtákat (topológiai, fizikai, fogyasztási)
- ismeri a topológiai modell egyes alapelemeit és tisztában van alkalmazásával
- érti a fizikai (hidraulikai) modell egyszerű elemeit
- tisztában van a vízigények meghatározásának módszertanával
- ismeri a csapadékterhelések meghatározásának módszertanát és ebből terhelési modell készítését
- átlátja a modellezés szintjeit és tisztában van létrehozásuk szabályával
- ismeri a modell kalibrációjának módszereit
B. Képesség
- elkészít valós városi környezet leírására alkalmas szimulációs modellt,
- értékeli a szimulációs szoftver által adott eredményeket
- megtervezi egy megadott település/településrész (városi vízgyűjtő) monitoring hálózatát az azon található csapadékcsatorna rendszer lefolyási és áramlási folyamatainak kalibrálása céljából,
- 4. képes a térinformatikai szoftverek valamelyikének alkalmazására a települési csapadékvíz gazdálkodás modellezésben,
- 5. képes fogyasztási modell készítésére,
- elkészíti valós vízhálózat és csapadékvíz elvezető hálózat matematikai modelljét,
- elkészíti a matematikai modellekkel leírt hálózatok folyamatainak modelljét,
- képes a vízellátó és csapadékvíz hálózat komplex analízisére,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a rutinszerű megoldásoktól eltérőek keresésére.
- törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének vízellátó hálózatok modellezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- csekély oktatói támogatással önállóan végzi a csapadékvíz gazdálkodási feladatok értelmezését
- önállóan végzi a vízellátó és csapadékvíz elvezető hálózat modellalkotását a rendelkezésre álló adatok alapján,
- nyitott és alkalmas a csoportmunkában való részvételre,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
| 1. | A csapadékvíz gazdálkodás elve, szükségszerűsége, alkalmazásának jelenlegi akadályai a hazai jogi, műszaki és gazdasági szabályozásban. Az éghajlatváltozás következményei a települési csapadékcsatornázásban. |
| 2. | Az integrált városi vízgazdálkodás és benne a települési csapadékvíz gazdálkodás szerepe. Az új és a régi, hagyományos csapadékcsatornázás különbségei. Mire alkalmazható és mire nem a racionális módszer. Storm Water Management Model (SWMM) dinamikus lefolyásszimuláció elmélet. |
| 3. | A jó gyakorlat I: a városi éves csapadékvíz mérleg módosítására, a felszíni lefolyás és a hálózati lefolyások szabályozására szolgáló módszerek. SWMM gyakorlat. |
| 4. | SWMM gyakorlat. A féléves számítási feladat kiadása és ismertetése. |
| 5. | A jó gyakorlat II: mit kezdjünk az extrém, felhőszakadás-szerű csapadékok lefolyásaival? Külföldi példák a megoldásokra. A számítási feladat órai konzultációja. |
| 6. | Zöld tetők, zöld falak: műszaki megoldások és hatékonyságuk a lefolyás szabályozásban. A számítási feladat órai konzultációja. |
| 7. | A számítási feladat órai konzultációja. |
| 8. | A városi elöntések szimulációja. A számítási feladat konzultációja. |
| 9. | Részösszefoglaló az eddig tanultakról. A féléves tananyag összefoglaló áttekintése és a számítási feladat beadás. |
| 10. | Vízellátó hálózat modellezésének alapismeretei |
| 11. | Vízellátó hálózat topológia és fizikai modellje Vízellátó hálózat fizikai modelljének elemei (valódi ág, tározó, szivattyú, szűrő, kút, hidráns, négyzetes veszteségű ág, lineáris veszteségű ág stb.) |
| 12. | Vízellátó hálózat fogyasztási modelljének készítése (koncentrált és megoszló fogyasztás súly számai, súly számok aktualizálása stb.) |
| 13. | Vízellátó hálózat mérő adatgyűjtő (SCADA) rendszerből kinyerhető adatok értékelése Vízellátó rendszerek kalibrációjának módszertana |
| 14. | Vízellátó rendszer modelljének futtatási eredmény értékelése |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Buzás Kálmán: Víz a városban: alkalmazkodás a klímaváltozáshoz
- Dr. Öllős Géza: Vízellátás
- Fővárosi Önkormányzat: Zöldinfrastruktúra füzetek
- Buzás Kálmán: Útmutató a települési csapadékvíz gazdálkodáshoz
- Tervezési lépések, C3D SSA, segédlet
- Órákon megadandó internet címek
- Walski, P. et al.: Advanced Water Distribution Modeling and Management (2003, HaestadPress)
- HYDROCONSULT: HCWP dokumentáció
- USAEPA: EPANET V 2.0 - Program and Documentation Download (www.epa.gov)
- Rossman, L.A.: Storm Water Management Model, User’s Manual, Version 5.1, U.S. Environmental Protection Agency, 2015.
- Rossman, L.A, Huber, W.C.: Storm Water Management Model Reference Manual Volume 1 – Hydrology, 2016, EPA No. 600/R-15/162A.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve;
e-mail: varga.laura@emk.bme.hu, darabos.peter@emk.bme.hu, bodi.gabor@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, egy számítási feladat elkészítése során tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés), és egy házi feladat beadott dokumentációja alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| 1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.6 |
| 1. számítási feladat (aktív részvétel, folyamatos teljesítményértékelés a számítási gyakorlatok idejében, amely a feladat végső értékelésével zárul) | HF1 | A.5, A.7-A.14; B.1-B.9; C.1-C.5; D.1-D.4 |
| 2.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF2 | A.5, A.7-A.14; B.1-B.9; C.1-C.5; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány |
| ZH1 | 40% |
| HF1 | 30% |
| HF2 | 30% |
| Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, tehát a zárthelyi dolgozaton legalább 50%-ot elérjen, és az órák alatti számítási gyakorlaton is legalább 50%-ot teljesítsen, valamint a beadott dokumentáció is 50%-osan értékelhető legyen.
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | 80<=P |
| jó (4) | 70<=P<80% |
| közepes (3) | 60<=P<70% |
| elégséges (2) | 50<=P<60% |
| elégtelen (1) | P<50% |
A zárthelyi dolgozat legalább elégséges kell, hogy legyen.
A végső eredményt a két teljesítményértékelés átlaga alapján számítjuk.
3.6 Javítás és pótlás
- A zárthelyi dolgozat egy alkalommal díjmentesen pótolható vagy javítható.
- Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási héten, különeljárási díj ellenében ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév |
| részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
| félévközi készülés a számítási gyakorlatra | 14×1=14 |
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 12 |
| a számítási feladat elkészítéséhez órán kívüli munkaidő igény | 12 |
| házi feladat elkészítése (külön konzultációval együtt) | 40 |
| Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak