Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Ivóvízellátó hálózatok és vízminőségi problémák
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKDT81
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Fülöp Roland |
beosztás | Egyetemi docens |
fulop.roland@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgató elsajátítsa az ivóvízhálózatok vízminőség megőrzés, javítás lehetőségeit. Tárgyalandó témakörök: A vízminőség változás kiváltó okok áttekintése. Állapotértékelés módszertana. Rendszervizsgálatok alapadatai, terhelés prognózisok készítése. Vízminőség változás nyomonkövetése a hálózatban. Speciális vízminőségbefolyásoló üzmirányítási és tisztítástechnológiák alkalmazási feltételei.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- érti a vízellátó hálózatok hidraulikai modellezés elméleti hátterét,
- tisztában van a vízellátó hálózatokban előforduló szennyeződések típusaival,
- átlátja a szennyeződésekhez kapcsolódó eltávolítási lehetőségeket,
- tisztában van a vízellátó rendszerek műszaki és jogszabályi hátterével,
- átlátja a távlati tervezés vízminőségi és éghajlat változás hatásait,
- ismeri a modern rekonstrukciós, víztisztítási technológiákat,
- ismeri az üzemeltetés során fellépő vízminőségi problémákat,
B. Képesség
- képes azonosítani vízellátó rendszerek tervezése során a terület vízminőségi sajátosságait,
- képes azonosítani a vízminőségi problémákat tervezés és üzemeltetés alatt is,
- komplexen kezeli a vízellátáshoz kapcsolódó különböző műszaki problémákat,
- kiválasztja az optimális beavatkozást a vízellátó rendszerébe,
- képes a döntéshozóknak bemutatni az optimális beavatkozást,
- azonosítja a hálózati vízminőséghez kapcsolódó kivitelezési hibákat építés alatt és utólagosan is,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a vízelvezetési problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik az gazdasági hatékonyság
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a vízellátáshoz kapcsolódó feladatok és problémák végigondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata. Esettanulmány feladatok megoldása közösen, szakirodalom kutatás, feldolgozás
2.4 Részletes tárgyprogram
Egyéni konzultációk során meghatározott témák
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Szakkönyvek:
- Öllös Géza: Vízminőség változás a vízelosztó rendszerekben 2008
- Előadásvázlatok
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | V | A.1-A.7; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
Vizsga (V) | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Eredményes vizsga
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Összesen |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak