Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízelvezetési műtárgyak építése
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVTUE5
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 18 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Fülöp Roland |
beosztás | Egyetemi docens |
fulop.roland@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
- érti a vízelvezetés hidrológeológiai, hidraulikai elméleti hátteret,
- tisztában van a közlekedési pályán előforduló szennyeződések típusaival,
- átlátja a szennyeződésekhez kapcsolódó eltávolítási lehetőségeket,
- tisztában van a vízelvezetés tervezésének műszaki és jogszabályi hátterével,
- átlátja a távlati tervezés környezeti és éghajlat változás hatásait,
- ismeri a modern építési, fenntartási technológiákat,
- ismeri az üzemeltetés során fellépő víztelenítési problémákat,
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- érti a vízelvezetés hidrológeológiai, hidraulikai elméleti hátteret,
- tisztában van a közlekedési pályán előforduló szennyeződések típusaival,
- átlátja a szennyeződésekhez kapcsolódó eltávolítási lehetőségeket,
- tisztában van a vízelvezetés tervezésének műszaki és jogszabályi hátterével,
- átlátja a távlati tervezés környezeti és éghajlat változás hatásait,
- ismeri a modern építési, fenntartási technológiákat,
- ismeri az üzemeltetés során fellépő víztelenítési problémákat,
B. Képesség
- képes azonosítani víztelenítés tervezése során a terület hidrogeológiai sajátosságait,
- képes azonosítani a víztelenítési problémákat tervezés és üzemeltetés alatt is,
- komplexen kezeli a víztelenítéshez kapcsolódó különböző műszaki problémákat,
- kiválasztja az optimális beavatkozást a víztelenítés rendszerébe,
- képes a döntéshozóknak bemutatni az optimális beavatkozást,
- azonosítja a víztelenítéshez kapcsolódó kivitelezési hibákat építés alatt és utólagosan is,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a vízelvezetési problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik az gazdasági hatékonyság
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a víztelenítési feladatok és problémák végigondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata. Esettanulmány feladatok megoldása közösen
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, Közlekedési pályák nyomvonalának hidrogeológiai vonatkozásai |
2. | A régi és az új szemléletű települési vízgazdálkodás hatásai (a lefolyási tényezőre, összegyülekezési időre, mértékadó vízhozamokra, vízminőségre) |
3. | Elvezető rendszer (talpárok és övárok, nyitott-, zárt csatornák) modellezési lehetőségei |
4. | Tározás lehetőségei, a szikkasztás lehetőségei, méretezési problémák áttekintése |
5. | Hidak átfolyási szelvényének meghatározása, átereszek méretezése, vízfolyások, keresztezések, korrekciók (kisvízfolyások, csatornák, folyók, tavak, állóvizek) építési, kialakítási szempontból, műszaki megoldások |
6. | Hordalékfogók, víznyelők, kiemelt és egyéb vízelvezető szegélyek |
7. | Klímaváltozás hatása a pályák víztelenítésére, tervezési szempontok |
8. | Közlekedési pályákról lefolyó vizek környezetvédelmi vonatkozásai |
9. | Útpálya víztelenítés fenntartási vonatkozásai |
10. | Modern építési, felújítási technológiák a csapadékvíz elvezetésben |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- Buzás Kálmán: Települési csapadékvíz-gazdálkodási útmutató 2015;
- Dr. Bartos Sándor, Mészáros Pál, Solti Dezső Víz- és csatornahálózatok rekonstrukciója; 3. Lewis A. Rossman, Wayne C. Huber: Storm Water Management Model Reference Manual Volume I – Hydrology (Revised) 2016;
- Előadásvázlatok
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy irásbeli vizsga, valamint az előadásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Irásbeli vizsga | V | A.1-A.7; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
Irásbeli vizsga | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás és féléves jegy megszerzésének feltétele a vizsga legalább kettes szintre történő teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 18 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 18 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Összesen | 56 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak