Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Vízelvezetési műtárgyak építése
1.2 Code
BMEEOUVTUE5
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 18 |
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
6
1.7 Coordinator
name | Dr. Fülöp Roland |
academic rank | Associate professor |
fulop.roland@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Highway and Railway Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Postgradual
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
1 September 2022
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
- érti a vízelvezetés hidrológeológiai, hidraulikai elméleti hátteret,
- tisztában van a közlekedési pályán előforduló szennyeződések típusaival,
- átlátja a szennyeződésekhez kapcsolódó eltávolítási lehetőségeket,
- tisztában van a vízelvezetés tervezésének műszaki és jogszabályi hátterével,
- átlátja a távlati tervezés környezeti és éghajlat változás hatásait,
- ismeri a modern építési, fenntartási technológiákat,
- ismeri az üzemeltetés során fellépő víztelenítési problémákat,
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- érti a vízelvezetés hidrológeológiai, hidraulikai elméleti hátteret,
- tisztában van a közlekedési pályán előforduló szennyeződések típusaival,
- átlátja a szennyeződésekhez kapcsolódó eltávolítási lehetőségeket,
- tisztában van a vízelvezetés tervezésének műszaki és jogszabályi hátterével,
- átlátja a távlati tervezés környezeti és éghajlat változás hatásait,
- ismeri a modern építési, fenntartási technológiákat,
- ismeri az üzemeltetés során fellépő víztelenítési problémákat,
B. Skills
- képes azonosítani víztelenítés tervezése során a terület hidrogeológiai sajátosságait,
- képes azonosítani a víztelenítési problémákat tervezés és üzemeltetés alatt is,
- komplexen kezeli a víztelenítéshez kapcsolódó különböző műszaki problémákat,
- kiválasztja az optimális beavatkozást a víztelenítés rendszerébe,
- képes a döntéshozóknak bemutatni az optimális beavatkozást,
- azonosítja a víztelenítéshez kapcsolódó kivitelezési hibákat építés alatt és utólagosan is,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitudes
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a vízelvezetési problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik az gazdasági hatékonyság
D. Autonomy and Responsibility
- önállóan végzi a víztelenítési feladatok és problémák végigondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata. Esettanulmány feladatok megoldása közösen
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, Közlekedési pályák nyomvonalának hidrogeológiai vonatkozásai |
2. | A régi és az új szemléletű települési vízgazdálkodás hatásai (a lefolyási tényezőre, összegyülekezési időre, mértékadó vízhozamokra, vízminőségre) |
3. | Elvezető rendszer (talpárok és övárok, nyitott-, zárt csatornák) modellezési lehetőségei |
4. | Tározás lehetőségei, a szikkasztás lehetőségei, méretezési problémák áttekintése |
5. | Hidak átfolyási szelvényének meghatározása, átereszek méretezése, vízfolyások, keresztezések, korrekciók (kisvízfolyások, csatornák, folyók, tavak, állóvizek) építési, kialakítási szempontból, műszaki megoldások |
6. | Hordalékfogók, víznyelők, kiemelt és egyéb vízelvezető szegélyek |
7. | Klímaváltozás hatása a pályák víztelenítésére, tervezési szempontok |
8. | Közlekedési pályákról lefolyó vizek környezetvédelmi vonatkozásai |
9. | Útpálya víztelenítés fenntartási vonatkozásai |
10. | Modern építési, felújítási technológiák a csapadékvíz elvezetésben |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Jegyzetek:
- Buzás Kálmán: Települési csapadékvíz-gazdálkodási útmutató 2015;
- Dr. Bartos Sándor, Mészáros Pál, Solti Dezső Víz- és csatornahálózatok rekonstrukciója; 3. Lewis A. Rossman, Wayne C. Huber: Storm Water Management Model Reference Manual Volume I – Hydrology (Revised) 2016;
- Előadásvázlatok
- Előadások diái
2.6 Other information
2.7 Consultation
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy irásbeli vizsga, valamint az előadásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Irásbeli vizsga | V | A.1-A.7; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.4 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
Irásbeli vizsga | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
Az aláírás és féléves jegy megszerzésének feltétele a vizsga legalább kettes szintre történő teljesítése.
3.5 Grading system
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Retake and repeat
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 18 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 18 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
Összesen | 56 |
3.8 Effective date
1 September 2022
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak