Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Újrahasznosítás az építőiparban
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMA-K3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Sólyom Sándor |
beosztás | Adjunktus |
solyom.sandor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Építőanyagok I. (BMEEOEMAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
Az építési hulladékok, a bontott építőanyagok és egyéb ipari és kommunális hulladékok újrahasznosítása az építőipari gyakorlatban ismereteit adja át. A tárgy keretében a hallgatók megismerkedhetnek a különböző anyagok újrahasznosítási lehetőségeivel és a tervezésben figyelembe vehető anyagtulajdonságokkal. Magában foglalja az újrahasznosítási alapismeretek bemutatását. Rámutat az újrahasznosítás követelményrendszerére a hatályos jogszabályok, szabványok és nemzetközi irányelvek tükrében. Segít a megfelelő technológiai megoldás kiválasztásában.
A hallgatóknak az ismeretek összességének elsajátításáról az önállóan készített zh-val, valamint az összegző teljesítményértékeléssel kell számot adniuk.
A hallgatóknak az ismeretek összességének elsajátításáról az önállóan készített zh-val, valamint az összegző teljesítményértékeléssel kell számot adniuk.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik az bontott anyagok helyes alkalmazásáról.
- Különböző tartóssági szempontok szerint az alkalmazott funkciónak megfelelően értékelni tudja az újrahasznosított anyagok.
- Áttekintéssel rendelkezik az újrahasznosított beton kérdéseiről.
- Ismeri az újrahasznosított beton követelményeit.
- Megérti a tervezés elveit, képes a tervezés során figyelembe venni a tartósságot.
- Ismeri a gyakori hibák jellegét.
- Érti a szabványokat, előírásokat, ezek figyelembevételének szükségességét.
B. Képesség
- Szakszerűen foglalja össze az adott témaköröket.
- Hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, katalógusok, internetes források)
- Megbízhatóan értékeli és képes alkalmazni az újrahasznosított anyagokat a funkció szerint releváns szempontok tükrében.
- Képes megítélni az építőipari termékek helyes alkalmazását.
- Képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott szerkezet/szerkezeti elem elkészítésekor.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára.
- Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan elvégzi az adott téma feldolgozását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, bemutató gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bontott anyagok, alapismeretek |
2. | Az építési és bontási hulladék kezelésének szabályairól |
3. | Szerkezetek bontása, bontási és építési hulladékok feldolgozásának technológiai megoldásai |
4. | Anyagok szelektívítása. |
5. | Porózus anyagok (beton, tégla, kő) újrahasznosítása, mint adalékanyag. |
6. | Vizsgálati módszerek. Minőségbiztosítás. |
7. | Műszaki feltételek az újrahasznosított adalékanyagú betonokra és betontermékekre |
8. | Műszaki feltételek az újrahasznosított adalékanyagú transzportbetonokra |
9. | Üveg újrahasznosítása |
10. | Műanyagok újrahasznosítása |
11. | Faanyagok újrahasznosítása |
12. | Fémek újrahasznosítása |
13. | ZH |
14. | Meddőhányók anyagai, újrahasznosítási lehetőségei |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Beton-és vasbetonépítési műszaki irányelv, 2005
- Előadási jegyzet
2.6 Egyéb tudnivalók
---
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: salem.nehme@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző írásbeli teljesítménymérés, egy házi feladat és az előadásokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.7; B.1-B.5 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) | A | C.1-C.3; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
aktív részvétel | 10% |
ZH | 90% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85% ≤ P |
jó (4) | 74% ≤ P < 85% |
közepes (3) | 63% ≤ P < 74% |
elégséges (2) | 50% ≤ P < 63% |
elégtelen (1) | P < 50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten külön díj megfizetése mellett.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 25 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak