Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Integráló tervezés BIM szemlélettel
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMM61
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Halász György |
beosztás | Adjunktus |
halasz.gyorgy@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A féléves munka során a hallgatóság megismeri az ingatlanfejlesztés alapismereteit, a tervezési feladatok összefüggésrendszerét, sajátosságait, a piaci szereplőket és szempontrendszerüket.
A műszaki projektelőkészítés tárgyalása mellett, egy-egy előadás erejéig részletezzük a folyamathoz szorosan kapcsolódó energetikai, gazdasági és jogi szempontrendszereket. A mérnöki szemlélet fontosságára, komplexitására világítunk rá, melynek része a BIM (Building Information Modeling) szemléletű tervezési technológia. A BIM építésztervezői, építőmérnöki és társtervezői vonzatainak alapjaival ismertetjük meg a hallgatóságot.
A műszaki projektelőkészítés tárgyalása mellett, egy-egy előadás erejéig részletezzük a folyamathoz szorosan kapcsolódó energetikai, gazdasági és jogi szempontrendszereket. A mérnöki szemlélet fontosságára, komplexitására világítunk rá, melynek része a BIM (Building Information Modeling) szemléletű tervezési technológia. A BIM építésztervezői, építőmérnöki és társtervezői vonzatainak alapjaival ismertetjük meg a hallgatóságot.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik az épített környezetünk fejlődéstörténetéről,
- áttekintéssel rendelkezik az ingatlanfejlesztés alapkérdéseivel, megismeri a szakma alapelveit, főbb meghatározó alkotóelemeinek jelentőségét,
- ismeri az ingatlanfejlesztésre vonatkozó szempontrendszereket,
- megérti az ingatlanfejlesztés és a komplex energiatudatos építési rendszer összefüggéseit,
- érti az energiatudatosságra és környezettudatosságra vonatkozó főbb előírásokat, illetve megérti ezen elvek figyelembevételének szükségességét,
- áttekintéssel rendelkezik az épület energiamérlegét kedvezőtlenül befolyásoló szerkezeti megoldásokról,
- áttekintéssel bír a mérnöki tevékenységhez kapcsolódó szakági feladatok műszaki kérdéseiről,
- ismeri és megérti a tervezés során alkalmazandó BIM alapú tervezéstechnológia lehetőségeit és szakági feladatait.
B. Képesség
- szakszerűen, a rajzi jelrendszer és a szakmai szókincs korrekt használatával kommunikál az adott témakörökről,
- otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, katalógusok, internet),
- megbízhatóan értékeli a tervezésben használatos BIM tervezési technológiához tartozó szoftver(eke)t,
- alkalmazza az energiahatékonyságra és környezettudatosságra vonatkozó -a félév során elsajátított- ismereteit az épületek tervezési folyamatában és az alkalmazott szerkezetek értékelésénél,
- képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott tervfeladat elkészítésekor.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára,
- törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan elvégzi egy választott tanulmány/téma feldolgozását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Épített környezetünk fejlődéstörténete |
2. | Energiatudatos ingatlanfejlesztés alapjai |
3. | Ingatlanfejlesztési elvek a gyakorlatban |
4. | Környezettervezés, városklimatológia |
5. | Numerikus szimuláció (elvek, példa) |
6. | Épületgépészet alapjai |
7. | Épületvillamossági, épületfelügyeleti rendszerek |
8. | Tűzvédelem a mérnöki gyakorlatban |
9. | Költségtervezés, ingatlanbecslés |
10. | BIM a tervezésben, építész szempontok, szoftverek |
12. | BIM a tervezésben, építész szempontok, szoftverek |
13. | BIM a tervezésben, tartószerkezeti szempontok, szoftverek |
14. | Építési jog |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- Segédlet: az órán megnevezett segédanyagok és az előadásokon alkalmazott szoftverek leírásai, ismertetői
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadások 70%-án kötelező a jelenlét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (ZH1), és kettő házi feladat (HF1; HF2), valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (A; részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.8; B.3-B.4 |
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1 |
2.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF2 | A.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1 |
3.házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF3 | A.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) | A | C.1-C.3; D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladat ki- és beadási határidejét a „Részletes féléves ütemterv” tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 30% |
HF1, HF2 | 20-20% |
aktív részvétel | 10% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100 % |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási hé-ten pedig külön díj megfizetése mellett.
2) Az 1. házi feladat beadása a rendes beadást követő hét gyakorlatán díjmentesen pótolható. A 2. házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
2) Az 1. házi feladat beadása a rendes beadást követő hét gyakorlatán díjmentesen pótolható. A 2. házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14×0,5=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 15 |
házi feladat elkészítése | 60 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak