Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Természet-közeli szennyvíztisztítás
1.2 Code
BMEEOVKDT83
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 28 |
Consultation | 12 |
Field course | (1) |
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Szilágyi Ferenc |
academic rank | Honorary professor |
szilagyi.ferenc@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Sanitary and Environmental Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Ph.D.
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
1 September 2022
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgy célja a természetes szennyvíztisztítási eljárások megismertetése a hallgatókkal. A tantárgy programjában szerepel a természetes szennyvíztisztítók típusainak bemutatása, működésük, szervesanyag, növényi tápanyag és egyéb szennyezőanyag eltávolítási hatásfokuk ismertetése, az elfolyó víz minőségének jellemzése. Tárgyaljuk a természetes szennyvíztisztítók beruházási és működési költségeit, élettartamát és közegészségügyi jellemzőit. Összehasonlítjuk a főbb paraméterek esetében a természetes szennyvíztisztítókat a hagyományos eleveniszapos eljárásokkal. Megbeszéljük a hazai és a nemzetközi példák alapján a természetes szennyvíztisztítók működési tapasztalatait.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- Ismeri a természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek működését és szennyezőanyag-eltávolítási folyamatait.
- Alapvető ismeretekel rendelkezik a természet-közeli szennyvízkezelés előnyeiről és hátrányairól a szokásos eleveniszapos kezeléssel összehasonlítva.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző természet-közeli szennyvízkezelési rendszerek tervezési kritériumairól.
B. Skills
- Ismeri a különböző természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek működését.
- Ismeri az alkalmazás jogi hátterét.
- Ismeri a szennyezőanyag-koncentrációk csökkenéséhez vezető folyamatokat a kezelési folyamat során.
- Képes korrekciókat végrehajtani, ha rendellenes működés lép fel.
C. Attitudes
- Együttműködik a tanárral és a diáktársakkal.
- Nyitott az informatikai eszközök (IT) használatára.
- Törekszik a gazdasági hatékonyságra.
- Önállóan bővíti az ismereteket az adott témakörben.
D. Autonomy and Responsibility
- Önállóan oldja meg és mérlegeli a feladatot és a problémákat.
- Nyitott a kritikára.
- Rendszerszemléletű gondolkodást követ.
2.3 Methods
Elméleti ismereteket tartalmazó előadások. Írásbeli és szóbeli kommunikáció. Informatikai eszközök használata. Esettanulmány megoldása csoportban, irodalomkutatás, terepszemle.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A természetközeli és az eleveniszapos szennyvíztisztítás közötti különbségek elemzése. |
2. | Típusok, és azok főbb jellemzői a természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek esetében. A különböző rendszerek összehasonlítás kapacitás, eltávolítási hatásfok, egészségügyi alkalmasság, és költségek tekintetében. |
3. | A meglévő gyökérmezős szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
4. | A meglévő szennyvízöntözéses szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
5. | A meglévő tavas szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
6. | A meglévő nádastavas szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
7. | A meglévő talaj- és homokszűrési szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
8. | A különböző természet-közeli rendszerek alkalmazhatósági feltételeinek elemzése a helyi sajátosságok figyelembe vételével annak érdekében, hogy a hatékonyság és gazdaságosság szempontjából a legjobb rendszer kerüljön kiválasztásra. |
9. | A tavas természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
10. | A talaj- és homokszűrésen alapuló természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
11. | A nádastavas természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
12. | A gyökérzónás természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
13. | A különböző természetközeli szennyvíztisztítási rendszerek összefoglaló és összehasonlító elemzése az eleveniszapos szennyvíztisztítással hasonló kapacitás figyelembevételével. |
14. | Szóbeli vizsgáztatás. |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
2.6 Other information
2.7 Consultation
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Vizsga | V | A.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
V | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
3.5 Grading system
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Retake and repeat
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
Órákon való részvétel | 14×2=28 |
Otthoni irodalomfeldolgozás | 1×30=30 |
Vizsgára való készülés | 1×32=32 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
1 September 2022
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak