Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Természet-közeli szennyvíztisztítás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKDT83
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 28
Konzultáció 12
Mérőgyakorlat (1)
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Szilágyi Ferenc
beosztás Címzetes egyetemi tanár
email szilagyi.ferenc@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a természetes szennyvíztisztítási eljárások megismertetése a hallgatókkal. A tantárgy programjában szerepel a természetes szennyvíztisztítók típusainak bemutatása, működésük, szervesanyag, növényi tápanyag és egyéb szennyezőanyag eltávolítási hatásfokuk ismertetése, az elfolyó víz minőségének jellemzése. Tárgyaljuk a természetes szennyvíztisztítók beruházási és működési költségeit, élettartamát és közegészségügyi jellemzőit. Összehasonlítjuk a főbb paraméterek esetében a természetes szennyvíztisztítókat a hagyományos eleveniszapos eljárásokkal. Megbeszéljük a hazai és a nemzetközi példák alapján a természetes szennyvíztisztítók működési tapasztalatait.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri a természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek működését és szennyezőanyag-eltávolítási folyamatait.
  2. Alapvető ismeretekel rendelkezik a természet-közeli szennyvízkezelés előnyeiről és hátrányairól a szokásos eleveniszapos kezeléssel összehasonlítva.
  3. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző természet-közeli szennyvízkezelési rendszerek tervezési kritériumairól.
B. Képesség
  1. Ismeri a különböző természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek működését.
  2. Ismeri az alkalmazás jogi hátterét.
  3. Ismeri a szennyezőanyag-koncentrációk csökkenéséhez vezető folyamatokat a kezelési folyamat során.
  4. Képes korrekciókat végrehajtani, ha rendellenes működés lép fel.
C. Attitűd
  1. Együttműködik a tanárral és a diáktársakkal.
  2. Nyitott az informatikai eszközök (IT) használatára.
  3. Törekszik a gazdasági hatékonyságra.
  4. Önállóan bővíti az ismereteket az adott témakörben.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan oldja meg és mérlegeli a feladatot és a problémákat.
  2. Nyitott a kritikára.
  3. Rendszerszemléletű gondolkodást követ.
2.3 Oktatási módszertan
Elméleti ismereteket tartalmazó előadások. Írásbeli és szóbeli kommunikáció. Informatikai eszközök használata. Esettanulmány megoldása csoportban, irodalomkutatás, terepszemle.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.A természetközeli és az eleveniszapos szennyvíztisztítás közötti különbségek elemzése.
2.Típusok, és azok főbb jellemzői a természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek esetében. A különböző rendszerek összehasonlítás kapacitás, eltávolítási hatásfok, egészségügyi alkalmasság, és költségek tekintetében.
3.A meglévő gyökérmezős szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek).
4.A meglévő szennyvízöntözéses szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek).
5.A meglévő tavas szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek).
6.A meglévő nádastavas szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek).
7.A meglévő talaj- és homokszűrési szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek).
8.A különböző természet-közeli rendszerek alkalmazhatósági feltételeinek elemzése a helyi sajátosságok figyelembe vételével annak érdekében, hogy a hatékonyság és gazdaságosság szempontjából a legjobb rendszer kerüljön kiválasztásra.
9.A tavas természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei.
10.A talaj- és homokszűrésen alapuló természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei.
11.A nádastavas természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei.
12.A gyökérzónás természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei.
13.A különböző természetközeli szennyvíztisztítási rendszerek összefoglaló és összehasonlító elemzése az eleveniszapos szennyvíztisztítással hasonló kapacitás figyelembevételével.
14.Szóbeli vizsgáztatás.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
VizsgaVA.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
V100
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
Az érdemjegy a vizsgán nyújtott teljesítmény alapján kerül megállapításra.
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Órákon való részvétel14×2=28
Otthoni irodalomfeldolgozás1×30=30
Vizsgára való készülés1×32=32
Összesen90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak