Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Természet-közeli szennyvíztisztítás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKDT83
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 28 |
Konzultáció | 12 |
Mérőgyakorlat | (1) |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Szilágyi Ferenc |
beosztás | Címzetes egyetemi tanár |
szilagyi.ferenc@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Ph.D.
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a természetes szennyvíztisztítási eljárások megismertetése a hallgatókkal. A tantárgy programjában szerepel a természetes szennyvíztisztítók típusainak bemutatása, működésük, szervesanyag, növényi tápanyag és egyéb szennyezőanyag eltávolítási hatásfokuk ismertetése, az elfolyó víz minőségének jellemzése. Tárgyaljuk a természetes szennyvíztisztítók beruházási és működési költségeit, élettartamát és közegészségügyi jellemzőit. Összehasonlítjuk a főbb paraméterek esetében a természetes szennyvíztisztítókat a hagyományos eleveniszapos eljárásokkal. Megbeszéljük a hazai és a nemzetközi példák alapján a természetes szennyvíztisztítók működési tapasztalatait.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek működését és szennyezőanyag-eltávolítási folyamatait.
- Alapvető ismeretekel rendelkezik a természet-közeli szennyvízkezelés előnyeiről és hátrányairól a szokásos eleveniszapos kezeléssel összehasonlítva.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző természet-közeli szennyvízkezelési rendszerek tervezési kritériumairól.
B. Képesség
- Ismeri a különböző természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek működését.
- Ismeri az alkalmazás jogi hátterét.
- Ismeri a szennyezőanyag-koncentrációk csökkenéséhez vezető folyamatokat a kezelési folyamat során.
- Képes korrekciókat végrehajtani, ha rendellenes működés lép fel.
C. Attitűd
- Együttműködik a tanárral és a diáktársakkal.
- Nyitott az informatikai eszközök (IT) használatára.
- Törekszik a gazdasági hatékonyságra.
- Önállóan bővíti az ismereteket az adott témakörben.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan oldja meg és mérlegeli a feladatot és a problémákat.
- Nyitott a kritikára.
- Rendszerszemléletű gondolkodást követ.
2.3 Oktatási módszertan
Elméleti ismereteket tartalmazó előadások. Írásbeli és szóbeli kommunikáció. Informatikai eszközök használata. Esettanulmány megoldása csoportban, irodalomkutatás, terepszemle.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A természetközeli és az eleveniszapos szennyvíztisztítás közötti különbségek elemzése. |
2. | Típusok, és azok főbb jellemzői a természet-közeli szennyvíztisztító rendszerek esetében. A különböző rendszerek összehasonlítás kapacitás, eltávolítási hatásfok, egészségügyi alkalmasság, és költségek tekintetében. |
3. | A meglévő gyökérmezős szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
4. | A meglévő szennyvízöntözéses szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
5. | A meglévő tavas szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
6. | A meglévő nádastavas szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
7. | A meglévő talaj- és homokszűrési szennyvíztisztító telepekkel kapcsolatos tapasztalatok értékelése a főbb jellemzők alapján (kapacitástartomány, eltávolítási hatásfok a fő szennyező anyagokra, egészségügyi megfelelőség, beruházási és működési költségek). |
8. | A különböző természet-közeli rendszerek alkalmazhatósági feltételeinek elemzése a helyi sajátosságok figyelembe vételével annak érdekében, hogy a hatékonyság és gazdaságosság szempontjából a legjobb rendszer kerüljön kiválasztásra. |
9. | A tavas természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
10. | A talaj- és homokszűrésen alapuló természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
11. | A nádastavas természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
12. | A gyökérzónás természet-közeli szennyvíztisztítók tervezési irányelvei és követelményei. |
13. | A különböző természetközeli szennyvíztisztítási rendszerek összefoglaló és összehasonlító elemzése az eleveniszapos szennyvíztisztítással hasonló kapacitás figyelembevételével. |
14. | Szóbeli vizsgáztatás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Vizsga | V | A.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
V | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Órákon való részvétel | 14×2=28 |
Otthoni irodalomfeldolgozás | 1×30=30 |
Vizsgára való készülés | 1×32=32 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak