Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közlekedési modellezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVMU61
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Juhász János |
beosztás | Egyetemi docens |
juhasz.janos@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a közlekedési modellezés alapelveinek megismertetése a hallgatókkal. Cél, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak mind a közlekedési modellezés eszköztáráról, lehető-ségeiről, mind pedig a vonatkozó főbb – javarészt számítási – eljárások működéséről, korlátai-ról. Ez azért lényeges, mert a szakterület ugyan nem építőmérnöki gyökerekkel rendelkezik, azonban a mai Mesterképzésben részt vevő, tudásukat szakmájukban kamatoztató hallgatóink pályájuk során minden bizonnyal kapcsolatba fognak kerülni e tudomány eredményeivel.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a közlekedési modellezés alap összefüggéseit
- tisztában van a forgalmi modellek céljával, korlátaival
- átlátja, mely munkafolyamatokon keresztül épül fel egy forgalmi modell
- tudja, milyen eredmények várhatók ezen modellek alkalmazásával
B. Képesség
- képes egy komplex forgalmi modell eredményeinek felismerésére, értelmezésére
- kisebb útmutatással alkalmas egy egyszerű modell felépítésének, sajátosságainak megismerésére oly mélységben, hogy alapvető módosításokat eszközöljön benne
- képes forgalmi modellezéssel támogatott változatelemzésben való részvételre (nem a modell készítés oldalán)
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
D. Önállóság és felelősség
- szükség szerint az oktató előzetes utasítása alapján a rendelkezésre bocsájtott tananyag segítségével felkészül a tanórára
- felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok számítógép laborban, kommunikáció írásban és szóban (teljesítményértékelések során).
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Közlekedéstervezési alapok, forgalmi modellezés |
2. | Hálózati modell felépítése |
3. | VISUM modellező szoftver kezelése |
4. | Hálózati elemek a modellben. Definíció, módosítás, gyakorlati tudnivalók |
5. | Utazási igények |
6. | Módválasztás |
7. | Utazási igények származtatása mérési, statisztikai adatok alapján 1/2 |
8. | Utazási igények származtatása mérési, statisztikai adatok alapján 2/2 |
9. | Ráterhelési eljárások |
10. | Forgalmi modell kalibrálása, validálása |
11. | Forgalmi modell kiértékelése |
12. | Változatelemzés forgalmi modellel |
13. | A klasszikus modellnél fejlettebb eljárások |
14. | Konzultáció, tartalék óra |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyvek
Juan de Dios Ortúzar, Luis G. Willumsen: Modelling Transport
Elektronikus jegyzet
Háznagy Andor: Közlekedési modellezés
Juan de Dios Ortúzar, Luis G. Willumsen: Modelling Transport
Elektronikus jegyzet
Háznagy Andor: Közlekedési modellezés
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki öt, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az előadásokon tanúsított aktív részvétel, valamint egy zárthelyi dolgozat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.4; B.1-B.3; C.1-C.5; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80% <= P |
jó (4) | 70% <= P < 80% |
közepes (3) | 60% <= P < 70% |
elégséges (2) | 50% <= P < 60% |
elégtelen (1) | P < 50% |
3.6 Javítás és pótlás
Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a tanórákra | 8 |
felkészülés a ZH-ra | 24 |
Összesen | 2×30=60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak