Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Kőzetmechanika
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMAS41
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Laboratóriumi gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Görög Péter |
beosztás | Egyetemi docens |
gorog.peter@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Szerkezet-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Talajmechanika (BMEEOGMAT42)
- Geológia (BMEEOGMAT41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgatók megértsék a kőzetmechanikai modellt és ismerje meg annak elemeit a kőzettömböt, kőzettestet és a tagoltságot. E mellett elsajátítja a kőzettömb tulajdonságainak laboratóriumi meghatározását az egyirányú nyomószilárdság, húzószilárdság és triaxiális vizsgálatokat, a Mohr-Coulomb és Hoek-Brown törési határfeltétel alkalmazásával együtt. Megismeri a tagoltságok tulajdonságait, a tagoltság menti nyírószilárdság-vizsgálatot, a kőzettest-osztályozás szerepét és alkalmazását a gyakorlati kőzetmechanikában, az RMR, Q és GSI osztályozási módszerek alapjait. Továbbá betekintést nyernek az alagútépítés módszereibe, elveibe, megismerik a TBM és NATM alkalmazási feltételeit, példákon keresztül és a gyakorlaton elsajátítják a kőzettest-osztályozás alkalmazását egy alagutas feladat segítségével.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a kőzetmechanikai modellt
- tisztában van az alapvető kőzetmechanikai laboratóriumi vizsgálatokkal,
- ismeri a kőzetek triaxiális vizsgálatának három különböző típusát,
- ismeri legfontosabb kőzetmechanikában használatos törési feltételeket,
- tisztában van a kőzettest-osztályozás szerepével,
- ismeri a legfontosabb kőzettest-osztályozási módszerek alapjait,
- ismeri a TBM és a NATM alagútépítési módszer alapvető alkalmazási feltételeit.
B. Képesség
- Képes a kőzetmechanikai modell alkalmazására,
- ki tudja értékelni az alapvető kőzetmechanikai laboratóriumi vizsgálatok eredményeit (közvetett húzószilárdság, egyirányú nyomószilárdság, triaxiális vizsgálat),
- képes a tanult törési feltételek alkalmazására,
- el tudja végezni az egyszerűbb felépítésű kőzettestek osztályozását az RMR kőzettest-osztályozási módszer alapján,
- képes a kőzettestek szilárdsági paramétereinek meghatározására a kőzettest-osztályozás alapján,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a kőzetmechanikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a kőzetmechanikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- figyelembe veszi a kőzetmechanikai feladatok megoldásának logikai lépéseit,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, laboratóriumi és számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A kőzetmechanika kérdésköre a nemzetközi gyakorlatban. A kőzetmechanikai modell felépítése, elemei. A kőzettömb tulajdonságai, laboratóriumi vizsgálatok: egyirányú nyomószilárdság, követett húzószilárdság vizsgálata. |
2. | Kőzetmechanikai módszerek elvek bemutatása. Kőzettömb egyirányú nyomó- és húzószilárdságának vizsgálata. |
3. | Triaxiális vizsgálat, Mohr-Coulomb és Hoek-Brown törési határfeltétel alkalmazása, összefüggései. Tagoltság menti nyírószilárdság elméleti alapjai és gyakorlati vizsgálata. |
4. | Laboratóriumi vizsgálati eredmények feldolgozása, anyagjellemzők számítása. |
5. | Tagoltságok tulajdonságainak bemutatása. Tagoltságok jellemzése, vizsgálata és számszerűsítése. Nemzetközi gyakorlat bemutatása. |
6. | A törés határfeltételeinek megismerése, triaxiális vizsgálat működése. |
7. | Kőzettest-osztályozás szerepe, alapjai. Terzaghi-féle kőzettest-osztályozási módszer bemutatása. |
8. | Triaxiális vizsgálat értékelése, számítógépes szoftver ismertetése. |
9. | Kőzettest-osztályozás alkalmazása az építőmérnöki gyakorlatban, jellemző példákon bemutatva. Az RMR, Q és GSI módszer felépítése, használhatósága. |
10. | Alagút helyzete a terepen, csapás és dőlés szerkesztése, tagoltság felvétele (RQD, t). |
11. | Földalatti létesítmények, alagútépítés elveinek és módszereinek bemutatása: TBM és NATM. |
12. | Kőzettestek osztályozása (Terzaghi, RMR, GSI) és fő szilárdsági paramétereinek számítása. |
13. | Alagútépítés: példák és esettanulmányok. |
14. | A kőzettest szilárdsági paramétereinek felhasználásával az adott alagút vizsgálata. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyvek:
- Hudson J.A., Harrison J.P. (1997) Engineering rock mechanics. Pergamon Press
- Vásárhelyi B. (2016): Alkalmazott kőzetmechanika alapjai
- Gálos M.-Vásárhelyi B. (2006): Kőzettestek osztályozása az építőmérnöki gyakorlatban
- Előadások vázlatai.
- Gyakorlati segédlet.
- Jegyzetek.
2.6 Egyéb tudnivalók
- A laboratóriumban tartott órákon be kell tartani a laboratórium munkavédelmi szabályzatát, amit a gyakorlatvezetők ismertetnek.
- Egyes laboratóriumi gyakorlatokhoz szükség van számítógépre MS Office Excel vagy azzal egyenértékű szoftverrel, amit a tanszék nem tud biztosítani. A feladat elsajátításához elegendő ha két hallgatóra jut egy számítógép, így ha valaki mégsem tud számítógépet hozni, akkor is tudja teljesíteni a követelményeket.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: gorog.peter@emk.bme.hu
A gyakorlatvezetőkkel a laborgyakorlatokon egyeztetett időpontban.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi doglozat és két gyakorlati feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1-B.3; C.1-C.4; D.1-D.4 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.5-A.7; B.4-B.6; C.1-C.4; D.1-D.4 |
1. házi feladat (részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.3; C.1-C.4; D.1-D.4 |
2. házi feladat (részteljesítmény-értékelés) | HF2 | A.5-A.7; B.4-B.6; C.1-C.4; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 35% |
ZH2 | 35% |
HF1 | 15% |
HF2 | 15% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A zárthelyiken külön-külön nem ellenőrizzük a minimumkövetelményt, a két zárhelyi együttes eredményének kell minimum az 50%-ot elérnie. A végső eredményt a két zárthelyi és a házi feladatok 3.3. pont alapján vett súlyozásával számítjuk. Az érdemjegyet az alábbi táblázat alapján határozzuk meg:
A zárthelyiken külön-külön nem ellenőrizzük a minimumkövetelményt, a két zárhelyi együttes eredményének kell minimum az 50%-ot elérnie. A végső eredményt a két zárthelyi és a házi feladatok 3.3. pont alapján vett súlyozásával számítjuk. Az érdemjegyet az alábbi táblázat alapján határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80%<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladatok leadási határideje: 1. házi feladat: a szorgalmi időszak 8. hétjének pénteke (23.55), 2. házi feladat: a szorgalmi időszak 14. hétjének pénteke (23.55).
- A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:55-ig tölthetők fel.
- A beadott és elfogadott házi feladatok az 1) pontban megadott határidőkig díjmentesen javíthatók.
- A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1 és ZH2) a pótlási időszakban egy alkalommal díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×12=24 |
házi feladat elkészítése | 14 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév