Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Szilárdságtan Plus
1.2 Code
BMEEOTMAV35
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
2
1.7 Coordinator
name Bojtárné Dr. Bagi Katalin
academic rank Professor
email bagi.katalin@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Structural Mechanics
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Optional in the Civil Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
Erős előkövetelmény:
  • Általános szilárdságtan (BMEEOTMAS41)
  • Matematika A2 (BMETE90AX02)
1.13 Effective date
1 September 2022

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgy célja, hogy elmélyültebbé tegye a hallgatók szilárdságtani tudását, növelje szakmai műveltségüket, megalapozva ezzel további szakmai tanulmányaik sikerességét, és megismertesse velük a szilárdságtan fontosabb határterületeit, amelyekről témákat találhatnak TDK vagy egyéb kutatási tevékenységeikhez. A hallgatók a tantermi előadások mellett önállóan, illetve csapatmunkában végezhető fakultatív feladatokat is vállalhatnak (cikkek feldolgozása, egyszerű kísérlet végzése, stb.). Az alapvető szilárdságtani ismeretek összefoglalása mellett az előadások egy részében meghívott előadók mutatják be kutatási területüket, illetve a hallgatók maguk is tarthatnak előadásokat az általuk feldolgozott szakmai anyagokból.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. ismeri a szilárdságtan meghatározó kutatóit, munkásságuk legfontosabb eredményeit;
  2. ismeri a gerendák, lemezek és héjak fogalmát és gyakorlati felhasználás szempontjából legfontosabb modelljeit;
  3. ismeri az általánosan anizotróp, ortotróp és izotróp anyag fogalmát;
  4. tudja, mivel foglalkozik a biomechanika és milyen részterületei vannak;
  5. ismeri a szemcsehalmazok viselkedésének sajátosságait és mikromechanikájának alapvető fogalmait (feszültségtenzorok, alakváltozástenzorok, váztenzorok),
  6. ismeri a diszkrételemes modellezés alapvető fogalmait és főbb számítási módszereit, valamint a módszer főbb építőmérnöki alkalmazási területeit (pl. falazott boltozatok, töredezett sziklatalajok),
  7. ismeri a falazott boltozatok legfontosabb típusait és ezek tipikus repedésképeit;
  8. ismeri a polimer-és fémhabok mechanikai modellezésének alapvető módszereit.
B. Skills
  1. képes megfelelő modellt választani gerendák, lemezek és héjak mechanikai viselkedésének leírására,
  2. képes a Wolf-törvény alapján megállapítani a csontépülés kitüntetett irányát,
  3. képes megfelelő diszkrételemes eljárást választani egy diszkrét rendszer állapotának modellezésére,
  4. képes a gyakoribb falazott boltozattípusokat és tipikus repedésképeiket felismerni,
  5. képes gondolatait logikusan felépített, érthető módon kifejezni,
  6. képes számítási feladatokat megbízhatóan, pontosan megoldani,
  7. képes tudományos publikációkban közölt vizsgálatok és eredmények megértésére, feldolgozására és értékelő jellegű bemutatására.
C. Attitudes
  1. törekszik a szilárdságtani számítások elméleti hátterének minél alaposabb értésére;
  2. az előadásokon aktív, hozzászólásaival és kérdéseivel segíti az adott téma körüljárását.
D. Autonomy and Responsibility
  1. felkészült a hibák felismerésére és javítására,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
2.3 Methods
Előadások, fakultatív jelleggel önálló feladatok egyéni vagy csoportmunkában történő megoldása, szakcikk feldolgozása szükség esetén oktatói segítséggel.
2.4 Course outline
Hét Előadások témaköre
1. A szilárdságtan története.
2. Szemcsehalmazok mikromechanikája.
3. Felületszerkezetek modellezésének alapjai.
4. Biomechanikai feladatok mérnöki modellezése.
5. Lágyszövetek biomechanikája.
6. Ortotróp szerkezeti anyagok.
7. Részösszefoglalás 1.
8. Falazott ívek és boltozatok.
9. A Diszkrét Elemek Módszere.
10. Kőhalmazok modellezése.
11. Polimer- és fémhabok mechanikája.
12. Mechanikai hibák a mérnöki gyakorlatban.
13. Megbízhatóságelmélet a mérnöki gyakorlatban.
14. Részösszefoglalás 2.

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
Tankönyv(ek):
  • Kaliszky S., Kurutzné Kovács M., Szilágyi Gy.: Szilárdságtan, 2000;
  • Gere – Goodno: Mechanics of Materials. Cengage Learning, 2015
2.6 Other information
A teljesítményértékelésen részt vevő hallgató a teljesítményértékelés ideje alatt külön engedély nélkül nem kommunikálhat másokkal, és nem lehet nála kommunikációra alkalmas elektronikus vagy egyéb eszköz bekapcsolt állapotban.
2.7 Consultation

Konzultációs időpontok: előzetes egyeztetés szerint (bagi.katalin@emk.bme.hu)

This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
  • A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés és egy fakultatív házi feladat alapján történik.
  • Az egyes zárthelyi dolgozatok időtartama 90 perc.
  • Az értékelések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.4; B.1-B.2, B.5-B.7; C.1-C.2;, D.1-D.2
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH2A.5-A.8; B.3-B.4, B.5-B.7; C.1-C.2; D.1-D.2
fakultatív feladat (részteljesítmény értékelés)HFB.5, B.7; C.1; D.1-D.2
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
JeleRészarány
ZH150%
ZH250%
HF20%
Összesen100%
3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
  • A jelenléti feltételeket teljesítő hallgatók eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
  • Az 50%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen.
  • A félévet az a hallgató teljesíti sikeresen, aki mindkét zárthelyit sikeresen teljesítette.
  • A végső eredményt a zárthelyi dolgozatok és a fakultatív feladat 3.3. pont szerinti Á súlyozott átlaga alapján számítjuk:
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80%<=Á
jó (4)70%<=Á<80%
közepes (3)60%<=Á<70%
elégséges (2)50%<=Á<60%
elégtelen (1)Á<50%
3.6 Retake and repeat
  • Mindkét zárthelyi dolgozat egyszer javítható vagy pótolható a félév elején kijelölt időpontban.
  • A zárthelyin és javításon vagy pótláson elért eredmények közül a jobb eredményt vesszük figyelembe.
  • A félév végén egy zárthelyiből második pótlási/javítási alkalmat vehet igénybe az a hallgató, akinek csak egy zárthelyi hiányzik (azaz a pótlások után egy zárthelyiből van sikeres eredménye).
  • A második pótlás eredménye a még sikertelen zárthelyi eredményét írja felül.
3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév
kontakt óra14×2=28
félévközi felkészülés az órákra12
felkészülés a teljesítményértékelésekre2×10=20
Összesen60
3.8 Effective date
1 September 2022
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak