Subject Datasheet

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Engineering geological risk assessment
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMDTV1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 3
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Ákos Török, DSc
beosztás Egyetemi tanár
email torok.akos@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geoinformatika-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények

PhD education program

1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések

The scope of this course is to familiarise students with the full range of geological hazards and risks, with a particular focus on problems or activities that may potentially be harmful to the population and damaging the built and natural environment. It presents the impact of geological processes on engineering facilities (unexpected and quantifiable geological risks).

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás

1.  how geological hazards appear and their expected effects

2.  understanding the catastrophes that have caused damage to the largest engineering facilities that has ever occurred on Earth

3.  knows major features in terms of geological risk

4.  prepares a written report (study) on the given topic with independent work

5.  gives a presentation on the given topic (oral report, at least 15 slides)

B. Képesség

1.  is able to characterize the main engineering geological risk factors

2.  is able to characterize the appearance of geological hazards and their forecasted effects

3.  is able to present examples of events that have caused disasters in the past

4.  is able to search for and interpret data from any field

5.  is able to collect geological and geomorphological data of any area based on both digital and paper-based data

6.  is able to process a given topic independently

7.  is able to present a given geological phenomenon in writing (study) and orally (lecture).

8.  knows and is able to apply the steps of the national disaster risk assessment process

C. Attitűd

1.  expands his knowledge by continuously acquiring knowledge

2.  open to the use of technology tools

3.  open to independent research work

4.  strives for accurate and error-free task solutions

5.  interested in geological processes

6.  open to expanding his field trip knowledge

D. Önállóság és felelősség

1.  the student will independently search for the previous data from the area assigned to him, available on the Internet and in printed form

2.  accepts well-founded critical comments with an open mind

3.  independently prepares a written paper presenting the geological and geomorphological characteristics of the assigned area and the disaster situation that has developed, and presents it to fellow students

4.  behaves responsibly during field trips, takes care of the physical integrity of both himself and his co-workers

2.3 Oktatási módszertan

Presenting the geological hazards and risks on the example of case studies

Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques, self-made assignment, field trip.
2.4 Részletes tárgyprogram
WeekTopics of lectures and/or exercise classes
1.Overview of the course topics, description of natural hazards, sources of danger that can be traced back to geological causes
2.

Main terminology, hazard, vulnerability, exposure and risk in earth sciences – individual project topics

3.

Geological hazard characterization

4.

Geological phenomenon and engineering geological hazards, differences and causes

5.

Seismic hazards and their main causes, engineering geological aspects of earthquakes

6.

Mass wasting and slope movements – main types

7.

Mining activity as a geological hazard

8.

Volcanic activity and their effects, hazardous volcanic eruption

9.

Impact of climate changes and weathering related engineering geological hazards

10.

Hydrogeological hazards and risks

11.

Vulnerability of geological environment

12.

Engineering geological hazard assessment techniques

13.

Case studies

14.

Presentation of student tasks – oral presentations


Classes are held for 14 weeks. The basic programme for the 14 weeks (week per 3 hours)

The exact daily schedule will only be known the beginning of the period of Classes (on the first week)


A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

a) Online materials

1.  Electronic notes presented on the site

2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

The instructors are available for consultation during their office hours, as advertised on the department website.

Special appointments can be requested via e-mail: torok.akos@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok

There is an oral exam.

3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Evaluation formAbbreviationAssessed learning outcomes
study + presentation on the assigned areaHWA.1-A.6; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.4
 oral exam E B.1-B.7; C.1-C.3, C.5; D.2-D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
AbbreviationScore
HW70%
E30%
Sum100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Participation in 100 % of on-site

3.5 Érdemjegy megállapítása
GradePoints (P)
excellent (5)85<=P
good (4)74<=P<84%
satisfactory (3)62<=P<73%
passed (2)50<=P<61%
failed (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás

1) There is no retake

3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
ActivityHours/semester
participation of on-site14x2=28
mid-semester preparation for lessons14x1=14
doing homework20
independent learning of designated written curriculum12
Sum74
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses