Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geodézia projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFA-IP
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktóra nélküli tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Laboratóriumi gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Takács Bence
beosztás Egyetemi docens
email takacs.bence@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geodézia specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Geodézia és térinformatika projektfeladat (BMEEODHAG41)
Gyenge előkövetelmény:
  • Felsőgeodézia (BMEEOAFAG44)
  • Mérnöki létesítmények geodéziája (BMEEOAFA-I2)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgatók több, egymáshoz lazán kapcsolódó, a geodézia mindennapi gyakorlása során jellemző feladatok feladatot oldanak meg. A tantárgy célja, hogy az előtanulmányok során megszerezett kompetenciákat a hallgatók önálló munkavégzés keretében mélyebben elsajátítsák, illetve, hogy az egyes tantárgyak közötti összefüggéseket megtapasztalják, megértsék.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. átlátja egy mérnöki létesítmény süllyedésvizsgálatának teljes folyamatát, azaz a mérések tervezését, végrehajtását, feldolgozását, kiegyenlítését, dokumentálását, stb.,
  2. érti a szélső pontosságú, mikrogeodéziai feladatok végrehajtásának lépéseit,
  3. átlátja a szélső pontosságú mérések feltételeit, igényeit és alkalmazási lehetőségeit,
  4. ismeri az emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó mérőállomások funkcióit (pl. automatikus célfelismerés, prizmakövetés),
  5. érti a mért pontokra történő felület illesztés matematikai alapjait.
B. Képesség
  1. rutinszerűen kezeli a digitális és optikai szabatos szintezőműszereket,
  2. képes egy szintezési hálózat kiegyenlítésére, képes a kiegyenlítés eredményeit értékelni, értelmezni,
  3. mozgásvizsgálati célú mérések eredményeit értelmezi, azaz a mérések alapján a mozgásokat számszerűsíti, a mozgásokat és mérési hibákat képes szétválasztani,
  4. szabadálláspont meghatározását tized mm-es pontossággal végzi laboratóriumi körülmények között, emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó mérőállomással,
  5. képes laboratóriumi körülmények között részletpontok szélső (tized mm) pontosságú meghatározására,
  6. célszoftverek segítségével képes a mért részletpontokra felületet illeszteni,
  7. falazat síklapúságának ellenőrzését mérőállomással, szabályos rácshálóban történő felméréssel végzi,
  8. képes a falazat síklapúságát pontfelhő alapján jellemezni,
  9. képes a falazat síklapúságát dokumentálni,
  10. összetett ingatlan-nyilvántartási célú geodéziai munkát végez,
  11. ingatlan-nyilvántartás és –értékbecslés tantárgyban elsajátított kompetenciákat valós ingatlan-nyilvántartási célú geodéziai feladatok megoldására alkalmazza,
  12. képes egy adott geodéziai feladat végrehajtását dokumentálni a kialakult szakmai gyakorlatnak és az elvárásoknak megfelelően.
C. Attitűd
  1. törekszik igényes, minőségi munkarészek, hibátlan rajzok elkészítésére,
  2. a projektfeladat konzultációja során a feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőktől,
  3. törekszik az optimális adatfeldolgozás elvének megértésére.
D. Önállóság és felelősség
  1. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. a műszaki leírásokat, összehasonlító dokumentációkat részben önállóan fogalmazza meg, részben a rendelkezésre álló, hasonló célú dokumentációkból állítja össze a saját feladatának sajátosságait figyelembe véve.
2.3 Oktatási módszertan
A hallgatók önállóan vagy kiscsoportban oldanak meg mérési, feldolgozási, számítási, dokumentálási feladatokat.Az egyes hallgatóknak kiadott feladatok célja és kiírása azonos, de a kiindulási adatok, a felmérendő terület, egyéb paraméterek hallgatónként eltérőek. Az oktatókkal történő rendszeres, legalább hetenként konzultáció ajánlott. A részfeladatok leadása elektronikusan történik az oktatási keretrendszerben, a leadott feladatokat az oktatók elektronikusan észrevételezik, a hallgatóknak a jelzett hiányosságokat javítani, pótolni kell.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1-4. Süllyedésvizsgálati feladat előkészítése, a mérések tervezése, a mérések végrehajtása, a mérések előfeldolgozása
5-7. Mikrogeodéziai mérések tervezése, előkészítése, hálózat ellenőrzése, a mérések végrehajtása, a mérések feldolgozása, pontossági elemzése
8-10. Falsík ellenőrzése, ehhez mérőállomással végzett szabályos rácshálóban, illetve lézerszkennerrel történő felmérés, illetve pontfelhő alapján a felület jellemzése
11-13. Összetett ingatlan-nyilvántartási célú geodéziai munka tervezése, végrehajtása, munkarészek elkészítése.
14. A kiválasztott feladat dokumentációjának összeállítása,véglegesítése

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) oktatási keretrendszerben található segédletek, útmutatók
b) alkalmazott műszerek és szoftverek kézikönyvei
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A mérések ütemezését a hallgatók egyénileg szervezik, intézik.
2) A mérésekhez, feldolgozásokhoz szükséges műszereket, számítógépeket, szoftvereket a tantárgy oktatását végző két tanszék biztosítja. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés)HF1A.1; B.1-B.3, B.12; C.1-C.3; D.1-D.3
2. házi feladat (részteljesítmény értékelés)HF2A.2-A.5; B.4-B.6, B.12; C.1-C.3; D.1-D.3
3. házi feladat (részteljesítmény értékelés)HF3A.4-A.5; B.6-B.9, B.12; C.1-C.3; D.1-D.3
4. házi feladat (részteljesítmény értékelés)HF4B.10-B.12; C.1-C.3; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Minden teljesítményértékelésre 1-5 osztályzatot adunk.
Jele Részarány
HF1 25%
HF2 25%
HF3 25%
HF4 25%
Összesen 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegymegszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató.A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok beadásának, valamint a pótlások határidejét a részletes ütemterv tartalmazza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
önálló ütemezés szerinti mérések, feldolgozások, házi feladatok elkészítése166
konzultációk14×1=14
Összesen180
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak