Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geodézia projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFA-IP
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktóra nélküli tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Takács Bence |
beosztás | Egyetemi docens |
takacs.bence@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geodézia specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Geodézia és térinformatika projektfeladat (BMEEODHAG41)
- Felsőgeodézia (BMEEOAFAG44)
- Mérnöki létesítmények geodéziája (BMEEOAFA-I2)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgatók több, egymáshoz lazán kapcsolódó, a geodézia mindennapi gyakorlása során jellemző feladatok feladatot oldanak meg. A tantárgy célja, hogy az előtanulmányok során megszerezett kompetenciákat a hallgatók önálló munkavégzés keretében mélyebben elsajátítsák, illetve, hogy az egyes tantárgyak közötti összefüggéseket megtapasztalják, megértsék.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- átlátja egy mérnöki létesítmény süllyedésvizsgálatának teljes folyamatát, azaz a mérések tervezését, végrehajtását, feldolgozását, kiegyenlítését, dokumentálását, stb.,
- érti a szélső pontosságú, mikrogeodéziai feladatok végrehajtásának lépéseit,
- átlátja a szélső pontosságú mérések feltételeit, igényeit és alkalmazási lehetőségeit,
- ismeri az emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó mérőállomások funkcióit (pl. automatikus célfelismerés, prizmakövetés),
- érti a mért pontokra történő felület illesztés matematikai alapjait.
B. Képesség
- rutinszerűen kezeli a digitális és optikai szabatos szintezőműszereket,
- képes egy szintezési hálózat kiegyenlítésére, képes a kiegyenlítés eredményeit értékelni, értelmezni,
- mozgásvizsgálati célú mérések eredményeit értelmezi, azaz a mérések alapján a mozgásokat számszerűsíti, a mozgásokat és mérési hibákat képes szétválasztani,
- szabadálláspont meghatározását tized mm-es pontossággal végzi laboratóriumi körülmények között, emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó mérőállomással,
- képes laboratóriumi körülmények között részletpontok szélső (tized mm) pontosságú meghatározására,
- célszoftverek segítségével képes a mért részletpontokra felületet illeszteni,
- falazat síklapúságának ellenőrzését mérőállomással, szabályos rácshálóban történő felméréssel végzi,
- képes a falazat síklapúságát pontfelhő alapján jellemezni,
- képes a falazat síklapúságát dokumentálni,
- összetett ingatlan-nyilvántartási célú geodéziai munkát végez,
- ingatlan-nyilvántartás és –értékbecslés tantárgyban elsajátított kompetenciákat valós ingatlan-nyilvántartási célú geodéziai feladatok megoldására alkalmazza,
- képes egy adott geodéziai feladat végrehajtását dokumentálni a kialakult szakmai gyakorlatnak és az elvárásoknak megfelelően.
C. Attitűd
- törekszik igényes, minőségi munkarészek, hibátlan rajzok elkészítésére,
- a projektfeladat konzultációja során a feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőktől,
- törekszik az optimális adatfeldolgozás elvének megértésére.
D. Önállóság és felelősség
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- a műszaki leírásokat, összehasonlító dokumentációkat részben önállóan fogalmazza meg, részben a rendelkezésre álló, hasonló célú dokumentációkból állítja össze a saját feladatának sajátosságait figyelembe véve.
2.3 Oktatási módszertan
A hallgatók önállóan vagy kiscsoportban oldanak meg mérési, feldolgozási, számítási, dokumentálási feladatokat.Az egyes hallgatóknak kiadott feladatok célja és kiírása azonos, de a kiindulási adatok, a felmérendő terület, egyéb paraméterek hallgatónként eltérőek. Az oktatókkal történő rendszeres, legalább hetenként konzultáció ajánlott. A részfeladatok leadása elektronikusan történik az oktatási keretrendszerben, a leadott feladatokat az oktatók elektronikusan észrevételezik, a hallgatóknak a jelzett hiányosságokat javítani, pótolni kell.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1-4. | Süllyedésvizsgálati feladat előkészítése, a mérések tervezése, a mérések végrehajtása, a mérések előfeldolgozása |
5-7. | Mikrogeodéziai mérések tervezése, előkészítése, hálózat ellenőrzése, a mérések végrehajtása, a mérések feldolgozása, pontossági elemzése |
8-10. | Falsík ellenőrzése, ehhez mérőállomással végzett szabályos rácshálóban, illetve lézerszkennerrel történő felmérés, illetve pontfelhő alapján a felület jellemzése |
11-13. | Összetett ingatlan-nyilvántartási célú geodéziai munka tervezése, végrehajtása, munkarészek elkészítése. |
14. | A kiválasztott feladat dokumentációjának összeállítása,véglegesítése |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) oktatási keretrendszerben található segédletek, útmutatók
b) alkalmazott műszerek és szoftverek kézikönyvei
b) alkalmazott műszerek és szoftverek kézikönyvei
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A mérések ütemezését a hallgatók egyénileg szervezik, intézik.
2) A mérésekhez, feldolgozásokhoz szükséges műszereket, számítógépeket, szoftvereket a tantárgy oktatását végző két tanszék biztosítja. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2) A mérésekhez, feldolgozásokhoz szükséges műszereket, számítógépeket, szoftvereket a tantárgy oktatását végző két tanszék biztosítja. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1; B.1-B.3, B.12; C.1-C.3; D.1-D.3 |
2. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF2 | A.2-A.5; B.4-B.6, B.12; C.1-C.3; D.1-D.3 |
3. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF3 | A.4-A.5; B.6-B.9, B.12; C.1-C.3; D.1-D.3 |
4. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF4 | B.10-B.12; C.1-C.3; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Minden teljesítményértékelésre 1-5 osztályzatot adunk.
Jele | Részarány |
HF1 | 25% |
HF2 | 25% |
HF3 | 25% |
HF4 | 25% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegymegszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató.A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok beadásának, valamint a pótlások határidejét a részletes ütemterv tartalmazza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
önálló ütemezés szerinti mérések, feldolgozások, házi feladatok elkészítése | 166 |
konzultációk | 14×1=14 |
Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak