Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Távérzékelés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTAG44
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Kugler Zsófia |
beosztás | Egyetemi docens |
kugler.zsofia@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geoinformatika-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Fotogrammetria és lézerszkennelés (BMEEOFTAG43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja áttekintést adni a képalkotó távérzékelési technológiákról, legújabb trendekről és alkalmazásairól. Az előadásokon a hallgatók megismerik a széles körben alkalmazott légi lézerszkennelési, műholdas távérzékelési szenzorok felépítését, technológiai jellemzőit, a végtermékeket és a jellemző alkalmazási területeket. A számítógépes laborgyakorlatokon a hallgatók légi lézerszkennelt pontfelhőkön és műholdképeken végeznek adatminősítési, feldolgozási és osztályozási feladatokat. Gyakorlaton elsajátított tudásuk alapján, feladatmegoldó képességek fejlesztésére, rövid, de egyénileg végrehajtandó távérzékelési feladatot kapnak, ahol önálló feldolgozással kell eljutni az adatbeszerzéstől a térképezési végtermék előállításáig.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik a légi lézerszkennerek felépítéséről, technológiai jellemzőiről.
- Áttekintéssel rendelkezik a műholdas távérzékelésiszenzorok felépítéséről, technológiai jellemzőiről.
- Áttekintéssel rendelkezik műholdas távérzékelés fizikai hátterével, adatok beszerzésével és alapvető fel-dolgozási eljárásaival.
- Áttekintéssel rendelkezik a légi lézerszkennelésfőbb alkalmazási területeiről.
- Áttekintéssel rendelkezik a műholdas távérzékelésfőbb alkalmazási területeiről.
- Tisztában van a légi lézerszkennelésiés távérzékelési technológiákalapvetőműszaki paramétereivel.
- Ismeri az alapvetőpontfelhőfeldolgozási, képkiértékelési és képfeldolgozási módszereket.
- Tisztában van a tanult adatfeldolgozási módszerekerőforrás igényeivel.
B. Képesség
- Alkalmazza az alapvető pontfelhő feldolgozási, képkiértékelési és képfeldolgozási módszereketelőfeldolgozott adatsorokon
- Képes pontfelhő szegmentálásiműveletek elvégzésére.
- Képes térképezési céllal műholdas adatbázisból, képfeldolgozási műveletek elvégzésével Földmegfigyelés témában geoadat létrehozására.
- Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbbtémaköreit.
C. Attitűd
- Törekszik pontos távérzékelési végtermékek készítésére.
- A házi feladatok elkészítése során önállóságra törekszik és oktatói segítséget csak a szükséges mértékben kér.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatokat.
- Munkáját érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további fel-adatvégzésébe.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és számítógépes laboratóriumi gyakorlatok. Teljesítményértékelés számítógépen megoldandó feladatokon keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Tárgy ismertető, előzetes ismeretfelmérés, pontfelhő kezelése táblázatkezelő és CAD rendszerben. |
2. | Távérzékelési helyzetkép, trendek. Pontfelhő feldolgozó környezetek alapjai. |
3. | Légi lézerszkennelés fizikai alapjai, légi lézerszkennerek. Pontfelhő szegmentálás. |
4. | Légi lézerszkennelés pontossága. Pontfelhő osztályozás. |
5. | Légi lézerszkennelés összehasonlítása más technológiákkal, repülési terv készítése. Komplex pontfelhő feldolgozás. |
6. | Részösszefoglalás. |
7. | Földmegfigyelő műholdas távérzékelés kezdetei, fizikai alapok, sugárzás, képalkotás, alkalmazások. Műholdas adatbázisok, adatnyerés, formátumok, adatbeolvasás. |
8. | Hordozó eszközök, keringési pályák, multispektrális távérzékelés. Képmegjelenítés, képkivágás, adattartalom, visszaverődések leképzése, képszeletelés. |
9. | Termális infravörös távérzékelés, hiperspektrális távérzékelés. Képfeldolgozás és térinformatika, eredmények megjelenítése. |
10. | Passzív mikrohullámú távérzékelés, geometria-, radiometriai torzulások. Geometriai torzulások, koordináta transzformáció, légköri torzítás javítása. |
11. | Multispekrális képfeldolgozás, transzformációk. Multispekrális transzformáció (convolution, ratio, NDVI, resolution merge). |
12. | Multispektrális képosztályozás, egyéni feldolgozása, feladatkonzultáció. |
13. | Radarszenzorok és adatfeldolgozás |
14. | Részösszefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Jegyzetek:
- Lovas –Berényi -Barsi: Lézerszkennelés, TercKiadó, 2012.
- Winkler Gusztáv: Információgyűjtő módszerek a távérzékelésben, 2002 Műegyetem kiadó, Budapest
- Lillasand T. M., Kiefer R. W., Chipman W. J. : Remote Sensing and Interpretation , John Wiley and Sons, Inc., 2007
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatokon az oktató engedélyével saját laptop használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben a gyakorlatvezetőkkel egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kétzárthelyi dolgozat és két házi feladatalapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1, A.4, A.6-A.8 |
1. házi feladat(részteljesítmény értékelés) | HF1 | B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.2-A.3, A.5-A.8 |
1. házi feladat(részteljesítmény értékelés) | HF2 | B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 30% |
HF1 | 20% |
ZH2 | 30% |
HF2 | 20% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban –első alkalommal –díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
2) Amennyiben az 1)pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy –szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett –második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletettehet a pótlási időszakban.
2) Amennyiben az 1)pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy –szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett –második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletettehet a pótlási időszakban.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×5=10 |
Házi feladatok elkészítése | 2×20=40 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. június 15.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak