Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geoinformatikai programozás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTA-L2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Laboratóriumi gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Koppányi Zoltán
beosztás Egyetemi docens
email koppanyi.zoltan@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Térinformatikai specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Építőmérnöki informatika (BMEEOFTAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A Python nyelv az egyik legnépszerűbb programozási nyelvvé vált napjainkra, köszönhetően annak, hogy számos célra használható. A térinformatika és térképezés világában fejlesztő eszközként felhasználható például mindennapi térképezési/mérnöki problémák gyors megoldására, azok automatizálására, térinformatikai webes rendszerek back-end fejlesztésére, térinformatikai szoftverekhez való komponens fejlesztésre, vagy akár gépi tanulási feladatokra. A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek számos térinformatikai és térképezési probléma Pythonban történő megoldására, továbbá, hogy a tantárgy elvégzését követően, önállóan képesek legyenek tovább mélyíteni Python ismereteiket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri a Python nyelv alapvető elemeit.
  2. Tisztában van a tanult térinformatikai rendszerek eljárásaival, adatmodelljeivel, használati módjaival.
  3. ismeri a tipikus térinformatikai folyamatokat, műszaki technológiákat.
  4. Áttekintéssel rendelkezik a jelenlegi térinformatikai eljárások lehetőségeivel, bővítési elvárásaival.
B. Képesség
  1. Képes alapvető Python nyelvű kód létrehozására, tesztelésére és futtatására.
  2. Alkalmazza a megismert Python nyelvi eszközöket és térinformatikai ismereteit.
  3. Az adott feladat megoldásához képes rendszert tervezni, annak eljárásait kidolgozni, tesztelni és lefuttatni.
  4. Szakkifejezések helyes használatával, lényegre törően képes a tárgy témaköreiben írásban és szóban kommunikálni.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Törekszik a pontos és hibamentes információs termék elkészítésére.
  3. Az órákra időben és felkészülten érkezik, hogy a kiadott feladatokra előkészülhessen.
  4. Az órai feladat megoldása során az elvégzéshez szükséges mértékben kér segítséget az oktatótól.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az órai és a házi feladatokat.
  2. Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott észrevételeket elfogadja, beépíti a további feladatvégzésbe.
  3. Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és gyakorlatok számítógépes környezetben. Teljesítményértékelés zárthelyi dolgozat és házi feladat megoldásán keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Adatszerkezetek Pythonban II.
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Tárgy bemutatás, a Python programozási nyelv, Colab bemutatása, Hello World!
2.Colab környezet, elemi adattípusok
3.Függvények, elágazások
4.Adatszerkezetek Pythonban I.
5.Adatszerkezetek Pythonban II.
6.Bevezetés a numpy könyvtárba
7.Bevezetés a numpy könyvtárba
8.Bevezetés a matplotlib könyvtárba; forgatások síkon és térben;
9.Interpolációs és regressziós feladatok scipy segítségével
10.Geodéziai transzformációk Pythonban
11.Geovizualizáció I
12.Geovizualizáció II
13.Geoprocesszing
14.Házifeladat konzultáció

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező.
A hallgatók saját számítógépet előzetes egyeztetés után használhatnak.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a házi feladat, ellenőrző és a zárthelyi dolgozat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Házi feladatHFA.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3
Ellenőrző dolgozatEDA.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3
Zárthelyi dolgozatZHA.1, A.3; B.1-B.4; C.2-C.3; D.1
Aktív részvételAA.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.2-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HF40%
5 ED20%
ZH30%
A10%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85 <= P
jó (4)75 <= P < 85
közepes (3)60 <= P < 75
elégséges (2)50 <= P < 60
elégtelen (1)P < 50
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt órákon14×2=28
házi feladat elkészítése25
felkészülés a ellenőrző dolgozatokra15
felkészülés a zárthelyi dolgozatra22
Összesen90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak