Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geoinformatikai programozás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTA-L2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Koppányi Zoltán |
beosztás | Egyetemi docens |
koppanyi.zoltan@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Térinformatikai specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Építőmérnöki informatika (BMEEOFTAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A Python nyelv az egyik legnépszerűbb programozási nyelvvé vált napjainkra, köszönhetően annak, hogy számos célra használható. A térinformatika és térképezés világában fejlesztő eszközként felhasználható például mindennapi térképezési/mérnöki problémák gyors megoldására, azok automatizálására, térinformatikai webes rendszerek back-end fejlesztésére, térinformatikai szoftverekhez való komponens fejlesztésre, vagy akár gépi tanulási feladatokra. A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek számos térinformatikai és térképezési probléma Pythonban történő megoldására, továbbá, hogy a tantárgy elvégzését követően, önállóan képesek legyenek tovább mélyíteni Python ismereteiket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a Python nyelv alapvető elemeit.
- Tisztában van a tanult térinformatikai rendszerek eljárásaival, adatmodelljeivel, használati módjaival.
- ismeri a tipikus térinformatikai folyamatokat, műszaki technológiákat.
- Áttekintéssel rendelkezik a jelenlegi térinformatikai eljárások lehetőségeivel, bővítési elvárásaival.
B. Képesség
- Képes alapvető Python nyelvű kód létrehozására, tesztelésére és futtatására.
- Alkalmazza a megismert Python nyelvi eszközöket és térinformatikai ismereteit.
- Az adott feladat megoldásához képes rendszert tervezni, annak eljárásait kidolgozni, tesztelni és lefuttatni.
- Szakkifejezések helyes használatával, lényegre törően képes a tárgy témaköreiben írásban és szóban kommunikálni.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik a pontos és hibamentes információs termék elkészítésére.
- Az órákra időben és felkészülten érkezik, hogy a kiadott feladatokra előkészülhessen.
- Az órai feladat megoldása során az elvégzéshez szükséges mértékben kér segítséget az oktatótól.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az órai és a házi feladatokat.
- Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott észrevételeket elfogadja, beépíti a további feladatvégzésbe.
- Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és gyakorlatok számítógépes környezetben. Teljesítményértékelés zárthelyi dolgozat és házi feladat megoldásán keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Adatszerkezetek Pythonban II.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Tárgy bemutatás, a Python programozási nyelv, Colab bemutatása, Hello World! |
2. | Colab környezet, elemi adattípusok |
3. | Függvények, elágazások |
4. | Adatszerkezetek Pythonban I. |
5. | Adatszerkezetek Pythonban II. |
6. | Bevezetés a numpy könyvtárba |
7. | Bevezetés a numpy könyvtárba |
8. | Bevezetés a matplotlib könyvtárba; forgatások síkon és térben; |
9. | Interpolációs és regressziós feladatok scipy segítségével |
10. | Geodéziai transzformációk Pythonban |
11. | Geovizualizáció I |
12. | Geovizualizáció II |
13. | Geoprocesszing |
14. | Házifeladat konzultáció |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező.
A hallgatók saját számítógépet előzetes egyeztetés után használhatnak.
A hallgatók saját számítógépet előzetes egyeztetés után használhatnak.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a házi feladat, ellenőrző és a zárthelyi dolgozat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Házi feladat | HF | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3 |
Ellenőrző dolgozat | ED | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3 |
Zárthelyi dolgozat | ZH | A.1, A.3; B.1-B.4; C.2-C.3; D.1 |
Aktív részvétel | A | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.2-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 40% |
5 ED | 20% |
ZH | 30% |
A | 10% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85 <= P |
jó (4) | 75 <= P < 85 |
közepes (3) | 60 <= P < 75 |
elégséges (2) | 50 <= P < 60 |
elégtelen (1) | P < 50 |
3.6 Javítás és pótlás
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt órákon | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 25 |
felkészülés a ellenőrző dolgozatokra | 15 |
felkészülés a zárthelyi dolgozatra | 22 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak