Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építmény-információs rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTBI3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
12
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Somogyi József Árpád
beosztás Adjunktus
email somogyi.arpad@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. február 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja alapvető áttekintést adni a BIM rendszerek felépítéséről, és azok alkalmazási területeiről. A hallgatók a gyakorlatokon elsajátíthatják azokat a modellezési megoldásokat és hozzájuk tartozó parancsokat, amelyek lehetővé teszik a BIM rendszerek létrehozását. A kurzus során külön tárgyalásra kerülnek a tervek publikálása, konszignációk készítése, az ütközésvizsgálatok, energetikai számítások, idő- és térbeli kimutatások végrehajtásának lehetőségei. A tárgy célja, hogy a hallgatók átlássák a BIM rendszerek képességeit, lehetőségeit és az általuk kiszolgált alkalmazásokat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri az építmény-információs modellezés és menedzsment szemléletének alapvető építőmérnöki vonatkozásait.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a BIM rendszerek főbb alkalmazási területeiről.
  3. Ismeri a BIM rendszerek felépülésének általános kialakítási elvét.
  4. Ismeri a BIM környezetek főbb modellezési lehetőségeit.
  5. Ismeri a BIM rendszerekben elérhető megírások és jelölések rendszerét.
  6. Ismeri a BIM rendszerek publikálási lehetőségeit.
  7. Ismeri a BIM rendszerekben elérhető kimutatási lehetőségeket.
  8. Ismeri a BIM rendszerekben elérhető elemzési funkciókat.
  9. Tisztában van a BIM rendszerek határaival, korlátaival.
B. Képesség
  1. Képes projekt szinten átlátni a BIM modellezési feladatokat.
  2. Képes alapvető modellezési lépeseket alkalmazva építőmérnöki objektumok megalkotására.
  3. Képes egyszerű parametrikus objektumokat létrehozni.
  4. Képes a különböző szakágakhoz kacsolódó információkat fogadni és beépíteni egy egyéges modellbe.
  5. Képes csapatmunkában dolgozni.
  6. Képes síkbeli tervanyagok előállítására
C. Attitűd
  1. Törekszik pontos szerkesztések és hibátlan modellek készítésére.
  2. Nyitott a BIM rendszerek adta lehetőségek elsajátítására
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatok megvalósítását.
  2. Munkáját érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
2.3 Oktatási módszertan
Számítógépes laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban. Teljesítményértékelés önállóan végrehajtott házifeladatokon keresztül, folyamatos feladatbemutatás keretében.
2.4 Részletes tárgyprogram
AlkalomElőadások és gyakorlatok témaköre
1. 2. 3.BIM környezet bemutatása,
ismerkedés a programmal,
alapvető beállítások, és modellezési lehetőségek.
Alapvető adatforrások kezelésének lehetőségeinek megismerése
Koordinátarendszer kezelés,
terepmodell megalkotása és koncepcionális modell létrehozása
Modellezési alapműveletek elsajátítása
Vasbeton csarnok modell megalkotása
Ütközésvizsgálat
4.Mennyiségszámítás,
költségvetéskészítés
Idő- és térbeli organizáció
Energetika
Dokumentáció

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tárgy honlapjáról elérhető segédanyagok, jegyzetek.
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatokon az oktató engedélyével saját laptop használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Az érintett tanszékek honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben a gyakorlatvezetőkkel egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) - modellezésHF1A.1-A.4, A.9; B.1-B.3; C.1-C.2; D.1-D.2
2. házi feladat (részteljesítmény értékelés) - elemzés és dokumentálásHF2A.5-A.9; B.4-B.6; C.1-C.2; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HF140%
HF260%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő házi feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató. A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján számított pontszám szerint kerül kialakításra az alábbi táblázat szerint:
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)90<=P
jó (4)80<=P<90%
közepes (3)70<=P<80%
elégséges (2)50<=P<70%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok beadásának, valamint a pótlások határidejét az aktuális feladatkiírása tartalmazza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon34
félévközi készülés a gyakorlatokra20
önálló tananyagfeldolgozás186
felkészülés a teljesítményértékelésekre120
Összesen360
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév