Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Minőségbiztosítás a geodéziában
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFA-L3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Takács Bence |
beosztás | Egyetemi docens |
takacs.bence@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geodézia és térinformatika specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Geodézia és térinformatika projektfeladat (BMEEODHAG41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. február 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy keretében a hallgatók megismerik a mérés és minőségügy alapfogalmait, magyarországi és nemzetközi szabályozását, szervezeti és intézményi rendszerét. Megértik a napi gyakorlatban szükséges jogszabályok, szakmai szabályzatok, szabványok és egyéb dokumentumok alkalmazásának módját, ezekről áttekintő képet kapnak. Az előtanulmányok során megszerzett kompetenciákat a minőségügy szempontjából újra tárgyalják és rendszerezik. A tananyagban szereplő, több, a való életből vett feladaton keresztül sajátítják el az egyes geodéziai feladatok végrehajtásának és dokumentálásának minőségügyi szempontból lényeges vonatkozásait.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik a mérés és minőségügy magyarországi és nemzetközi szabályozásáról, szervezeti és intézményi rendszeréről,
- átlátja a szabványosítás folyamatát, a szabványok alkalmazásának módját,
- tisztában van az akkreditáció fogalmával, átlátja a kalibráló laboratóriumok akkreditálásának folyamatát,
- érti a kalibráció fogalmát, különbséget tud tenni a kalibráció és a hitelesítés között,
- áttekintéssel rendelkezik a geodéziában a minőségi követelmények előírásmódjával, több példán keresztül ezeket be tudja mutatni,
- átlátja a mérnöki létesítmények kivitelezés és műszaki ellenőrzése során alkalmazott geodéziai módszereket,
- tájékozott a digitális térképek minőségével kapcsolatos jellemzőkről, ezek okairól és hatásairól,
- tájékozott a geodéziai műszerek kalibrálása terén.
B. Képesség
- képes geodéziai műszerek libelláinak vizsgálatára és igazítására,
- a mérőállomások beépített programját használva saját maga is el tudja végezni a műszerek vizsgálatát, valamint egyes szabályos műszerhibák értékének meghatározását és beállítását,
- képes a szintezőműszerek vizsgálatára,
- optikai vetítőműszert (pl. PZL) kezel,
- oktatói segítséggel falazat egyenességét, síklapúságát vizsgálja,
- vonalas létesítmény térbeli kitűzését és geometriai minősítését mérőállomások célprogramjával végzi.
C. Attitűd
- törekszik a gyakorlatok végrehajtásához szükséges geodéziai műszerek használatának elsajátítására,
- fontosnak tartja a geodéziai műszerek rendszeres ellenőrzését, szabályozását,
- elfogadja a szakmai szabályzatok alkalmazásának jelentőségét,
- felismeri a jogszabályokban, szakmai szabályzatokban megfogalmazott elvek létjogosultságát, összefüggéseit műszaki és egyéb szempontokkal.
D. Önállóság és felelősség
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- a mérések értékelését tartalmazó szakvéleményt, dokumentációt önállóan fogalmazza meg.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és alapvetően műszeres gyakorlatok. A gyakorlatok során több, az életben is gyakran előforduló feladatot oldanak meg a hallgatók kis csoportban, oktatói segítséggel. A mérések feldolgozását is közösen végezzük, az eredmények értékelése, dokumentálása már önálló munka keretében történik.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A minőségi követelmények előírásmódjai. Példák a geodéziából. |
2. | Libellák vizsgálata és igazítása |
3. | Mérőállomások és szintezőműszerek vizsgálata |
4. | Aszfaltburkolat geometriai minősítése |
5. | Falazat síklapúságának vizsgálata |
6. | Mérnöki létesítmények geometriájának ellenőrzése pontfelhő technikákkal |
7. | Lépcsőház függőleges belső terének ellenőrzése |
8. | Digitális térképekre vonatkozó minőségi követelmények |
9. | A minőségügy és a mérésügy jogi és szervezeti szabályozása, szervezeti és intézményi rendszere |
10. | Szabványosítás, szakterületi szabványok |
11. | Mérnökgeodéziai tevékenység szabályozása |
12. | Geodéziai műszaki ellenőrzés |
13. | Akkreditáció, kalibráció, hitelesítés. |
14. | Geodéziai műszerek kalibrálása |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- oktatási keretrendszerben található segédletek és a gyakorlatokra felkészülést segítő on-line tesztek
- M.2. Tervezési segédlet (http://mmk-ggt.hu/m2/M2_2011_06_12.pdf)
- szakterületi jogszabályok, szabványok, szabályzatok
- Dr. Busics Gy.-Dr. Kiss A.-Dr. Forgács Z.: Minőségbiztosítás a kataszteri térképkészítésben. Mérnöktovábbképző jegyzet SE FFFK 1998.
- Építési műszaki ellenőrök kézikönyve, TERC Kft. Bp. 2001.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival email-ben egyeztetve
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésekét két ellenőrző dolgozat, egy házi feladat, valamint szóbeli vizsga alapján történik. A szóbeli vizsgarész minimum 50%-os teljesítmény esetén sikeres.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. ellenőrző dolgozat (szintfelmérő értékelés) | ED1 | A.5-A.6 |
2. ellenőrző dolgozat(szintfelmérő értékelés) | ED2 | A.7 |
házi feladat(részteljesítmény értékelés) | HF | B.1-B.6; C.1-C.2; D.1-D.2 |
szóbeli vizsga (összegző teljesítmény-értékelés) | V | A.1-A.8; B.1-B.6; C.3-C.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ED1 | 10% |
ED2 | 10% |
HF | 20% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Mindkét ED legalább 50 %-os teljesítése.
A házi feladat legalább elégséges szinten történő elkészítése.
A házi feladat legalább elégséges szinten történő elkészítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok beadásának határideje a szorgalmi időszak vége.
A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontaktórákon | 3×14=42 |
félévközi készülés az ellenőrző dolgozatokra | 2×3=6 |
házi feladat elkészítése | 16 |
vizsgafelkészülés | 56 |
Összesen | 120 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév