Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Fotogrammetria és lézerszkennelés
1.2 Code
BMEEOFTAG43
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
Lab 2
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
4
1.7 Coordinator
name Dr. Barsi Árpád
academic rank Professor
email barsi.arpad@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Photogrammetry and Geoinformatics
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
-
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
5 February 2020

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tárgy célja áttekintést adni a fotogrammetriai és földi lézerszkennelési technológiákról, tren-dekről. Az előadásokon a hallgatók megismerik a széles körben alkalmazott légi fotogrammetriai, közel-fotogrammetriai, drón-fotogrammetriai szenzorok és földi lézerszkennerek felépítését, technológiai jellemzőit, a végtermékeket és a jellemző alkalmazási területeket. A számítógépes laborgyakorlatokon a hallgatók légi és földi fényképeken és földi lézerszkennelt pontfelhőkön végeznek adatminősítési, kiértékelési és modellezési feladatokat.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. Áttekintéssel rendelkezik a légi-, földi- és drón-fotogrammetriai szenzorok felépítéséről, technológiai jel-lemzőiről.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a földi lézerszkennerek felépítéséről, technológiai jellemzőiről.
  3. Áttekintéssel rendelkezik a fotogrammetria főbb alkalmazási területeiről.
  4. Áttekintéssel rendelkezik a földi lézerszkennelés főbb alkalmazási területeiről.
  5. Tisztában van a fotogrammetriai technológiák alapvető műszaki paramétereivel.
  6. Tisztában van a földi lézerszkennelés alapvető műszaki paramétereivel.
  7. Ismeri az alapvető képkiértékelési módszereket.
  8. Ismeri az alapvető pontfelhő feldolgozási módszereket.
  9. Tisztában van a tanult adatfeldolgozási módszerek erőforrás igényeivel.
B. Skills
  1. Alkalmazza az alapvető képkiértékelési módszereket előfeldolgozott adatsorokon.
  2. Képes nyers lézerszkennelt adatsorok előzetes feldolgozására, transzformációjára.
  3. Egyszerű vektoros termékeket állít elő lézerszkennelt pontfelhőből.
  4. Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
C. Attitudes
  1. Törekszik pontos fotogrammetriai végtermékek készítésére.
  2. Törekszik pontos földi lézerszkennelési végtermékek készítésére.
  3. A házi feladatok elvégzése során önállóságra törekszik, oktatója támogatását a szükséges mértékben veszi igénybe.
D. Autonomy and Responsibility
  1. Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatokat.
  2. Munkájára vonatkozó érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
2.3 Methods
Előadások és számítógépes laboratóriumi gyakorlatok. Teljesítményértékelés számítógépen meg-oldandó feladatokon keresztül.
2.4 Course outline
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. A fotogrammetria célja, története, alapvető geometriai transzformációk, centrális vetítés
2. A digitális jellemzői, képalkotási folyamat, képszűrések
3. Légifényképező repülés és tájékozások
4. Légiháromszögelés, kiértékelési eljárások, képátalakítások
5. A képkészítés alapjai, fotográfia
6. Hálózat tervezés és kamera kalibráció
7. Szerkezetvizsgálatok fotogrammetriával
8. Képfeldolgozás automatizálása
9. Részösszefoglalás
10. Földi lézerszkennelés alapjai, földi lézerszkennerek.
11. Földi lézerszkennelt adatok feldolgozás, mintaterület szkennelése.
12. Földi lézerszkennelt pontfelhők összeillesztése, előfeldolgozása.
13. Vektoros termékek előállítása pontfelhőből.
14. Részösszefoglalás

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
  1. Lovas – Berényi - Barsi: Lézerszkennelés, Terc Kiadó, 2012.
2.6 Other information
A gyakorlatokon az oktató engedélyével saját laptop használható.
2.7 Consultation

Konzultációs időpontok:

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben a gyakorlatvezetőkkel egyeztetve.

This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, három házi feladat és szóbeli vizsga alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1, A.3, A.5, A.7, A.9; B.4
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) HF1 B.1; C.1, C.3; D.1-D.2
2. házi feladat (részteljesítmény értékelés) HF2 B.1; C.1, C.3; D.1-D.2
3. házi feladat (részteljesítmény értékelés) HF3 A.8-A.9; B.2-B.3; C.2-C.3; D.1-D.2
szóbeli vizsga V A.1-A.9; B.4

The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele Részarány
ZH1 20%
HF1 5%
HF2 5%
HF3 20%
Szorgalmi időszakban összesen 50%
V 50%
Összesen 100%
A zárthelyi és a házi feladat elégtelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
3.4 Requirements and validity of signature
Az aláírás megszerzésének feltétele a jelenléti követelmények teljesítése és a félévközi számonké-rések 3.3 pont szerinti minimális teljesítése.
3.5 Grading system
Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 80<=P
jó (4) 70<=P<80%
közepes (3) 60<=P<70%
elégséges (2) 50<=P<60%
elégtelen (1) P<50%
3.6 Retake and repeat
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző ér-demjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 Estimated workload
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra 14×1=14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
Házi feladatok elkészítése 5+5+30=40
Összesen 120
3.8 Effective date
5 February 2020
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév