Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Fotogrammetria és lézerszkennelés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTAG43
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Laboratóriumi gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Barsi Árpád
beosztás Egyetemi tanár
email barsi.arpad@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geoinformatika-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja áttekintést adni a fotogrammetriai és földi lézerszkennelési technológiákról, tren-dekről. Az előadásokon a hallgatók megismerik a széles körben alkalmazott légi fotogrammetriai, közel-fotogrammetriai, drón-fotogrammetriai szenzorok és földi lézerszkennerek felépítését, technológiai jellemzőit, a végtermékeket és a jellemző alkalmazási területeket. A számítógépes laborgyakorlatokon a hallgatók légi és földi fényképeken és földi lézerszkennelt pontfelhőkön végeznek adatminősítési, kiértékelési és modellezési feladatokat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Áttekintéssel rendelkezik a légi-, földi- és drón-fotogrammetriai szenzorok felépítéséről, technológiai jel-lemzőiről.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a földi lézerszkennerek felépítéséről, technológiai jellemzőiről.
  3. Áttekintéssel rendelkezik a fotogrammetria főbb alkalmazási területeiről.
  4. Áttekintéssel rendelkezik a földi lézerszkennelés főbb alkalmazási területeiről.
  5. Tisztában van a fotogrammetriai technológiák alapvető műszaki paramétereivel.
  6. Tisztában van a földi lézerszkennelés alapvető műszaki paramétereivel.
  7. Ismeri az alapvető képkiértékelési módszereket.
  8. Ismeri az alapvető pontfelhő feldolgozási módszereket.
  9. Tisztában van a tanult adatfeldolgozási módszerek erőforrás igényeivel.
B. Képesség
  1. Alkalmazza az alapvető képkiértékelési módszereket előfeldolgozott adatsorokon.
  2. Képes nyers lézerszkennelt adatsorok előzetes feldolgozására, transzformációjára.
  3. Egyszerű vektoros termékeket állít elő lézerszkennelt pontfelhőből.
  4. Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
C. Attitűd
  1. Törekszik pontos fotogrammetriai végtermékek készítésére.
  2. Törekszik pontos földi lézerszkennelési végtermékek készítésére.
  3. A házi feladatok elvégzése során önállóságra törekszik, oktatója támogatását a szükséges mértékben veszi igénybe.
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatokat.
  2. Munkájára vonatkozó érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és számítógépes laboratóriumi gyakorlatok. Teljesítményértékelés számítógépen meg-oldandó feladatokon keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. A fotogrammetria célja, története, alapvető geometriai transzformációk, centrális vetítés
2. A digitális jellemzői, képalkotási folyamat, képszűrések
3. Légifényképező repülés és tájékozások
4. Légiháromszögelés, kiértékelési eljárások, képátalakítások
5. A képkészítés alapjai, fotográfia
6. Hálózat tervezés és kamera kalibráció
7. Szerkezetvizsgálatok fotogrammetriával
8. Képfeldolgozás automatizálása
9. Részösszefoglalás
10. Földi lézerszkennelés alapjai, földi lézerszkennerek.
11. Földi lézerszkennelt adatok feldolgozás, mintaterület szkennelése.
12. Földi lézerszkennelt pontfelhők összeillesztése, előfeldolgozása.
13. Vektoros termékek előállítása pontfelhőből.
14. Részösszefoglalás

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  1. Lovas – Berényi - Barsi: Lézerszkennelés, Terc Kiadó, 2012.
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatokon az oktató engedélyével saját laptop használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben a gyakorlatvezetőkkel egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, három házi feladat és szóbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1, A.3, A.5, A.7, A.9; B.4
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) HF1 B.1; C.1, C.3; D.1-D.2
2. házi feladat (részteljesítmény értékelés) HF2 B.1; C.1, C.3; D.1-D.2
3. házi feladat (részteljesítmény értékelés) HF3 A.8-A.9; B.2-B.3; C.2-C.3; D.1-D.2
szóbeli vizsga V A.1-A.9; B.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
ZH1 20%
HF1 5%
HF2 5%
HF3 20%
Szorgalmi időszakban összesen 50%
V 50%
Összesen 100%
A zárthelyi és a házi feladat elégtelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a jelenléti követelmények teljesítése és a félévközi számonké-rések 3.3 pont szerinti minimális teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 80<=P
jó (4) 70<=P<80%
közepes (3) 60<=P<70%
elégséges (2) 50<=P<60%
elégtelen (1) P<50%
3.6 Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző ér-demjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra 14×1=14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
Házi feladatok elkészítése 5+5+30=40
Összesen 120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév