Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Topográfia
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTAG45
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Laboratóriumi gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Juhász Attila
beosztás Egyetemi docens
email juhasz.attila@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Térinformatika (BMEEOFTAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja a topográfia és a térképkészítés lépéseinek bemutatása a földmérő és térinformatika ágazatos hallgatók számára. A tárgy keretein belül a hallgatók megismerkednek a topográfiai szemlélettel, a hagyományos és a digitális térképezés lépéseivel, a térképek alkotóelmeivel és a térkép sokszorosításának folyamatával. A tematika kiemelt részét képezik a magassági adatok, a digitális domborzatmodellezés és az interpolációs eljárások. A tárgy gyakorlatai során, a hallgatók mintafeladatok végrehajtásán keresztül ismerik meg a térképezés egyes részfeladatait.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a térképezés általánosan használt fogalomrendszerét,
  2. ismeri a térképi generalizálás lépéseit,
  3. ismeri a digitális térképi adatbázisokat és kapcsolatukat a térinformatikával
  4. ismeri a térkép sokszorosítási eljárásokat,
  5. ismeri a digitális domborzatmodellezés alapfogalmait, adatgyűjtési eljárásait
  6. ismeri a domborzatmodellezésben használt interpolációs eljárásokat,
  7. ismeri a webes térképezés alapfogalmait és eljárásait,
B. Képesség
  1. képes a térképezéshez szükséges absztrakció végrehajtására,
  2. képes egyszerűbb térképi tervezést, szerkesztést végrehajtani,
  3. képes a generalizálási lépéseket megfelelően alkalmazni,
  4. képes szintvonal szerkesztésére,
  5. képes digitális domborzatmodell előállítására,
  6. alkalmas a domborzatmodellek segítségével elemzések végrehajtására,
  7. képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
  1. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  2. törekszik a térképezéshez és a domborzatmodellezéshez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  3. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a térképezési és domborzatmodellezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, terepi és számítógépes labor gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. A topográfiai térképezés alapjai. A térképek osztályozása. A magyar topográfiai térképezés története.
2. A térképek elemei (síkrajz, névrajz, domborzatrajz). Tipográfiai alapismeretek. Térkép-tervezés, szerkesztés.
3. A térképi generalizálás. A jelkulcsos ábrázolás.
4. A topográfiai célú felmérési technológiák, adatgyűjtési eljárások.
5. A hagyományos térképészeti technológia áttekintése a próbanyomat előállításáig . Látogatás az ELTE Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszékén.
6. Domborzattan. Magassági adatok forrásai.
7. A digitális térkép fogalma. A digitális térkép adatmodellje, a modellezés folyamata. A kétszintű adatmodell.
8. Digitális domborzatmodell. A felületmodellezés stratégiái.
9. Interpolációs eljárások I.
10. Interpolációs eljárások II.
11. A digitális térképészet hardver, szoftver komponensei. Adatformátumok.
12. Webes térképezés.
13. Térképfelújítás. Környezetvizsgálat, objektumrekonstrukció különböző méretarányokban.
14. Áttekintés.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
  1. Mélykúti G. : Topográfia. Tankönyv
b) Letölthető anyagok : https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=99
  1. Elektronikus jegyzet:
    Juhász A.: Földfelszín modellezés. Elektronikus egyetemi jegyzet
    Mélykúti G.: Topográfiai adatbázisok. (HEFOP) Elektronikus egyetemi jegyzet
  2. Segédlet:
    Juhász A.:3D felületmodellezés és elemzés ArcGIS segítségével
2.6 Egyéb tudnivalók
A hallgatók előzetes egyeztetés után a gyakorlatokon saját számítógépet használhatnak
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: juhasz.attila@epito.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy szóbeli vizsga, egy 90 perces zárthelyi dolgozat és négy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1-A.6; C.3
1.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF1 A.1-A.2; B.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.2
2.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF2 A.1-A.3; B.1-B.4; C.1-C.3; D.1-D.2
3.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF3 A.5-A.6; B.5-B.6; C.1-C.3; D.1-D.2
4.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) HF4 A.5-A.6; B.5-B.6; C.1-C.3; D.1-D.2
szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) V A.1-A.7; B.7

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
ZH1 30%
HF1 5%
HF2 5%
HF3 5%
HF4 5%
Szorgalmi időszakban összesen 50%
V 50%
Összesen 100%
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a félévközi számonkérések közül a jobb eredményét vesszük figyelembe a félévközi eredménynél.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A végső érdemjegyet a zárthelyi dolgozat, a házi feladatok és az írásbeli vizsga 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 80<=P
jó (4) 70<=P<80%
közepes (3) 60<=P<70%
elégséges (2) 50<=P<60%
elégtelen (1) P<50%
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
2) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×3=42
félévközi készülés a gyakorlatokra 14×1=14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
házi feladat elkészítése 16
vizsgafelkészülés 8
Összesen 90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév