Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Hídkatasztrófák
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSAV53
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr- Kövesdi Balázs Géza |
beosztás | Egyetemi docens |
kovesdi.balazs@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Hidak és infrastruktúra szerkezetek (BMEEOHSAS43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a hidakon (elsősorban acél és öszvérhidakon) bekövetkezett példaértékű katasztrófák előzményeinek, lefolyásának és tanulságainak bemutatása. Foglalkozik a hídszerkezetek statikai viselkedésével, a teherbírás elvesztésének lehetséges okaival, majd megtörtént példákon bemutatja az építés, a mindennapi szolgálat, a fenntartás és a bontás lehetséges veszélyforrásait. Tárgyalja a megtörténthez hasonló balesetek elkerüléséhez szükséges intézkedéseket. A tárgy további célja a múltban bekövetkezett hídkatasztrófákon és hidakon tapasztalt meghibásodásokon keresztül a tönkremeneteleket/meghibásodásokat okozó jelenségek megismerése, elmélyültebb tanulmányozása és a károsodás elkerülésének lehetséges módjainak elsajátítása. Ezen kívül a tárgy célül tűzi ki a hallgatók számára hídépítési gyakorlati ismeretek átadását és mérnöki érzékük fejlesztését.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az acélhidak méretezési elvét,
- ismeri a tönkremenetelek kiértékelésének módját,
- ismeri a széldinamikai számítások alapjait,
- ismeri a lemezes szerkezetek stabilitási problémáit,
- ismeri az acél- és öszvérhidak építési módjait,
- ismeri a katasztrófa meghatározásának és előre-jelezhetőségének módjait,
- ismeri a redundancia és progresszív összeomlás foglalmát, gyakorlati jelentőségét.
B. Képesség
- képes hídépítésben bekövetkezett katasztrófák elemző értékelésére,
- képes a tanult hídépítési szerkezeti jelenségekre méretezni a szerkezetet,
- képes egy adott téma elmélyült feldolgozására, méretezési módszerek elemző értékelésére.
C. Attitűd
- nyitott az új méretezési eljárások megismerésére,
- törekszik az acélszerkezeti méretezési módszerek megértéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- nyitott a szakirodalom elemző feldolgozására,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi az acélszerkezeti jelenségek végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- felelősen gondolkodik a tervezési módszerek alkalmazásáról, biztonsági szintek megítéléséről.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, házi feladat, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Alapfogalmak, a tartószerkezetek viselkedése, a szabályzatok szerepe. |
2. | A katasztrófa meghatározása, időbeli lefolyása és előre-jelezhetősége. A katasztrófa létrejöttének összetevői; A teherbírás elvesztésének lehetséges okai. |
3. | Redundancia és progresszív összeomlás. A házi feladat kiadása. |
4. | Építési állapot: állványozás (Kurimany/Szlovákia, Vilshofen), betolás (Studenka, Márkó). |
5. | Építési állapot: emelés (Québec), eltérő statikai váz (Koblenz) stabilitás (Erzsébet hídi szerelőszőnyeg). |
6. | Szolgálati állapot: ütközés (Gesztely, Solti Kis Duna-híd Mobile, Eschede), rendkívüli teher (Zhelin-tó, Kína), fenntartási hiányosság (Szabadság-híd). |
7. | Szolgálati állapot: ütközés (Gesztely, Solti Kis Duna-híd Mobile, Eschede), rendkívüli teher (Zhelin-tó, Kína), fenntartási hiányosság (Szabadság-híd). |
8. | Órai munka, konzultáció a házi feladatról. |
9. | Felújítási állapot: forgalomsűrítés (I35W Minnesota), ideiglenes teher, ill. hatás (Kutai Kartanegara), ideiglenes statikai váz (Szeghalom). |
10. | Bontási állapot: eltérő statikai váz (polgári Tisza-híd). |
11. | Széldinamikai kérdések, méretezés (táncolás, belebegés, örvényleválás). |
12. | Hídfelügyelet, fenntartás, monitoring, próbaterhelése. |
13. | Tervezési stratégia, megtörtént esetek szakszerű feldolgozása. |
14. | Órai munka, konzultáció; házi feladat beadás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
Iványi: Hídépítéstan - Acélszerkezetek, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 1998.
b) Jegyzetek
Szatmári István: letölthető előadás diák
Iványi: Hídépítéstan - Acélszerkezetek, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 1998.
b) Jegyzetek
Szatmári István: letölthető előadás diák
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: kovesdi.balazs@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a házi feladat és annak szóbeli beszámolója alapján történik. Házi feladatot csak attól a hallgatótól fogadunk el, aki az előadások legalább 50%-án részt vett.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. házi feladat | HF1 | A.1-A.7; B.1-B.3; C.1-C.4; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 75<=P<85% |
közepes (3) | 65<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladat a félév szorgalmi időszakában a féléves ütemtervben megadott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házi feladatok elkészítése | 2×10=20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 12 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak