Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Hídkatasztrófák
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSAV53
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név Dr- Kövesdi Balázs Géza
beosztás Egyetemi docens
email kovesdi.balazs@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Hidak és infrastruktúra szerkezetek (BMEEOHSAS43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a hidakon (elsősorban acél és öszvérhidakon) bekövetkezett példaértékű katasztrófák előzményeinek, lefolyásának és tanulságainak bemutatása. Foglalkozik a hídszerkezetek statikai viselkedésével, a teherbírás elvesztésének lehetséges okaival, majd megtörtént példákon bemutatja az építés, a mindennapi szolgálat, a fenntartás és a bontás lehetséges veszélyforrásait. Tárgyalja a megtörténthez hasonló balesetek elkerüléséhez szükséges intézkedéseket. A tárgy további célja a múltban bekövetkezett hídkatasztrófákon és hidakon tapasztalt meghibásodásokon keresztül a tönkremeneteleket/meghibásodásokat okozó jelenségek megismerése, elmélyültebb tanulmányozása és a károsodás elkerülésének lehetséges módjainak elsajátítása. Ezen kívül a tárgy célül tűzi ki a hallgatók számára hídépítési gyakorlati ismeretek átadását és mérnöki érzékük fejlesztését.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri az acélhidak méretezési elvét,
  2. ismeri a tönkremenetelek kiértékelésének módját,
  3. ismeri a széldinamikai számítások alapjait,
  4. ismeri a lemezes szerkezetek stabilitási problémáit,
  5. ismeri az acél- és öszvérhidak építési módjait,
  6. ismeri a katasztrófa meghatározásának és előre-jelezhetőségének módjait,
  7. ismeri a redundancia és progresszív összeomlás foglalmát, gyakorlati jelentőségét.
B. Képesség
  1. képes hídépítésben bekövetkezett katasztrófák elemző értékelésére,
  2. képes a tanult hídépítési szerkezeti jelenségekre méretezni a szerkezetet,
  3. képes egy adott téma elmélyült feldolgozására, méretezési módszerek elemző értékelésére.
C. Attitűd
  1. nyitott az új méretezési eljárások megismerésére,
  2. törekszik az acélszerkezeti méretezési módszerek megértéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  3. nyitott a szakirodalom elemző feldolgozására,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi az acélszerkezeti jelenségek végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. felelősen gondolkodik a tervezési módszerek alkalmazásáról, biztonsági szintek megítéléséről.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, házi feladat, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Alapfogalmak, a tartószerkezetek viselkedése, a szabályzatok szerepe.
2. A katasztrófa meghatározása, időbeli lefolyása és előre-jelezhetősége. A katasztrófa létrejöttének összetevői; A teherbírás elvesztésének lehetséges okai.
3. Redundancia és progresszív összeomlás. A házi feladat kiadása.
4. Építési állapot: állványozás (Kurimany/Szlovákia, Vilshofen), betolás (Studenka, Márkó).
5. Építési állapot: emelés (Québec), eltérő statikai váz (Koblenz) stabilitás (Erzsébet hídi szerelőszőnyeg).
6. Szolgálati állapot: ütközés (Gesztely, Solti Kis Duna-híd Mobile, Eschede), rendkívüli teher (Zhelin-tó, Kína), fenntartási hiányosság (Szabadság-híd).
7. Szolgálati állapot: ütközés (Gesztely, Solti Kis Duna-híd Mobile, Eschede), rendkívüli teher (Zhelin-tó, Kína), fenntartási hiányosság (Szabadság-híd).
8. Órai munka, konzultáció a házi feladatról.
9. Felújítási állapot: forgalomsűrítés (I35W Minnesota), ideiglenes teher, ill. hatás (Kutai Kartanegara), ideiglenes statikai váz (Szeghalom).
10. Bontási állapot: eltérő statikai váz (polgári Tisza-híd).
11. Széldinamikai kérdések, méretezés (táncolás, belebegés, örvényleválás).
12. Hídfelügyelet, fenntartás, monitoring, próbaterhelése.
13. Tervezési stratégia, megtörtént esetek szakszerű feldolgozása.
14. Órai munka, konzultáció; házi feladat beadás.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
Iványi: Hídépítéstan - Acélszerkezetek, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 1998.
b) Jegyzetek
Szatmári István: letölthető előadás diák
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: kovesdi.balazs@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a házi feladat és annak szóbeli beszámolója alapján történik. Házi feladatot csak attól a hallgatótól fogadunk el, aki az előadások legalább 50%-án részt vett.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. házi feladatHF1A.1-A.7; B.1-B.3; C.1-C.4; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HF1100%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85<=P
jó (4)75<=P<85%
közepes (3)65<=P<75%
elégséges (2)50<=P<65%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladat a félév szorgalmi időszakában a féléves ütemtervben megadott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. 
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
házi feladatok elkészítése 2×10=20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 12
Összesen 60
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak