Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szakági együttműködés BIM alapokon
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMA-M4
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Laboratóriumi gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Hortobágyi Zsolt
beosztás Egyetemi docens
email hortobagyi.zsolt@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Építmény-információs modellezés és menedzsment specializációján
1.12 Előkövetelmények
Párhuzamos előkövetelmény:
  • BIM az építőiparban (BMEEOFTAM41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja áttekintést adni a BIM rendszemlélet alapján a szakágak közötti információ cseréról. Hogyan tudnak BIM alapú adatcserét folytatni a tervezésben résztvevők, hogyan tudják a változásokat lekövetni, hogyan jeleníthetők meg a tervezés folyamatában megjelenő új elemek, módosított elemek, esetleg a törölt elemek. Hogyan hajtható végre az ütközésvizsgálat, milyen buktatókkal bír. Részletesen ismertetjük, hogy milyen módon lehet az építészeti modellből tartószerkezeti modellt készíteni, és a két szakág közötti iterációs folyamatot a leggördülékenyebben véghez vinni. Ismertetjük a közös felhő alapú tárhely kezelését, melyre nem csak a BIM alapú állományok, hanem az attól független formátumú rajzi vagy szöveges állományok is feltölthető, megoszthatók. Áttekintést adunk a tervezők, a megrendelő, és a kivitelezők közötti informatikai megoldásokról, mely során a kivitelezés folyamata, a kivitelezési kooperációk, a tervek, dokumentumok kezelése, megosztása történik.
Kitérünk a paraméteres építészeti és tartószerkezeti modellek létrehozására, mellyel egyszerűen vizsgálhatóvá válnak a még koncepcionális elképzelések építészeti és tartószerkezeti hatásai.
Vendégelőadók elmondják valós projekteken szerzett saját tapasztalataikat a szakági együttműködés folyamatáról.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. áttekintéssel rendelkezik a BIM alkalmazási területeiről,
  2. áttekintéssel rendelkezik a szakágak közötti adatcsere helyes végrehajtásáról,
  3. ismeri a BIM alapú munkavégzés működését,
  4. ismeri a BIM alapú tervezés technikai feltételeit, korlátait, lehetőségét és munkafolyamatát,
  5. ismeri a BIM-es szaknyelvet.
B. Képesség
  1. értelmezni tudja a BIM folyamatokat, a résztvevők szerepét,
  2. szakszerűen kommunikál a BIM szaknyelv használatával,
  3. kiválasztja az adott BIM folyamathoz szükséges szoftvereket,
  4. értékeli és képes kiválasztani a BIM folyamatokhoz szükséges egyéb info-kommunikációs eszközöket.
  5. értékeli a BIM folyamatok hatékonyságát, megállapítja azok erőforrásigényét.
C. Attitűd
  1. elkötelezett a BIM rendszerek építőiparban történő felhasználásában,
  2. elkötelezett az energiatudatosság és a fenntarthatóság iránt,
  3. nyitott az új megoldások megismerése és alkalmazása tekintetében.
  4. Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
  1. figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat,
  2. nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. önállóan elvégzi egy választott tanulmány/téma feldolgozását.
2.3 Oktatási módszertan
Laborgyakorlatok, előadások, szoftver bemutatók, rendelkezésre álló segédanyagok, tanulmány otthoni elkészítése.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétLaborgyakorlatok témaköre
1.ArchiCAD oktatás
2.ArchiCAD oktatás
3.ArchiCAD oktatás
4.ArchiCAD Teamwork rendszer bemutatása
5.BIMcloud rendszer bemutatása
6.BIM360
7.IFC formátum ismertetése
8.SAF formátum ismertetése, Structural Analytical Model létrehozása
9.Építész - tartószerkezeti tervező együttműködése ArchiCAD alapon
10.Szakági adatcsere, modell ellenőrzés, ütközésvizsgálat
11.Terv és dokumentum kezelés a tervezés és kivitelezés folyamatában
12.Parametrikus építészeti és szerkezeti modellezés Grasshopper alapon
13.Tervezőirodák
14.Részösszefoglalás, féléves feladat beadása

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Előadások a tárgy oldalán megosztva. Ajánlott irodalom:
1. Zagorácz Márk – Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
2. https://learn.graphisoft.com/
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítményértékelés és egy házi feladat alapján történik.

  • Az 50%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen.
  • A féléves házifeladat elkészítése kötelező. Csak elfogadott házifeladattal lehet a tárgyat teljesíteni.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZHA.1-A.5; B.1-B.5; C.2-C.3; D.1
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés)HFA.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH70%
HF30%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
  • A féléves érdemjegy az eredményes zárthelyi és a félévközi házifeladat összegzett pontszáma alapján kerül kialakításra az alábbi táblázat szerint:
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85<=P
jó (4)74<=P<85
közepes (3)62<=P<74
elégséges (2)50<=P<62
elégtelen (1)P<50
3.6 Javítás és pótlás
  • Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
  • A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×2=28
házifeladat elkészítése30
folyamatos készülés az órákra14×1
felkészülés a teljesítményértékelésre18
Összesen90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak