Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Alkalmazott térinformatika
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMF-2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Juhász Attila |
beosztás | Egyetemi docens |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2023. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók elmélyült ismereteket szerezzenek a térinformatika műszaki, tudományos, közigazgatási, honvédelmi, üzleti alkalmazásairól. Az alapképzésen megszerzett ismeretekre építve megismerhetik a térinformatikai technológiák fejlesztési irányait, alkalmazási területeit. A tárgy alapvető célja, hogy a hallgatók megismerjék a műszaki, igazgatási, honvédelmi, üzleti területen alkalmazott térinformatikai rendszerek felépítését, alkalmazott adatmodelljeit, adatforrásait, elemzési, modellezési eljárásait, standardizált információs terméket. Az egyes alkalmazási területek bemutatására fókuszáló elméleti előadások és esettanulmányok megismerésével a hallgatók átfogó ismereteket szereznek az üzemszerűen alkalmazott térinformatikai megoldásokról.
A gyakorlati kurzusokon a hallgatók az egyes alkalmazói területek egy-egy információs termékének elkészítési folyamatát dolgoznák fel. A folyamatmodellezés végeredménye egy kis házfeladat keretében megvalósuló információs típustermék.
A gyakorlati kurzusokon a hallgatók az egyes alkalmazói területek egy-egy információs termékének elkészítési folyamatát dolgoznák fel. A folyamatmodellezés végeredménye egy kis házfeladat keretében megvalósuló információs típustermék.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Áttekintéssel rendelkezik a térinformatikai technológiák főbb alkalmazási területeiről.
- Tisztában van a térinformatikai technológiák műszaki paramétereivel, komponenseivel.
- Ismeri a tárgyalt műszaki, igazgatási, üzleti alkalmazások térinformatikai folyamatait, információs termékeit.
- Tisztában van a tanult térinformatikai technológiák erőforrás igényeivel.
B. Képesség
- Alkalmazza a szakági térinformatikai adatgyűjtő módszereket, adatforrásokat.
- Kiválasztja és megtervezi az adott feladathoz illeszkedően az optimális feldolgozási folyamatot.
- Képes a komplex térinformatikai feldolgozási műveletek elvégzésére.
- Lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik pontos műszaki végtermékek készítésére.
- Az órákra időben érkezik, hogy az órákra kiadott gyakorlófeladatokra előkészülhessen.
- A gyakorlatok során az órai feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőtől.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el az órai és házi feladat munkaként kijelölt feladatokat.
- Munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
- Egyes helyzetekben – pl. gyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, esettanulmány ismertetések, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, számítógépes laboratóriumi gyakorlatok. Teljesítményértékelés órai aktivitás és házi feladatokon keresztül.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Térinformatika, mint a szolgáltatástervezés eszköze Térinformatikai rendszer architektúrák, implementálásuk |
2. | Térinformatika honvédelmi alkalmazásai - esettanulmányok |
3. | Térinformatika honvédelmi alkalmazásai - házi feladat |
4. | Térinformatika a környezetvédelemben - esettanulmányok |
5. | Térinformatika a környezetvédelemben - házi feladat |
6. | Térinformatika idő adatokat felhasználó alkalmazásai - esettanulmányok |
7. | Térinformatika idő adatokat felhasználó alkalmazásai - házi feladat |
8. | Térinformatikai a városüzemeltetésben - esettanulmányok |
9. | Térinformatikai a városüzemeltetésben - házi feladat |
10. | Térinformatikai üzleti alkalmazásai - esettanulmányok |
11. | Térinformatikai üzleti alkalmazásai - házi feladat |
12. | Térinformatikai régészeti alkalmazásai - esettanulmányok |
13. | Térinformatikai régészeti alkalmazásai - házi feladat |
14. | Féléves munka értékelése, beszámolók |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Detrekői Ákos, Szabó, György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások Typotex Kiadó, Budapest, pp 292.
- Longley P A, Goodchild M F, Maguire D J, Rhind D W (2011): Geographic Information
2.6 Egyéb tudnivalók
- A gyakorlatokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több gyakorlatról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
- A hallgató előzetes egyeztetés után a gyakorlatokon saját számítógépet használhatnak
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése öt házi feladat alapján, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik (a hat házi feladatból a legjobb öt eredménye kerül beszámításra).
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Féléves aktivitás (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | A.1; B.1-B.4; C.1-C.3; D.1 |
1-6.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1-HF6 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
A | 20% |
HF1-HF6 (a legjobb öt számít) | 5x16% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A végső érdemjegyet az öt legjobb házi feladat és a féléves aktivitás 3.3. pont szerinti súlyozott átlaga alapján számítjuk. A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 24:00-ig küldhető meg.
2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 60 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
vizsgafelkészülés | 0 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2023. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak