Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Acél- és öszvérszerkezetek
1.2 Code
BMEEOHSAS47
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 3
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
4
1.7 Coordinator
name Dr. Kovács Nauzika
academic rank Associate professor
email kovacs.nauzika@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Structural Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
Compulsory in the Specialization in Structural Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
Erős előkövetelmény:
  • Acélszerkezetek (BMEEOHSAT42)
  • Vasbetonszerkezetek (BMEEOHSAT43)
1.13 Effective date
5 February 2020

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tárgy célja, hogy a hallgató elsajátítsa a gerinclemezes hegesztett gerendatartók szerkezeti kialakításának és méretezésének specialitásai, ezen belül szilárdsági és stabilitási jelenségek kölcsönhatását, és egyszerű csomópontok szerkezeti kialakítását és méretezését. Cél továbbá az öszvér gerendatartók szerkezeti kialakításának, viselkedésének és rugalmas- és képlékeny méretezési módszerének alapjait elsajátítása a hallgató.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. ismeri az acél és öszvérszerkezetek általánosan használt fogalomrendszerét,
  2. ismeri a gerinclemezes hegesztett tartók méretezési eljárásait,
  3. ismeri a szilárdsági és stabilitási kölcsönhatásokat acélszerkezetek esetében,
  4. ismeri az acélszerkezetek egyszerű csomópontjainak kialakítási lehetőségeit,
  5. ismeri az öszvér gerendatartók kialakítási lehetőségeit,
  6. ismeri az öszvértartók rugalmas számítási elvét,
  7. ismeri az öszvértartók képlékeny méretezési elvét,
  8. ismeri a nyírt kapcsolatok rugalmas és képlékeny méretezési módszereit.
B. Skills
  1. képes gerinclemezes acél tartószerkezet méretezésére,
  2. képes külpontosan nyomott acél oszlopok méretezésére,
  3. képes acélszerkezetek egyszerű csomópontjainak a méretezésére,
  4. képes öszvér gerendák ellenállásának a meghatározására rugalmas és képlékeny elven,
  5. képes nyírt kapcsolóelemek ellenállásának számítására rugalmas és képlékeny elven.
C. Attitudes
  1. nyitott az új ismeretek megszerzésére, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  2. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  3. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Autonomy and Responsibility
  1. önállóan végzi az acél és öszvérszerkezetű gerendák vizsgálatát adott források alapján,
  2. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Az előadásokon elhangzott elméleti anyag megértését és alkalmazását a gyakorlatokon megoldott számpéldák segítik. A félévközi számonkérésre felkészülést támogató házi feladatokkal a Hallgatók személyre szabott számítási feladatokat oldhatnak meg önállóan, online felületen keresztül ellenőrizhetik a megoldás helyességét.
2.4 Course outline
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Lemezek horpadása: 4. keresztmetszeti osztályú szelvények; nyírási horpadás.
2. Hegesztett tömör gerendatartók szerkezeti kialakítása, méretezés lépése.
3. Külpontosan nyomott rudak: km. osztályozás, szilárdsági vizsgálatok.
4. Külpontosan nyomott rudak: stabilitási jelenségei és vizsgálatuk.
5. Egyszerű csomópontok: illesztések és oszloptalpak.
6. Egyszerű csomópontok: csuklós oszlop-gerenda csomópontok.
7. Egyszerű csomópontok: gerenda-gerenda csomópontok.
8. Öszvérszerkezetek fogalma, szerkezeti kialakítása és viselkedése.
9. Öszvértartók méretezésének alapelvei.
10. Öszvér gerendák: rugalmas számítás rövid és tartós terhek esetén.
11. Öszvér gerendák: km. osztályozása, szilárdsági vizsgálatok.
12. Öszvér gerendák: szilárdsági vizsgálatok.
13. Nyírási kapcsolatok kialakítása és méretezése rugalmas és képlékeny elven.
14. Megvalósult acél- és öszvérszerkezetek.

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek:
  1. Halász-Platthy: Acélszerkezetek (tankönyv)
  2. Ádány, Dulácska, Dunai, Fernezelyi, Horváth, Kövesdi : Tervezés az Eurocode alapján. Acélszerkezetek; 1 Általános eljárások. 2. speciális eljárások
  3. Kovács, Calado, Dunai : Öszvérszerkezetek, Tervezés az Eurocode alapján
b) Jegyzetek:
  1. Dunai, Horváth, Kovács, Verőci, Vigh: Acélszerkezetek méretezése az Eurocode 3 szerint. Gyakorlati útmutató.
Letölthető anyagok
  1. Előadás diák.
  2. Gyakorlat óravázlat.
  3. Minta zh sorok.
2.6 Other information
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások 70%-ánál kevesebben vesz részt, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Consultation

tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail:

kovacs.nauzika@emk.bme.hu és horvath.laszlo@emk.bme.hu
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozatok, házi feladatok, valamint az előadásokon való részvétel alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.2; B.1
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH2A.3-A.4; B.2-B.3
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH3A.5-A.8; B.4-B.5
1-3.házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés)HF1A.1-A.4; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1-D.2
Aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) (opcionális, csak pozitív előjellel)AA.1-A.8; B.1-B.5

The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
JeleRészarány
ZH134%
ZH234%
ZH334%
HF13%
HF25,5%
HF36,5%
A (bónusz)17%
Összesen100%
Zárthelyik:
  • Mindhárom zárthelyi elméleti és gyakorlati részből áll.
  • A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a három zárthelyi közül a két jobbik zárthelyin 50%, vagy annál jobb eredményt érjen el, az elméleti és gyakorlati részből külön-külön.
  • A két jobb elméleti és gyakorlati eredményt nem kell ugyan azon a ZH-n elérni (pl. ZH 1 és 3 teszt a két legjobb és ZH 2 és 3 példa legjobb).
Házi feladatok:
  • A házi feladatok megoldása nem kötelező.
  • A házi feladtok célja a ZH felkészülés segítése, a feladatok egyedi, paraméteres számpéldák.
  • A házi feladatok megoldásával max 15 pont szerezhető.
Bónusz pontok:
  • A harmadik (leggyengébb) zárthelyi eredményes (≥50%) megírásával többletpontokat (bónusz) lehet szerezni.
  • A leggyengébb ZH teszt részére max 7 és példa részeire max 10 bónusz pont szerezhető.
3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
A jelenléti feltételeket teljesítő azon hallgatók, akik a három zárthelyi közül a két jobbik zárthelyin 50% vagy annál jobb eredményt értek el, érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Megszerezhető pontok maximális száma:
Tevékenységmax pont
Zh legjobb:34 pont (teszt:14 pont + példa: 20 pont)
Zh második legjobb:34 pont (teszt:14 pont + példa: 20 pont)
Házi feladatok:15 pont
Bónusz:17 pont
Összesen:100 pont
A féléves osztályzat az elért pontszám alapján:
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85<=P
jó (4)75<=P<85
közepes (3)65<=P<75
elégséges (2)50<=P<65
elégtelen (1)P<50

3.6 Retake and repeat
  1. A zárthelyik nem javíthatók és nem pótolhatók.
  2. A házi feladtok nem javíthatók és nem pótolhatók.
3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×3=42
félévközi készülés a gyakorlatokra7×2=14
felkészülés a teljesítményértékelésekre2×14=28
házi feladat elkészítése18
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása18
Összesen120
3.8 Effective date
4 September 2023
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév