Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízkárelhárítás, vízhasznosítás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVA-F1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 4 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Baranya Sándor |
beosztás | Egyetemi docens |
baranya.sandor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Vízmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Hidrológia II. (BMEEOVVAI41)
- Vízépítés, vízgazdálkodás (BMEEOVVAT43)
- Hidraulika II. (BMEEOVVAI42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a folyószabályozás, az árvízvédelem, a sík- és dombvidéki vízrendezés, továbbá a vízerő-hasznosítás, vízi közlekedés és mezőgazdasági vízhasznosítás módszereit. A tantárgy célja továbbá, hogy a hallgató elsajátítsa a Vízépítés projektfeladat (BMEEOVVA-FP) elnevezésű tantárgy sikeres teljesítéséhez szükséges elméleti alapokat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a vízfolyások alapvető áramlási és hordalékvándorlási folyamatait, morfológiai sajátosságait.
- Tisztában van a vízmosások, kisvízfolyások és folyók szabályozási módszereivel, azok tervezési alapelveivel, legfontosabb műszaki sajátosságaival.
- Az árvízvédelemmel kapcsolatos alapfogalmakat megfelelően alkalmazza, ismeri az árvízkárok csökkentésének módszereit és az árvízvédelem műszaki megoldásait.
- Érti az árvízvédelmi gátak, duzzasztóművek, völgyzárógátak funkcióját, műszaki kialakításaikat, működési elvüket és a tervezésük legfontosabb lépéseit.
- Ismeri a vízerőhasznosítás alapelveit, a műtárgyak felépítését, funkcióit és működési elvüket és el tudja végezni a vízerőhasznosítást megalapozó hidrológiai-hidraulikai számításokat.
- Ismeri a dombvidéki és síkvidéki vízrendezés műszaki megoldásait, belvízrendszerek működési és tervezési alapelveit, ismeri a műszaki víztelenítési módszereket.
- Járatos az öntözés különböző műszaki megoldásaiban, öntözőrendszerek tervezési és üzemeltetési alapelveiben.
- Ismeri a folyami hajózással kapcsolatos alapfogalmakat, a hajóút kialakításának műszaki megoldásait és a hajózáshoz kapcsolódó műtárgyak működési és tervezési alapelveit.
B. Képesség
- A vízkárelhárításhoz és vízhasznosításhoz kapcsolódó fogalmakat helyesen használja.
- Képes javaslatot tenni vízfolyások szabályozásával kapcsolatos műszaki beavatkozásokra.
- Ki tudja dolgozni egy árvízvédelmi gát tervezését megalapozó tanulmányt.
- Meg tudja határozni, hogy milyen alapadatok szükségesek egy vízerőhasznosítási terv elkészítéséhez és el tudja végezni a vízerőhasznosítást megalapozó hidrológiai-hidraulikai számításokat. Végre tudja hajtani egy belvízelvezető csatornahálózat méretezési számításait.
- Képes öntözőrendszerek hidraulikai méretezésére.
C. Attitűd
- Nyitott a tanultak más tudományterületekkel és más tantárgyakban tanultakkal való összekapcsolására (pl. környezetvédelem, gazdaságtan).
- Törekszik a tanultak gyakorlatban való alkalmazására.
- Az előadás anyagokon túl nyitott a témához kapcsolódó irodalom feltárására.
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A vízkárelhárítás feladatai. Vízfolyások morfológiai és hidraulikai vizsgálata. Vízmosások és kisvízfolyások rendezése |
2. | Folyószabályozás: Okai, módszerei. |
3. | Árvízvédelem: Alapfogalmak, árvízmentesítés, árvízvédekezés. |
4. | Árvízvédelmi rendszer és jellemző árvizek Magyarországon. |
5. | Árvízvédelmi módszerek (gátak, árvíztározás stb.) és az árvízvédekezés eszközei. |
6. | Duzzasztóművek és duzzasztás. Víztározás. Vízátvezetések. |
7. | Vízerőhasznosítás I.: A vízerő hasznosításának lehetőségei |
8. | Vízerőhasznosítás II.: Vízerőhasznosítási módok és eszközök. Szivattyús energiatározás. |
9. | Vízrendezés I.: Domb- és a síkvidéki vízrendezés |
10. | Vízrendezés II.: Talajvíz elvezetés és felszín alatti víztelenítés |
11. | Mezőgazdasági vízhasznosítás I.: Öntözési módok |
12. | Mezőgazdasági vízhasznosítás II.: Az öntözés eszközei. Halastavak, tógazdaságok. |
13. | Vízi közlekedés I.: Hajók, hajózási alapfogalmak, hajóutak kialakítása. |
14. | Vízi közlekedés II.: Hajóutak műtárgyai, kikötők. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Kozák M., Sabathiel J.: Vízfolyások rendezése és hasznosítása I-II., Tankönyvkiadó, Budapest, 1975.
- Kozák, M.: Vízfolyások rendezése és hasznosítása 1. Vízfolyások rendezése. Tankönyvkiadóm Budapest, 1986.
- Kozák, M. , Papp, G. , Varga, I.: Folyami vízépítés 2. Vízfolyások hasznosítása. Tankönyvkiadó, Budapest, 1987
- Kozák, M. , Hamvas, F.: Folyami vízépítés 3. Vízépítési szerkezetek. Tankönyvkiadó, Budapest, 1989.
- Thyll Sz. (szerk.): Talajvédelem és vízrendezés dombvidéken FM egyetemein és főiskoláin engedélyezett tankönyv. Mezőgazda Kiadó. Budapest, 1998.
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízkárelhárítás HEFOP jegyzet.
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Vízhasznosítás HEFOP jegyzet.
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
Nincs.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és szóbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat | ZH | A.1-A.4; B.2-B.3 |
Szóbeli vizsga | V | A.5-A.8; B.1, B.4-B.5; C.1-C.3; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 50% |
Szorgalmi időszakban összesen | 50% |
V | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató az előadások legalább 70%-án részt vegyen, illetve a zárthelyi dolgozatot legalább Elégséges szinten teljesítse.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételek teljesítése és a zárthelyi dolgozatra illetve a vizsgára kapott legalább Elégséges osztályzat esetén a végső érdemjegyet a zárthelyi dolgozatra és a vizsgára kapott osztályzat 3.3 pont szerinti súlyozott, kerekített átlaga alapján számítjuk.
3.6 Javítás és pótlás
- A zárthelyi dolgozat a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény felülírja a korábbit.
- Amennyiben a 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató Elégtelentől különböző érdemjegyet elérni, úgy – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első javítására. Ennek időpontját ugyancsak a Részletes féléves ütemterv szabályozza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 42 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
vizsgafelkészülés | 42 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév