Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Hidraulika I.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVVAT42
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Józsa János |
beosztás | Egyetemi tanár |
jozsa.janos@bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
- Matematika A1a (BMETE90AX00)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa a hidrosztatika, csőhidraulika, meder- és műtárgyhidraulika és szivárgáshidraulika alapvető elemeit, és alkalmazza az anyag-, energia- és impulzusmegmaradás alapvető törvényszerűségeit fenti folyamatokra.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a hidraulika általánosan használt fogalomrendszerét.
- Ismeri az Euler-féle hidrosztatikai és hidrodinamikai alapegyenletet és leszármazatott összefüggéseit.
- Tisztában van a folytonosság fogalmával és alkalmazási lehetőségeivel.
- Érti a Bernoulli-egyenletet és az abból leszármaztatott hidraulikai alapösszefüggéseket.
- Ismeri és alkalmazza az impulzusmegmaradás törvényét egyszerűbb hidraulikai jelenségekre.
- Jártas a Chezy-féle összefüggés alkalmazásában.
- Érti a felszín alatti környezetben lejátszódó alapvető jelenségeket.
- Ismeri a legfontosabb vízgépeket és alkalmazási körüket.
B. Képesség
- Képes a valós hidraulikai rendszerek egyszerűsített leírására.
- Alkalmas a hidraulikai rendszerekben végbemenő alapvető folyamatok leírására az anyag-, energia- és impulzusmegmaradás alapegyenletei segítségével.
- Képes egyszerűbb hidraulikai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, és megoldására.
- Gondolatait rendezett formában szóban és írásban is ki tudja fejezni.
C. Attitűd
- Törekszik a hidraulikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
- Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének hidraulikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi hidraulikai alapfeladatok végiggondolását és megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan megoldott egyszerűbb feladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A hidraulika tárgya. A víz és más folyadékok fizikai tulajdonságai. Hidrosztatika I.: Nyomás, az Euler-féle hidrosztatikai alapegyenlet. |
2. | Hidrosztatika II.: Nyomáseloszlás, nyomásábrák, úszás, abszolút és relatív nyugalom. |
3. | Folyadékok mozgása: Alapfogalmak, az Euler-féle hidrodinamikai alapegyenlet. |
4. | Ideális folyadék mozgása nehézségi erőtérben. A Bernoulli egyenlet ideális és valóságos folyadékokra és kiterjesztése a vízmozgás egész szelvényére. |
5. | Kifolyás hidraulikailag kis- és nagyméretű nyíláson. Vízszín alatti átfolyás és kifolyás. |
6. | Bukók, bukógátak fogalma, típusai, szabad és alulról befolyásolt átbukás. |
7. | Csőben mozgó víz dinamikai egyensúlya, nyírófeszültség-eloszlás, csúsztató feszültség. Sebességeloszlás lamináris és turbulens áramlásban. Moody diagram. |
8. | Egyenletes vízmozgás nyílt mederben. Chézy képlet. Csatornák hidraulikai méretezése. |
9. | Fokozatosan változó vízmozgás felszíngörbéje. Hirtelen változó vízmozgás. Áramló és rohanó vízmozgás. |
10. | A hidraulika impulzustétele és alkalmazása. A vízugrás. |
11. | Műtárgyak állandó szélességű utófenekének méretezése. |
12. | Szivárgás porózus közegben. A Darcy törvény és alkalmazása. |
13. | A kétdimenziós szivárgás áramképe. Műtárgyak alatti átszivárgás jellemzése. |
14. | Vízgépek. Örvényszivattyúk. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Könyvek
- Starosolszky, Ö.: Vízépítési hidraulika. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1970.*
- Haszpra O.: Hidraulika I., Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 1992
- Haszpra O., Horváth L.: Hidraulika példatár, Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2001
- Elektronikus jegyzet: BME-VVT: Hidraulika I. HEFOP jegyzet.
- Csoma R., Török G., Grivalszki P.: Hidraulika I. feladatgyűjtemény – Gyakorló feladatok, elektronikus jegyzet.
2.6 Egyéb tudnivalók
Nincs.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: az oktatók félév elején a tanszéki honlapon és hirdetőtáblán meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában illetve a tárgy teams csatornáján online.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat és a vizsga alapján történik. A vizsga lehet szóbeli vagy írásbeli, a kérdések azonosak.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat | ZH1 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1, D.3 |
2. zárthelyi dolgozat | ZH2 | A.1, A.4-A.6; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1, D.3 |
Írásbeli vagy szóbeli vizsga | V | A.1-A.8; B.1-B.2, B.4; C.1, C.3; D.2-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 25% |
ZH2 | 25% |
Szorgalmi időszakban összesen | 50% |
V | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató az előadások és gyakorlatok legalább 70%-án részt vegyen illetve mindkét zárthelyi dolgozatra az elérhető pontszám legalább 40%-át egyenként elérje.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a szorgalmi időszakban megszerzett (félévközi) eredménye felülírja a korábbit.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a szorgalmi időszakban megszerzett (félévközi) eredménye felülírja a korábbit.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az 1. és a 2. ZH eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 40%-át. Az elérhető pontszám 40%-ánál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez.
Legalább Elégséges vizsgajegy esetén az érdemjegyet a 3.3. pont szerinti összegzett eredményből az alábbi táblázat alapján számítjuk:
Legalább Elégséges vizsgajegy esetén az érdemjegyet a 3.3. pont szerinti összegzett eredményből az alábbi táblázat alapján számítjuk:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85%<=P |
jó (4) | 70%<=P<85% |
közepes (3) | 55%<=P<70% |
elégséges (2) | 40%<=P<55% |
elégtelen (1) | P<40% |
3.6 Javítás és pótlás
- A két zárthelyi dolgozat a Részletes féléves ütemtervben szabályozott időpontokban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a jobb eredmény számít.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7×1=7 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×8=16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 5 |
vizsgafelkészülés | 20 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév