Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
BIM az építőiparban
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTAM41
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Krausz Nikol |
beosztás | Adjunktus |
krausz.nikol@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Építmény-információs modellezés és menedzsment specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja alapvető áttekintést adni a BIM rendszerekről, és azok alkalmazási területeiről az építőiparban. A hallgatók az előadásokon megismerik a BIM szemléletű tervezés és kivitelezés lehetőségeit. Tájékoztatást kapnak a BIM modellek információtartalmáról. A BIM-et alkalmazó ipari szereplők vendégelőadásain áttekintést kapnak a BIM aktuális hazai helyzetéről, korlátairól, lehetőségeiről. A kompetenciafejlesztés komplex építési folyamatok, kész létesítmények, építési technológiák, elméletek tanulmányozásán, illetve egyes esetekben új elméletek, elvek gyakorlatban történő alkalmazásán keresztül, valósul meg. A hallgatók átfogó képet szereznek a BIM-ben megvalósítható infrastruktúra tervezés lehetőségeiről.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik a BIM alkalmazási területeiről,
- áttekintéssel rendelkezik az építmény-információs rendszerek információ tartalmáról, területeiről,
- ismeri a BIM alapú munkavégzés feltételrendszerét és működését,
- ismeri a BIM alapú tervezés feltételeit, korlátait, lehetőségét és munkafolyamatát,
- ismeri a BIM-es szaknyelvet.
B. Képesség
- értelmezni tudja a BIM folyamatokat, a résztvevők szerepét,
- szakszerűen kommunikál a BIM szaknyelv használatával,
- kiválasztja az adott BIM folyamathoz szükséges szoftvereket,
- értékeli és képes kiválasztani a BIM folyamatokhoz szükséges egyéb info-kommunikációs eszközöket,
- értékeli a BIM folyamatok hatékonyságát, megállapítja azok erőforrásigényét.
C. Attitűd
- elkötelezett a BIM rendszerek építőiparban történő felhasználásában,
- elkötelezett az energiatudatosság és a fenntarthatóság iránt,
- nyitott az új megoldások megismerése és alkalmazása tekintetében,
- törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat,
- nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket,
- önállóan elvégzi egy választott tanulmány/téma feldolgozását.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, rendelkezésre álló segédanyagok, tanulmány otthoni elkészítése.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezető előadás |
2. | Szoftveres trendek |
3. | Szoftveres trendek |
4. | Szoftveres trendek |
5. | BIM megoldások |
6. | BIM jelene a tervezésben |
7. | BIM jelene a tervezésben |
8. | Építésirányítás és BIM |
9. | Szerkezetépítés és BIM |
10. | Szerkezetépítés és BIM |
11. | Szerkezetépítés és BIM |
12. | Szerkezetépítés és BIM |
13. | Épületfelmérési technológiák |
14. | Zárthelyi dolgozat |
Az aktuális ütemtervet a pontos időpontokkal a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Előadások a tárgy oldalán megosztva.
a) Ajánlott irodalom:
a) Ajánlott irodalom:
- Zagorácz Márk – Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítményértékelés és egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.5; B.1-B.5; C.2-C.3; D.1 |
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 50% |
HF | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles(5) | 90<=P |
jó(4) | 80<=P<90% |
közepes(3) | 70<=P<80% |
elégséges(2) | 50<=P<70% |
elégtelen(1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
tanulmány elkészítése | 30 |
folyamatos készülés az órákra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 18 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak