Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geodézia I.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOAFAT45
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Rózsa Szabolcs |
beosztás | Egyetemi docens |
rozsa.szabolcs@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2023. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje a geodézia alapfogalmait, a geodéziai műszerek szerkezetét és elsajátítsa az alapvető geodéziai méréseket és azok feldolgozását. Ideértve az optikai szintezést (vonalszintezést, részletpontszintezést), a teodolit/mérőállomás használatát, a vízszintes és magassági szögmérést. A hallgatók megismerik és gyakorolják a geodéziában használatos mértékegységek használatát, valamint a koordináta és magasságmeghatározás matematikai feladatainak megoldásait.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a geodézia alapfogalmait, tisztában van a geodézia, mint tudomány és szakma feladataival
- érti a szintezőműszer szerkezetét, felépítését és fajtáit
- ismeri a magasságmeghatározás megoldási lehetőségeit
- ismeri a vonalszintezés és részletpont-szintezés végrehajtását és a mérések eldolgozását/
- ismeri a szintezést terhelő szabályos hibákat és a szintezés szabályait
- ismeri a trigonometriai magasságmérés végrehajtásának módját, a szabályos hibákat és figyelembevételüket
- ismeri a szögmérés műszerének, a teodolitnak/mérőállomásnak a felépítését, vizsgálatának alapjait
- ismeri a szögmérést terhelő szabályos hibákat, azok kezelésének módját
- ismeri a geodéziában használatos mértékegységeket
- alapszintű ismeretekkel rendelkezik a hazai geodéziai gyakorlatban használatos vetületekről és alaphálózatokról, valamint ismeri a geodéziai adatok elérési lehetőségeit
- ismeri a geodéziai számítások alapfeladatait, az iránysorozatok tájékozását
- átlátja a térképezési feladatok alapjait
B. Képesség
- képes a geodéziában használatos mértékegységek használatára, azok közötti átváltásokra
- magasságmeghatározást végez szintezéssel
- képes a szögmérő műszerek szabatos felállítására, az irány és zenitszög mérések végrehajtására
- képes az irány-, és zenitszög mérések feldolgozására, a szabályos hibák kiküszöbölésére
- képes a terepi távolságmérések redukálására az alapfelületre
- képes az iránymérések tájékozására, az ismeretlen pontok vízszintes koordinátáinak meghatározására az 1. és 2. geodéziai alapfeladat segítségével
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- törekszik a geodéziai feladatok ellátásához szükséges műszerek használatának elsajátítására
- törekszik a zsebszámológépekbe épített programok és memóriafunkciók hatékony használatára
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra, kihasználja az ellenőrzési lehetőségeket
D. Önállóság és felelősség
- a kontaktórák mellett önállóan gyakorolja a teodolit használatát, és készül a gyakorlati beszámolóra
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási és mérési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionálisan önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A földi helymeghatározásról. Magasság, magasságmérés. A szintezőműszer felépítése. A geodézia: tudomány és mesterség. Számolástechnikai alapismeretek: Mértékegységek. Számítások szögekkel. Trigonometriai függvények és meghatározásuk számológéppel. Trigonometriai tételek. |
2. | A szintezés elve, szintezőműszerek használata. |
3. | A szintezés szabályos hibaforrásai és szabályai. Vonalszintezés. Részletpontszintezés. Magassági alappont létesítése vonalszintezéssel. |
4. | Térkép síkrajzának kiegészítése részletpontszintezéssel. |
5. | Vízszintes mérések. A szögmérés műszere, a teodolit. Részösszefoglalás a számolástechnikai alapismeretekből és a magasságmeghatározás szintezéssel témakörökből. A teodolit felállítása, irányzás. |
6. | A teodolit használata: vízszintes és magassági szögmérés, irányérték és zenitszög kiszámítása. |
7. | A szögmérés szabályos hibaforrásai. A teodolit vizsgálata. Irányérték, iránymérés, zenitszög. Külpontos iránymérés központosítása. Iránysorozat mérése és feldolgozása. |
8. | A teodolit használata: iránysorozat mérése és feldolgozása II., felkészülés a gyakorlati beszámolóra. |
9. | Vetítés, vetületek. Országos alappont-hálózatok. A geodéziai adatok nyilvántartása. Részösszefoglalás a teodolit használatáról. |
10. | A geodéziai számítások alapfeladatai. |
11. | Trigonometriai magasságmérés. Távolságok meghatározása: javítások, redukciók Tájékozás ismert ponton. Poláris pont számítása. |
12. | Részösszefoglalás a számítások a vetületi síkon témakörből. Trigonometriai magasságmérés számítása. |
13. | Térképtani alapismeretek. A számítógéppel kezelt térkép és előállításának módjai. Pontkapcsolások. Előmetszét, ívmetszés, hátrametszés. |
14. | Fakultatív gyakorlat: Mérőállomások bemutatása, egyszerűbb mérések végrehajtása. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- Krauter András: Geodézia. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: a gyakorlatvezető tanszéki honlapon található e-mail címe
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy gyakorlati beszámoló, két ellenőrző dolgozat és egy írásbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.2-A.5; B.1-B.2; C.3 |
1. gyakorlati beszámoló (összegző értékelés) | GY1 | A.7-A.8; B.3-B.4; C.1-C.3; D.1-D.2 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.9-A.11; B.1,B.6; C.3-C.4 |
Írásbeli vizsga | V | A.1-A.12; B.1-B.6; C.3-C.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 20% |
GY1 | 0% (teljesíteni kell) |
ZH2 | 20% |
Szorgalmi időszakban összesen | 40% |
Vizsga | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a feltétele:
- a ZH1 és ZH2 teljesítményértékeléseken 50-50%-os eredmény elérése
- a GY1 gyakorlati beszámoló teljesítése
- az előadásokon és a gyakorlaton legalább 70%-os részvétel
Az aláírás érvényessége a megszerzéstől számított 2 év.
- a ZH1 és ZH2 teljesítményértékeléseken 50-50%-os eredmény elérése
- a GY1 gyakorlati beszámoló teljesítése
- az előadásokon és a gyakorlaton legalább 70%-os részvétel
Az aláírás érvényessége a megszerzéstől számított 2 év.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegyet a félévközi teljesítményértékelések és a vizsgaeredmény alapján határozzk meg az alábbiak szerint:
Félévközi teljesítményértékelések:
- ZH1: max 20 pont
- ZH2: max 20 pont
- Vizsga (V): max 60 pont
A teljes pontszámot a P=ZH1+ZH2+V összefüggéssel számítjuk, a pontok alapján a vizsgajegyet az alábbi táblázat segítségével határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 88- |
jó (4) | 76-87 |
közepes (3) | 63-75 |
elégséges (2) | 50-62 |
elégtelen (1) | <50 |
3.6 Javítás és pótlás
1) A szintfelmérő értékelésekhez egyenkénti minimumkövetelmény tartozik, ezért ezek egyszeri pótlása lehetséges.
2) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató által utolsóként szerzett eredményt vesszük figyelembe.
3) Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összesen legfeljebb két sikertelen összegző számonkérés pótlására lehetőséget biztosítunk a pótlási időszakban.
2) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató által utolsóként szerzett eredményt vesszük figyelembe.
3) Amennyiben az 1. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összesen legfeljebb két sikertelen összegző számonkérés pótlására lehetőséget biztosítunk a pótlási időszakban.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 6+8+6=20 |
felkészülés a vizsgára | 14 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2023. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 II. félév